/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvorfor gider folk at arbejde?
Fra : PeterTheisen
Vist : 2743 gange
10 point
Dato : 09-02-12 18:04

En enlig forsørger på kontanthjælp kan få op til:

1. Kontanthjælp: 17.131 kr. pr. måned før skat = 12.243 kr.

Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=139582

2. Boligsikring: 39.516 kr. om året = 3.293 kr.

Kilde: https://www.borger.dk/Emner/bolig-og...igsikring.aspx

3. Børne- og ungeydelse: 4.266 kr. per kvartal = 1.422 kr.

Kilde: https://www.borger.dk/Emner/familie-...ngeydelse.aspx

4. Det ordinære børnetilskud: 1.276 kr. per kvartal = 425 kr.

Ekstra børnetilskud: 1.300 kr. per kvartal = 433 kr.

Det særlige børnetilskud: 3.261 kr. per kvartal = 1.087 kr.

Det særlige børnetilskud, tillæg: 423 kr. per kvartal = 141 kr.

https://www.borger.dk/Emner/familie-...etilskud.aspx?

5. Børnebidrag, grundbeløb: 1.087 kr.

Børnebidrag, tillæg: 141 kr.

I alt: 20.272 kr.

Jeg forstår slet ikke, at folk gider at arbejde, når man kan få dette beløb på offentlig forsørgelse.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-02-12 18:15

Det er vel også derfor du ikke gider arbejde, men kun genere os her på KANDU med alle dine dumme spørgsmål.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-02-12 18:21

Hvordan har Du fundet alle de tal frem selvstændigt ?

Du plejer at spørge: Hvor meget får, eller hvem får.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-12 18:24

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-12 18:25

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-12 18:25

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-12 18:25

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-12 18:26

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-12 18:26

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-12 18:26

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-12 18:27

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-12 18:27

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-12 18:27

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-12 18:27

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-12 18:29

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-12 18:39

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-12 18:39

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-02-12 18:40

Du er vist blevet smittet, Klaudi

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-12 18:42

ja!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-12 19:03

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-02-12 19:15

PT, jeg synes du skulle prøve at arbejde, så ville du sikkert, uanset lønnen, finde ud af svaret!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-02-12 19:32

Citat
PT, jeg synes du skulle prøve at arbejde, så ville du sikkert, uanset lønnen, finde ud af svaret!

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-02-12 19:43

Er du bange for at nogen skal checke dine oplysninger??
Er det derfor linkene ikke virker(er ændrede)

Accepteret svar
Fra : Heidi-Ho

Modtaget 10 point
Dato : 09-02-12 22:03

Jo, nu skal I bare høre. Ja, I tror nok det er løgn, men det er rigtigt nok.
Regeringen har efterhånden pålagt erhvervslivet så mange afgifter, at det ikke kan betale sig at drive virksomhed i Danmark. Det er derfor, den danske arbejder-befolkning, stille og roligt bliver trænet i, hvordan de skal gebærde sig på bistandskontoret. De skal nemlig ha' udviklet deres kræve mentalitet det får dansken nemlig brug for, fordi om ganske få år overtager Sarkomerkel hele svineriet i Danmark.
Helle har jo som bekendt deponeret hele finansloven til EU - og de Radigale har afleveret hele den danske kultur til muslimernes nåde og ret - og folkekirken.........tja...... tratum tratum......og tralalalalu og lej, den er Manu ved at bombe sønder og sammen.

Kræv din ret og skid på pligten.....skål på det Villy, Magrethe og Helle......I GJORDE DET !!!!

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 09-02-12 22:17

For bare at citere
Det er vel også derfor du ikke gider arbejde, men kun genere os her på KANDU med alle dine dumme spørgsmål.

Citat
Jo, nu skal I bare høre. Ja, I tror nok det er løgn, men det er rigtigt nok.
Regeringen har efterhånden pålagt erhvervslivet så mange afgifter, at det ikke kan betale sig at drive virksomhed i Danmark. Det er derfor, den danske arbejder-befolkning, stille og roligt bliver trænet i, hvordan de skal gebærde sig på bistandskontoret. De skal nemlig ha' udviklet deres kræve mentalitet det får dansken nemlig brug for, fordi om ganske få år overtager Sarkomerkel hele svineriet i Danmark.
Helle har jo som bekendt deponeret hele finansloven til EU - og de Radigale har afleveret hele den danske kultur til muslimernes nåde og ret - og folkekirken.........tja...... tratum tratum......og tralalalalu og lej, den er Manu ved at bombe sønder og sammen.

Kræv din ret og skid på pligten.....skål på det Villy, Magrethe og Helle......I GJORDE DET !!!!

eller var de

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-02-12 22:35

Citat
I tror nok det er løgn

Citat
Det er ikke noget jeg tror, det er noget jeg ved
af AFR

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-02-12 23:40

Peter Theisen, Har du prøvet at søge noget af det du skriver om.
Ellers syntes jeg da du skulle prøve, så kan man jo snakke realistiske tal bagefter og se om det passer.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-02-12 12:12

PeterTheisen, kom tilbage når du har fundet de rigtige tal, og kan smide et link, der virker.

I dit startindlæg påstår du, at en kontanthjælpsmodtager får mere end en førtidspensionist.

Du påstår også, at alle børn af enlige forsørgere har en forældre, der ikke kan sættes i bidrag: https://www.borger.dk/EMNER/FAMILIE-OG-BOERN/BOERN/BOERNEPENGE/Sider/boernetilskud.aspx#RichHtmlField2Bookmark4

Jeg tror heller ikke, at der er mange, om nogen, kontanthjælpsmodtagere, der får 3.293 i boligsikring om måneden.

Børne- og ungeydelsen er afhængig af barnets alder, og er dermed ikke 1.422 for alle børn.

Men nu kan jeg da se, hvorfra du har din vanvittige påstand om, at en enlig mor med et barn, hvor faderskabet ikke er fastslået, kan få over 22.000 pr. md.

PeterTheisen, du bør starte med, at lære, at bruge internettet og googl ordentligt, inden du kommer med dine vanvittige og fejlbehæftede påstande.

Som jeg skrev i en anden tråd, kom igen når du er flyttet hjemmefra og har fundet ud af hvad det hele handler om.

Kommentar
Fra : a_h

Dato : 10-02-12 13:42

   Ubesvarede spørgsmål fra PeterTheisen
Alle grupper   side : 1 af 1
#    Dato    Pnt        Spørgsmål    Gruppe
1    09-02-12    10       Hvorfor gider folk at arbejde? (27)    Politik
2    09-02-12    10       Hvorfor er marginalskatten mindre? (7)    Politik
[1-2] af 2   side : 1 af 1

   Besvarede spørgsmål fra PeterTheisen
Alle grupper   side : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 af 15
#    Dato    Pnt        Spørgsmål    Gruppe
1    08-02-12    10    Dette svar er låst    Hvad er Pia Kjærsgaard blevet taget for? (25)    Politik
2    06-02-12    10    Dette svar er låst    Hvad tjener ejendomsmæglere? (6)    Økonomi
3    06-02-12    10    Dette svar er låst    Hvad kan man med et kreditkort? (6)    Økonomi
4    06-02-12    10    Dette svar er låst    Hvorfor stemmer de ikke på DF? (10)    Politik
5    04-02-12    10    Dette svar er låst    Hvorfor laver folk holdingselskaber? (5)    Politik
6    04-02-12    10    Dette svar er låst    Hvad er en økonomisk friplads? (6)    Politik
7    04-02-12    10    Dette svar er låst    Hvordan kan danskerne vælge den? (9)    Politik
8    03-02-12    10    Dette svar er låst    Kan man betragtes som diktator? (4)    Politik
9    03-02-12    10    Dette svar er låst    Hvem har slået flest ihjel? (10)    Politik
10    03-02-12    10    Dette svar er låst    Hvad får et par på kontanthjælp? (12)    Politik
11    02-02-12    10    Dette svar er låst    Den mest uansvarlige regering? (23)    Politik
12    02-02-12    10    Dette svar er låst    Kan det betragtes som arbejde? (19)    Politik
13    31-01-12    10    Dette svar er låst    Hvordan kan vi sikre gratis tandlæge? (11)    Politik
14    30-01-12    10    Dette svar er låst    Dagpenge betaler sig (27)    Politik
15    29-01-12    10    Dette svar er låst    Er veganere og vegetarer ikke asociale? (10)    Politik
[1-15] af 219   side : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 af 15
   Annullerede spørgsmål fra PeterTheisen
Alle grupper   side : 1 2 3 4 5 6 af 6
#    Dato    Pnt        Spørgsmål    Gruppe
1    06-02-12    10       Hvor meget er huspriserne steget? (4)    Politik
2    06-02-12    10       Hvor meget er huspriserne steget? (1)    Økonomi
3    06-02-12    10       Hvilket menneskesyn har du? (2)    Politik
4    26-01-12    10       Vejen ud af krisen (9)    Politik
5    17-01-12    10       Hvorfor er de tosser? (1)    Politik
6    14-01-12    10       Hvilke tal skal fratrækkes? (4)    Politik
7    30-12-11    10       Jeg kunne have været et offer (2)    Politik
8    29-12-11    10       Hvad betyder det at owne nogen? (1)    Politik
9    28-12-11    10       Har alle regering brudt valgløfter? (1)    Politik
10    16-03-11    10       Blå blok afskaffer det offentlige (3)    Politik
11    09-01-11    10       Hvilken religion er kapitalistisk? (1)    Politik
12    08-01-11    10       Hvilke kommuner klarer sig bedst? (4)    Politik
13    01-01-11    10       Hvor meget koster det? (2)    Politik
14    15-12-10    10       Det kan IKKE betale sig at arbejde (8)    Politik
15    11-12-10    10       En vej ud af krisen (3)    Politik
[1-15] af 87   side : 1 2 3 4 5 6 af 6

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-02-12 16:15

PT har vist så travlt med at søge arbejde, at han ikke er på Kandu, så jeg vil gerne prøve at bidrage med et svar på " hvorfor folk gider at arbejde" i stedet for at være på kontanthjælp (KH)

Problemet med mine bidrag er nok, at svaret strider mod hardcore LA-tilhængeres grundopfattelse

Penge er ALT!

Ikke hardcore LA'ere kan måske nøjes med

Penge er ikke alt, men det kommer langt foran for hvad der end måtte være nummer to!

Arbejde giver selvværd

Arbejde gør man kommer hjemmefra, i stedet for div overspringshandlinger dagen lang

Arbejde strukturerer fritiden, man kommer op om morgenen, i seng i fornuftig tid, osv.

Man møder andre og forskellige mennesker på arbejde, det gavner ens sociale færdigheder

Det er sjovere at fortælle folk man møder at man arbejder, end at man er på KH

Arbejde giver mere social prestige end KH

Det er nemmere at "score" når man arbejder end når man er på KH

Mindre fritid til at bruge penge i gavner økonomien

Man kan skrue ned for varmen i arbejdstiden og spare endnu flere penge

Endelig er startlønnen sjældent den man får til evig tid, så selv om man ikke tjener kassen fra dag et, får man, også økonomisk, mere ud af det efterhånden

Jeg slutter med et citat fra biblen, prædikerens bog

Citat
Den, der elsker penge, bliver ikke mæt af penge, den, der elsker rigdom, får intet udbytte af den. Også det er tomhed

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-02-12 22:49

vagnr, du har så meget ret.

Lige så snart men kommer til det sædvanlige spørgsmål i sociale sammenhænge "og hvad laver du så?", så er det ikke ski*e sjovt, at fortælle, at man er på kh.

Desværre er det ikke meget bedre, at fortælle at man er på førtidspension.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 11-02-12 10:21

Jeg har et arbejde, vagnr, så det er jeg ikke travlt beskæftiget med. Til forskel fra dig kommer jeg aldrig til at leve et luksusliv på andres bekostning, fordi venstrefløjen til den tid har gjort Danmark til så fattigt et land, at vi er på højde med Albanien.

Nu vil du sikkert sige, at du har arbejdet hele livet og derfor har ret til efterløn, folkepension og andre sociale ydelser. Det er faktuelt forkert. Disse ydelser er nemlig betalt af generationerne FØR. Ikke ens egen generation.

Endelig vil jeg fremhæve, at vores socialistiske beskæftigelsesminister indrømmede inde i Folketinget, da de diskuterede, om det skal kunne betale sig at arbejde, at hun havde mødt mange mennesker i dette land, som siger, at det ikke kan betale sig at arbejde, når vi har så høje sociale ydelser.

Link: http://www.ft.dk/webtv/video/20111/salen/40.aspx?i=2012-01-27T14%3A44%3A33

(Se fra kl. 12.00)

Mine tal er bestemt ikke forkerte. Jeg beklager, at flere af mine links ikke virker, men på disse sider kan I se, at jeg ikke tager fejl:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=139582

https://www.borger.dk/Emner/bolig-og-flytning/boligstoette/Sider/boligsikring.aspx

https://www.borger.dk/Emner/familie-og-boern/boern/boernepenge/Sider/boerne-og-ungeydelse.aspx

https://www.borger.dk/Emner/familie-og-boern/boern/boernepenge/Sider/boernetilskud.aspx?

https://www.borger.dk/Emner/familie-og-boern/skilsmisse/Sider/boernebidrag.aspx?

Hvis vi medtager den økonomiske friplads, bliver det blot endnu værre:

http://www.uvm.dk/Uddannelser-og-dagtil-bud/Dagtilbudsomraadet/~/media/UVM/Filer/Udd/Dagtilbud/111102%20Fripladsskala%20pr%201%20januar%202012%20bilag.ashx

Desuden kender jeg godt betingelserne for, at man kan få kontanthjælp. Men når et par på kontanthjælp med et barn har over 20.000 kr. udbetalt, så mener jeg ikke, at man kan tale om økonomisk fattigdom i Danmark, fordi mine forældre, der begge arbejder, har udgifter til det samme til dem og et barn.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-02-12 10:43

PT, dit, og andre LA'eres problem er vist, at I ikke kan se livet/verden som andet end penge.

Samtidig går I i evig misundelse over folk der har flere penge end jer, og evigt klynk, klynk, klynk over at I også skal betale skat, efter at have haft en barndom/ungdom med en betaling fra skatteborgerne på et niveau, som aldrig set før i historien!

Arbejdsløshed og kriser er ikke et nyt fænomen, og det forsvinder desværre nok heller aldrig

Føler du slet ingen glæde ved at arbejde, klare dig selv, kunne ranke ryggen når du fortæller hvad du laver, eller handler det kun om en enlig mor, der måske får lidt flere penge på kontanthjælp (inkl. til barn/børn) end du får på arbejde?

Det er sgu et liv i armod, åndeligt altså.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-02-12 11:08

Citat
Jeg har et arbejde, vagnr, så det er jeg ikke travlt beskæftiget med. Til forskel fra dig kommer jeg aldrig til at leve et luksusliv på andres bekostning

hvem tror du har ofret en mindre formue på at føde og opfostre en så flabet hvalp som dig ?
(i den tro du ville blive en glad, lykkelig og taknemmelig ung mand)

hvor meget tror du det har kostet den Danske stat (dermed alle os andre) at give dig gratis børnehave, skolegang, uddannelse, SU + div. gratis lægehjælp, -- ja listen er lang,

så hvem er det der betaler for hvem.-- det har du vist ikke spurgt om ... endnu,. !

hvis du var født i et andet land, havde du sandsynligvis hverken haft færdigheder, eller adgang til en computer,

mit spørgsmål til dig er så
hvem nasser på hvem,... ?

uden de 'gamle',.. eksisterede de unge ikke,... og omvendt
eller sagt på en pænere måde, den 'ene hånd' hjælper den anden,
omend de 'unge' har betydelig sværere ved at indse/indrømme .. før de bliver lidt ældre
(læs .. voksen)

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 11-02-12 11:23

Jeg er trist over at leve i et samfund, hvor jeg bidrager til alle mulige mennesker, som sagtens kunne klare sig selv, hvis der ikke var det alt for store sikkerhedsnet, som vi har i Danmark.

Det er dog utroligt, at alle de enlige mødre, som har det så hårdt ifølge socialrådigverne, at de slet ikke kan arbejde, fordi de har psykiske problemer. Det har de jo alle sammen. Jeg har også haft psykiske problemer gennem hele livet, og det vil jeg altid have. Men betyder det, at jeg ikke kan arbejde? Nej, selvfølgelig gør det ikke det.

Nu siger du, at jeg har en evig misundelse over folk, som har flere penge end mig selv. Det passer ganske enkelt ikke. Venstrefløjens retorik har altid været, at vi stjæler penge fra de rige kapitalistsvin og giver til samfundets "svage medborgere". Sådan er situationen desværre stadig.

Engang talte man på venstrefløjen om indførelsen af borgerlønnen. I dag kalder man det bare noget andet. Man sender langsomt samtlige virksomheder ud af Danmark med regler fra Folketinget og EU, så vi alle kan komme på kontanthjælp og førtidspension. Problemet er blot, at der til sidst ikke er nogen til at betale for disse sociale ydelser, fordi alle virksomheder er lukket.

Den anden dag havde vi besøg fra arbejdstilsynet på min arbejdsplads. Arbejdstilsynet er ansat af Enhedslisten, SF og Socialdemokraterne til at gennemføre alle de tvangsforbud, som socialismen kræver for at kunne blive gennemført i praksis. Nu måtte der pludselig ikke ryges mere på arbejdspladsen, for det kunne jo være, at man tabte cigaretten inde i maskinen, så den brød i brand og hele fabrikken stå i flammer. Desuden skulle der indføres nødstop på samtlige maskiner, for hvis en eller anden idiot nu tog hånden ind i maskinen, mens den kørte, ja, så ville det blive en stor udgift for virksomheden. Signalet var, at hvis disse tvangsforbud ikke overholdes, kan arbejdstilsynet lukke virksomheden. Fakta er derimod, at der aldrig i min onkels lange arbejdsliv har været et eneste uheld af den kaliber, som arbejdstilsynet kørte det hele op til. Formålet med deres evige besøg er blot, at man kan lukke flere virksomheder i Danmark, så pamperne i de socialistiske partier kan blive federe og federe. Ingen skal fortælle min onkel, hvordan man driver virksomhed. Han har trods alt op til 30 gange bevist, at han kan forvandle et konkursbo til en gazellevirksomhed på få år. Men arbejdstilsynet er jo klogere end ham, for de har aldrig haft en eneste virksomhed selv.

I øvrigt er det interessant at se de socialistiske partier debattere i Folketinget. De er klogere end samtlige økonomer og eksperter inden for det økonomiske felt i Danmark. Så sent som i den debat, jeg linkede til i en anden tråd, anerkender Eigil Andersen fra SF ikke virkeligheden, nemlig at høj mindsteløn fører til arbejdsløshed. De vil heller ikke vedstå, at et stort arbejdsudbud skaber jobs. Men man kan også se på samtlige statistikker, at de folk, der stemmer rødt, er folk på overførselsindkomst eller offentligt ansatte. De folk, der stemmer blot, er privatansatte. Men det er jo klart. Kontanthjælpsmodtagere og offentligt ansatte lever jo af andre folks penge, mens privatansatte tjener dem selv.

Tror du heller ikke på økonomiske teorier, vagnr? Og så vil jeg gerne spørge dig om følgende: Er dit endemål et samfund, hvor produktionsmidlerne er underlagt politisk kontrol og kommer alle samfundets borgere til gode?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-02-12 11:45

PT, du vrøvler, hvor meget er det LIGE du har betalt til samfundet, i forhold til hvad du har fået?

Citat
Arbejdstilsynet er ansat af Enhedslisten, SF og Socialdemokraterne til at gennemføre alle de tvangsforbud, som socialismen kræver for at kunne blive gennemført i praksis.

Totalt vås, det blev jo ikke nedlagt under VKO.

Økonomiske teorier er udmærkede, men det er svært at finde EN økonomisk teori der er rigtig for alle økonomer, de er aldrig enige om nogetsomhelst.

Som du ved (burde vide, for det kniber vist med hukommelsen, siden du hele tiden stiller de samme spm. måske skulle du satse på en politisk karriere, det virker jo "fint" på borgen), går jeg selvfølgelig ind for at produktionsmidlerne skal komme "alle samfundets borgere til gode", men det tror jeg ikke ville ske ved at de blev underlagt politisk kontrol.

Du mener måske ikke "at produktionsmidlerne skal komme alle samfundets borgere til gode"?

Prøv at læse http://www.b.dk/viden/forskere-kaeder-lav-iq-sammen-med-racisme

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 11-02-12 12:11

Hvad har racisme og lav IQ med, at produktionsmidlerne skal komme alle til gode med sagen at gøre? I øvrigt har Helmuth Nyborg uddebatteret den teori, som du henviser til.

Men jeg kan så konkludere på baggrund af dit sidste indlæg, at du er kommunist, at du mener, at arbejdstilsynet kan drive virksomhed bedre end min onkel, selvom de aldrig selv har haft en virksomhed og aldrig kommer til det, og at jeg bare er en samfundsnasser, selvom jeg har arbejde, og at du fra nu af og til dine dages ende vil leve af andres penge, hvilket i din optik er okay.

Tak for kaffe og dobbeltmoral, så det basker!

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 11-02-12 12:15

Desuden vil jeg lige pointere, at jeg i uafhængige tests har fået målt min IQ, og den skulle være et sted mellem 130 og 140 point, hvilket er 30-40 point over gennemsnittet. Jeg vil også fremhæve hjkofoed, som er medlem af Mensa. Han er konservativ.

Så man kan ikke stille tingene op på den måde, vagnr! Men det passede nok lige ind i dit verdensbillede, og så linker du til det, selvom det intet med emnet har at gøre.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-02-12 12:33

Jeg kan konkludere at du ikke kan læse indenad, hvad bruger du så IQ'en til?

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 11-02-12 12:44

Tak for svaret Heidi-Ho.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-02-12 13:33

PeterTheisen skrev:
"Jeg har et arbejde, vagnr, så det er jeg ikke travlt beskæftiget med. Til forskel fra dig kommer jeg aldrig til at leve et luksusliv på andres bekostning,"

Hvad gør du så når du bor hjemme hos dine forældre og modtager su ?

PeterTheisen skrev også:
"Mine tal er bestemt ikke forkerte. Jeg beklager, at flere af mine links ikke virker, men på disse sider kan I se, at jeg ikke tager fejl: "

Jo, dine tal i startindlægget er faktuelt forkerte.
I det link du nu har lagt fremgår det, at kontanthjælp til forsørger er 13.732 kr. pr. md.
Men i startindlægget skrev du (og det står der sørme endnu "1. Kontanthjælp: 17.131 kr. pr. måned før skat = 12.243 kr. !"

Til oplysning kan jeg fortælle, at en enlig førtidspensionist, efter reglerne fra 2003 får brutto 17.075 kr. pr. md.

Og jeg har svært ved at forestille mig, at kh'en nogensinde bliver højere end førtidspensionen.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 11-02-12 13:59

Hvem får så 17.131 kr. pr. måned, som der står på https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=139582

Her står nemlig følgende:

Loft over kontanthjælpen

Enlige, forsørgereLov § 25b, stk. 1, nr. 3

Kr. mdl.

17.131

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-02-12 14:47

PeterTheisen, du skrev kl. 10.21: "
Desuden kender jeg godt betingelserne for, at man kan få kontanthjælp."

Men du har tydeligvis ikke sat dig ind i reglerne om starthjælp. suk.

Så det kan du med rette bruge lidt tid på nu, så du ikke kommer med flere fejlagtige i denne debat.

Prøv at følge det 2. link, som du lagde i dit indlæg af kl. 10.21, og læs tabel 4.1 ordentligt, helt fra starten, for en sikkerheds skyld får du linket her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=139582

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-02-12 14:50

Der står noget om loftet over kh her: http://www.loftsramteeksperter.dk/om_loven.htm

Jeg har ikke selv nærlæst linket.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 11-02-12 15:13

Alle disse såkaldte fattigdomsydelser, herunder kontanthjælpsloftet, er jo afskaffet, Troldepige. Det var det første, den nuværende regering gjorde, da den kom til.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-02-12 15:21

Ja, men de fremgår åbenbart stadig af den tabel du linkede til.

Jeg tænker, at den måske var lavet inden loftet blev afskaffet, og så har man bare ladt den være, men aner det ikke.

Men du kan jo selv se i tabelle, at du har kigget under "Loft over kontanthjælpen".

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 11-02-12 15:25

En enlig forsørger på kontanthjælp får 17.131 kr. pr. måned før skat = 12.243 kr. udbetalt. Det fremgår af lovteksterne. Sådan er det bare. Det kan ikke diskuteres.

Hvad bruger jeg min IQ til? Ikke noget særligt. Men jeg bakker jo heller ikke op om det socialistiske samfund, som du gør, vagnr.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-02-12 15:58

PeterTheisen skrev:
"En enlig forsørger på kontanthjælp får 17.131 kr. pr. måned før skat = 12.243 kr. udbetalt. Det fremgår af lovteksterne. "

Nu må du meget have mig undskyldt, men af hvilke lovtekster fremgår det?

Og lad nu være med, at kvaje dig mere end du allerede har gjort.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-02-12 16:06

Nu skærer jeg det ud i pap, så må vi se om PT forstår det.

Klik her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=139582

Scroll ned til: Tabel 4.1 Kontanthjælp 2012

Og så læser du det hele, stille og roligt, og uden at springe noget over.

Hvis man følger denne vejledning, så bør det være til, at forstå, selv for en 5-årig.

"Hjælp til forsørgelse"
"Fyldt 25 år, forsørger børn Lov § 25, stk. 1, nr. 1 Kr. mdl. 13.732"

"Loft over kontanthjælpen"
"Enlige, forsørgere Lov § 25b, stk. 1, nr. 3 Kr. mdl. 17.131"

Kommentar
Fra : prio

Dato : 11-02-12 18:12

Citat
Føler du slet ingen glæde ved at arbejde, klare dig selv, kunne ranke ryggen når du fortæller hvad du laver, eller handler det kun om en enlig mor, der måske får lidt flere penge på kontanthjælp (inkl. til barn/børn) end du får på arbejde?

Det er sgu et liv i armod, åndeligt altså.

Helt ærligt, vagnr, hvor er det dog for noget helligt bræk - ja, undskyld!

Tror du virkeligt på, at et samfund kan hænge sammen i længden, hvis den forsørgende tjener mindre end den forsørgede?

- og så undrer det mig i øvrigt, hvorfor Klaudi, nomore, hawaii7 o.l har så travlt med at storspamme Peter Theisens indlæg med tusindvis af sure smileys.

Skulle det være mere begavet end de spørgsmål, som man åbenbart ikke ønsker?

Hvis man ikke kan holde Peter ud, og synes, at hans indlæg til tider kan være lidt for fjollede og irriterende, så kan man blot springe 10 points spørgsmål indenfor politik over.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 12-02-12 09:28

Endnu engang må jeg takke dig for støtte, prio.

Ja, når ens niveau selv er lavt, er det nemmeste at gribe til kritik og snotdumme indlæg.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 12-02-12 10:11

Så siger vi, at en enlig forsørger får 13.732 kr. før skat. Det er 10.103 kr. udbetalt, hvis vedkommende har et barn.

En ansat i Netto får 105 kr. i timen. Det svarer til en månedsløn på (105 * 37 * 47) / 12 = 15.216 kr. før skat. Det er 10.488 kr. udbetalt, hvis vedkommende har et barn.

Forskellen er 385 kr. om måneden. Tror du, at mange af de ansatte i Netto ville arbejde, hvis de fik disse tal at vide?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-02-12 10:50

PeterTheisen skrev:
"Så siger vi, at en enlig forsørger får 13.732 kr. før skat. Det er 10.103 kr. udbetalt, hvis vedkommende har et barn. "
Nej Peter, det er ikke noget vi "siger", for det er fakta.

PeterTheisen skrev også:
"En ansat i Netto får 105 kr. i timen. Det svarer til en månedsløn på (105 * 37 * 47) / 12 = 15.216 kr. før skat. Det er 10.488 kr. udbetalt, hvis vedkommende har et barn."

Mener du dermed, at den ansatte i Netto får mindre udbetalt hvis h*n ikke har et barn?

PeterTheisen skrev også:
"Tror du, at mange af de ansatte i Netto ville arbejde, hvis de fik disse tal at vide?"
Hvis de ikke ville det, så er det fordi de ikke aner en hujende fis om hvad det vil sige, at være på kontanthjælp.

På kontanthjælp får man altså ikke lov, at gå og "fise den af", medmindre man er så syg/handicappet, at man er fritaget for aktivering.
D.v.s., at man bliver sendt i aktivering, og dette foregår ofte som praktik på almindelige virksomheder.
I sådan en praktik får man ikke overenskomstmæssig løn, man får sin kontanthjælp, men udfører det samme arbejde, som de ordinært ansatte i virksomheden.
D.v.s., som kontanthjælpsmodtager har man ikke meget indflydelse på hvor/med hvad man vil arbejde, man skal præstere det samme som de ordinært ansatte, men får kun kontanthjælp.

Det er muligt, at mange vil mene, at de lige så godt kunne være på kontanthjælp, men når de så finder ud af, at de skal præstere det samme, som dem på arb.markedet, så vil den nok alligevel foretrække de 385 kr. mere om måneden, og så have indflydelse på egen situation.

Om man er på kontanthjælp eller har et job handler ikke kun om penge, jeg har mødt mange kontanthjælpsmodtagere, som gerne gik ned i indtægt, hvis bare de kunne slippe ud af systemets kløer.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 12-02-12 12:47

Hvis man kun har et arbejde for pengenes skyld er det på tide man trager sit liv op til revision, så vil man fortryde sine sispositioner en dag.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 12-02-12 14:40

Du kan bare melde dig syg. Så skal du hverken i aktivering eller til møder med kommunen. Jeg kender en, der bruger denne metode. Det har han gjort i flere år nu.

Så Pia Kjærsgaard og andre borgerlige politikere har ret, når de siger, at nogle mennesker bare ligger derhjemme og sover på sofaen, mens kontanthjælpen fiser ind på kontoen.

Mange kontanthjælpsmodtagere melder sig syge, når der er optræk til, at de skal i arbejde. Det er en god finte. Hvorfor tror du, at samtlige enlige mødre på kontanthjælp har psykiske problemer? Det skyldes naturligvis arbejdsskyhed.

I øvrigt har jeg aldrig forstået problemet i at arbejde. Så slemt er det altså heller ikke. Hvis man passer sit arbejde, ikke laver gentagne fejl, ikke snakker for meget med kollegerne og kun holde de pauser, som man har ret til, skal det nok gå.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-02-12 10:15

PeterTheisen, der er noget du helt har misforstået.

For jeg går da ikke ud fra, at du mener, at samtlige ansatte på landets jobcentre er "dummere end andre folks grise".

For at blive frataget for aktivering o.l. er det ikke nok, at man sygemelder sig, der skal sandelig dokumentation på bordet, og oftest flere mislykkede forsøg på aktivering, arb.prøvninger o.l.

Og selvom man så kan dokumentere, at man reelt er syg, og er fritaget for aktivering, så er man stadig ikke fritaget for at deltage i arb.prøvninger.

For at slippe for arb.prøvninger skal lægerne skrive meget tydeligt, at en arb.prøvning vil medføre varig forværring af patientens lidelse(r), og det er ikke noget lægerne gør medmindre det virkelig er på sin plads.

PeterTheisen skrev:
"Hvorfor tror du, at samtlige enlige mødre på kontanthjælp har psykiske problemer?"
Hmmm, nu kender jeg altså flere enlige mødre på kontanthjælp, som ikke fejler noget psykisk.
Jeg var selv på kontanthjælp i en del år, og jeg har aldrig fejlet noget psykisk.
Så jeg ved ikke hvor du har den påstand fra.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 13-02-12 15:18

Et par på kontanthjælp med to børn havde ifølge et notat fra Socialministeriet et rådighedsbeløb (efter husleje og daginstitution var betalt) på 14.300 kr. de første seks måneder, hvorefter det pga. kontanthjælpsloftet faldt til 12.000 kr.

Konkurrencestyrelsen har sagt, at det beløb skal hæves til 21.000 kr., før man kan leve et anstændigt liv i Danmark. SF's Özlem Cekic bakkede op om forslaget i en debat med Joachim B. Olsen.

Gør du også det, Troldepige?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-02-12 18:00

"Gør du også det, Troldepige?"

Hvad kommer det sagen ved hvad jeg bakker op om?

Sjovt nok, så skifter du spor hver gang du bliver taget i at kvaje dig.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 13-02-12 18:29

Du skriver bare meget om, at de såkaldt fattige har det for hårdt. Skal vi så ikke gå hele vejen og hæve kontanthjælpparrets indkomst med 7.000 kr. om måneden?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-02-12 21:37

Det kan/vil jeg ikke udtale mig om, men jeg synes ihvertfald det ville være rimeligt, at fjerne det system med satspuljerne, så det ikke skal være de svageste der skal betale til de allersvageste.

P.g.a. satspuljerne udhules alle overførselsindkomster ganske langsomt, og det finder jeg ikke rimeligt.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 14-02-12 06:39

Har de såkaldt svage ikke selv valgt at være det?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-02-12 10:32

"Har de såkaldt svage ikke selv valgt at være det?"

Tjaaa, valgte du selv, at gå ned med en depression, så du måtte indlægges på psyk.?

Valgte du selv, at være så tykpandet, at du gentagne gange kommer med fejlagtige oplysninger og påstår, at de er fakta?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-02-12 10:38

Og din mormor valgte vel også selv at blive syg og dø, lige så vel, som din far vel selv valgte at blive fyret.

Eller, det er måske noget andet, når det handler om dig og din familie.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 14-02-12 14:15

Det har vi jo, da vi vælger at leve.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-02-12 09:52

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 16-02-12 12:12

Det er nok ikke så godt som det ser ud til hr. Peter Theisen.
Hvis du kigger på førtidspensionister der er blevet pensioneret før 2003, og er gift/samboende med en anden person kan man få et beløb på 11.359,00 kr. hvis ægtefællen ikke tjener ret meget, og hvis der er en god indtægt fra ægtefællen er grundbeløbet 5713,00.
Det er godt nok ikke nemt at finde tallene på nettet, for der er nok ingen der vil prale af disse takster, men de kan ses på ældresagens hjemmeside der er en fin tabel.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-02-12 20:15

"Hvis du kigger på førtidspensionister der er blevet pensioneret før 2003, og er gift/samboende med en anden person kan man få et beløb på 11.359,00 kr. hvis ægtefællen ikke tjener ret meget, og hvis der er en god indtægt fra ægtefællen er grundbeløbet 5713,00. "

Jeg kender ikke taksterne, men førtidspensionister efter reglerne efter 2003 er også underlagt de regler, som EiHaBr har beskrevet.

Og det som man bør bide mærke i er, at den del af førtidspensionen, som er afhængig af, at man er reelt enlig mister man, selvfølgelig, hvis man gifter sig eller flytter sammen med en partner.
Men derudover, så reguleres førtidspensionen i forhold til en ægtefælles/sambos indtægt.

Så pensionister er de eneste i DK, som er omfattet af gensidig forsørgerpligt som samboende.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 16-02-12 20:19

Hvorfor får pensionister før 2003 og pensionister efter 2003 ikke det samme beløb?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-02-12 20:41

Der kom en ny pensionslov i 2003.
Før 2003 var der 3 satser, almindelig, almindelig forhøjet og højeste. De blev tilkendt alt efter hvor syg man var, eller noget i den stil, jeg var ikke inde i de regler.

Efter 2003 er der én sats, og nu benyttes arbejdsevnemetoden.
D.v.s. man får ikke længere pension p.g.a. en diagnose, men fordi, at arbejdsevnen er nedsat i en grad, så den ikke kan udnyttes hverken på det ordinære eller det beskyttede arb.marked.

Der er flere betingelser, der skal være opfyldt før der tilkendes førtidspension:
Sygdommen/handicappet skal være stationært, d.v.s., at der ikke er mulighed for helbredelse.

Behandlingsmulighederne skal være udtømte. D.v.s., at hvis en læge mener, at f.eks. en type medicin kan hjælpe, så tilkendes der ikke pension.

Arbejdsevnen skal være nedsat til det ubetydelige.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 17-02-12 10:59

ja det er rigtigt Peter Theisen.
Hvorfor får pensionister før 2003 og pensionister efter 2003 ikke det samme beløb?

Det svarer jo nogenlunde til at de rødhårede får mere end de sorthårede, når kun en dato bestemmer frem i tiden hvor meget man får.

Det er nok nogle regler folketinget burde se på, men det sker nok ikke for det koster jo penge.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 17-02-12 15:12

Jeg vil lige, hvis vi skal vende tilbage til udgangspunktet med hensyn til debattrådens titel, sige, at jeg ikke forstår Venstres tankegang. Det er lidt ligesom at sige, at fordi man er rødhåret, skal man have flere penge, fordi de fleste mennesker ikke er rødhårede.

Jeg mener, at systemet skal være skruet sådan sammen, at vi har en flad skat på 30-33 %, men til gengæld er der ikke fradrag, afskrivningsmuligheder osv. Derudover har vi en såkaldt ledighedsydelse, som man skal kunne leve for (ikke både dagpenge og kontanthjælp, som vi har det i dag), en førtidspensionslignende ordning og en folkepension.

Når man er ledig, har man uanset alder det samme udbetalt. Vælger man at få børn, er det bad luck, hvis man ikke har råd, fordi ingen bad en om at få det - man valgte det selv. Det med, at hvis et par er gift, så kan den anden ikke få ledighedsydelse, skal afskaffes. Man skal også have ret til at have bil eller egen bolig, hvis man har råd til det.

Førtidspensionen skal være højere end ledighedsydelsen, fordi man formentlig ikke har indtægtsfremgang i lange tider, hvis man er blevet erklæret uegnet til arbejdsmarkedet. Derimod skal man hvert år vurderes af læger, speciallæger, socialrådgivere og andre kloge hoveder, om man er blevet parat til arbejdsmarkedet. Er man er, får man frataget sin førtidspension.

Folkepensionen skal være for alle. Ydelsen skal til gengæld øges i forhold til i dag, da mange har svært ved kun at leve af den som folkepensionist.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 17-02-12 18:30

Hvorfor skal folkepensionen være for alle?

Mange har i dag meget store egenpensioner og har overhovedet ikke brug for en folkepension.

De penge kan bruges bedre, fx til at forbedre pensionen til de ældre, der ikke har egenpension.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-02-12 21:39

PeterTheisen skrev:
"Det med, at hvis et par er gift, så kan den anden ikke få ledighedsydelse, skal afskaffes."

Ledighedsydelse påvirkes ikke af ægtefælle, partners indkomst ell.l.

Ved du overhovedet hvad ledighedsydelse er, hvem der er berettiget til den?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 18-02-12 06:02

Jeg snakker om, hvordan tingene ser ud i mit samfund, Troldepige, ikke nutidens ledighedsydelse.

I MIT samfund er der tre typer overførselsindkomst: Ledighedsydelse/overlevelseshjælp, førtidspension og folkepension. Alle andre

Ledighedsydelse/overlevelseshjælp skal man kun lige kunne overleve på.

Førtidspensionen er lidt højere end overlevelseshjælpen.

Folkepensionen er højere end førtidspensionen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-02-12 14:39

PeterTheisen skrev:
"Jeg snakker om, hvordan tingene ser ud i mit samfund, Troldepige, ikke nutidens ledighedsydelse. "
Godt nok er jeg en taber i dine øjne, men den havde jeg da gennemskuet.

Men tidligere skrev du:
"Det med, at hvis et par er gift, så kan den anden ikke få ledighedsydelse, skal afskaffes"
Og så prøver jeg på, at forklare dig, at ledighedsydelse påvirkes ikke af ægtefælle, partners indkomst ell.l.

Det er jo svært at afskaffe noget der ikke er der.

Men helt ærligt PeterTheisen, når nu du mener, at førtidspensionister er tabere, som ikke har ret til at leve, hvorfor så ikke bare aflive alle dem, der ikke kan/gider passe et arbejde, i dit samfund.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 19-02-12 09:38

I mit samfund ville der ikke være ret mange førtidspensionister, for de vil ikke kunne leve et luksusliv på andres bekostning, som de gør i dag. Derfor har de retten til at overleve, men ikke mere end det.

Mange i dag vælger at blive førtidspensionister, fordi de så kan slippe for at lave dagens gode gerning. Det er ganske enkelt ikke rimeligt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-02-12 10:22

PeterTheisen skrev:
"Mange i dag vælger at blive førtidspensionister, fordi de så kan slippe for at lave dagens gode gerning. Det er ganske enkelt ikke rimeligt."

Du mener selv, at du er rimeligt intelligent, men sådan en påstand er da et tydeligt tegn på det modsatte.
Men det går nok først op for dig, når du selv, eller en af dine nærmeste, VÆLGER, at blive syg eller, VÆLGER, at komme ud for en ulykke.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 19-02-12 13:00

Citat
Derfor har de retten til at overleve, men ikke mere end det.

Hvad mener du dog med det?
Dum bemærkning, ikke særlig gennemtænkt.
Skal man leve en ussel tilværelse, hvis man er handicappet?
Ved du ikke, hvor ekstremt vanskeligt, det generelt er i dag at blive førtidspensioneret?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 19-02-12 13:02

Nu har jeg mødt mange unge, enlige mødre på kontanthjælp, og de viser med deres handlinger og ord, at de ikke GIDER at gøre dagens gode gerning. Derfor VÆLGER de at kalde sig psykisk syge, så de kan undgå at arbejde for deres kontanthjælp, og til sidst har de spillet så meget skuespil over for kommunen, at den vælger at pensionere dem, så de kan leve et luksusliv på andres bekostning.

Jeg synes, at det er det gale vanvid, at vi har indrettet det sociale system sådan, at det bedre kan betale sig at få kontanthjælp end at uddanne sig og komme ud i ordinær beskæftigelse.

Det er muligt, at du og andre socialister bakker dette system op, Troldepige, men det siger mere om jeres intelligensniveau. Men socialisme er jo også bare legaliseret tyveri, som er pakket ind i flotte ord om retfærdighed, lighed og ligestilling.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 19-02-12 13:12

Nej, det er ikke særligt vanskeligt at blive førtidspensioneret i dag, jøjø. Det er en skrøne, som er skabt af DR og andre venstreorienterede medier.

For tiden er jeg selv på et sted, hvor folk er i aktivering og arbejdsprøvning. Derfor oplever jeg det i dagligdagen. En sammenhæng mellem de ansatte socialrådgivere og de arbejdsprøvede folk er, at de er politisk enige. Jeg har endnu ikke oplevet en eneste borgerlig i arbejdsprøvning. Sært, ikke sandt? Så først skal du være politisk enig med din socialrådgiver. Derefter er det en god idé at have de rette holdninger til, hvad man kan klare. Socialrådgiverne synes faktisk, at det er synd, når de arbejdsprøvede lige skal have pauser, mens vi aktiverede bliver kostet rundt. Sært, ikke sandt? Endelig skal man, når de 13 ugers arbejdsprøvning er slut, gerne kunne sige, hvor slemt man synes, at forløbet har været.

Så er førtidspensionen faktisk næsten i hus! Det er i realiteten socialrådgivernes opgave at vurdere, om folk skal i fleksjob eller førtidspensioneres. Nu har jeg været der siden midten af december, men har endnu ikke oplevet en eneste, der er blevet henvist til fleksjob. De er alle blevet førtidspensioneret. Men en af socialrådgiverne udtalte også følgende til mig en af dagene: "I dag er der næsten ikke nogen fleksjob at få" (læs: og derfor er det bedre, at vi førtidspensionerer folk).

Med sådan en bemærkning er linjen ligesom lagt, og han afslørede i virkeligheden sit klamme ansigt: At hans job blot handler om at kaste statens og kommunens penge efter dovne mennesker!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-02-12 16:54

PeterTheisen skrev:
"Så er førtidspensionen faktisk næsten i hus! "

Du mener måske nok, at du er intelligent, men tænke selv kan du da ikke.

Nu er der jo flere betingelser end én gennemført arbejdsprøvning, der skal være opfyldt for at få tilkendt en førtidspension.

Og du ved jo ikke hvad der er gået forud for arb.prøvningen, f.eks. hvad der foreligger af lægeoplysninger o.l.

De fleste har været gennem flere arb.prøvninger.

Og hvis man påstår, at være psykisk syg, så bliver der indhentet min. én psykiatrisk speciallægeundersøgelse.

Og hvis udtalelserne i den psykiatriske spec.lægeerklæring ikke stemmer overens med de gener borgeren beskriver, så bliver der ikke tilkendt førtidspension.

Hvis det virkelig er så nemt, at få førtidspension, som du påstår, så er det dælme da underligt, at mange borgere syltes på kontanthjælp i årevis, og her taler jeg om 10+ år.

Men det har du vel også en forklaring på.

Fordi, at nogen påstår, eller giver udtryk for, at de ikke gider at arbejde, så kan du ikke tage det som et endegyldigt bevis på, at de intet fejler.

Mange syge mennesker, og måske i særdeleshed psykisk syge, oplever mange fordomme hos raske mennesker.
Personligt har jeg ikke tal på hvor mange gode råd jeg har fået, som kan gøre min ryg rask og frisk igen, nogen mener, at kiropraktik er sagen, andre mener, at en osteopat kan helbrede min ryg, andre igen mener, at jeg bare skal have nogle behandlinger hos en fysioterapeut, og så er jeg ellers fit for fight på arb.markedet.

Men uanset hvor meget jeg har googlet, så har jeg endnu ikke mødt nogen behandlere, som vil tage æren for, at kunne få manglende knogler til at vokse ud igen. Desværre.

Når nogen spørger mig hvad jeg laver, så har jeg tit svaret: "ikke mere end højest nødvendigt", for jeg synes faktisk ikke, at det rager hvem som helst hvad jeg fejler, og jeg mener ikke, at jeg skal stå til ansvar for nogen, udover socialforvaltningen.

Og sådan ved jeg, at der er mange der har det.

Men bortset fra det PeterTheisen, hvad skete der med det job du havde mens du var indlagt på psyk.?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 19-02-12 18:13

Jeg havde, som jeg tidligere har skrevet, stadig mit job i den periode, hvor jeg var syg, selvom du gerne vil have virkeligheden til at være sådan, at jeg ikke arbejdede i den periode. Men sådan var virkeligheden bare ikke. Jeg arbejdede stadig.

Du spørger, hvorfor mange mennesker placeres på kontanthjælp i 10 år og mere end det. Ja, det er der såmænd et enkelt svar på. Det skyldes, at vores politikere har indført så meget bureaukrati, at man tror, at det er løgn. Dette er givetvis en stor del af forklaringen. Og der må jeg også beskylde de borgerlige for at bære en del af skylden, for bureaukratiet faldt ikke under VK-regeringen, men voksede dag for dag.

I mit samfund begynder vi helt forfra. Samtlige regler, love, cirkulærer slettes, og der indføres et minimum af administration. Skattelovgivningen bliver brændt for altid. Vi starter også her forfra. Der kommer til at være tre typer af overførselsindkomst. Overlevelseshjælp, hvor man har retten til at overleve, men ikke mere end det. Hvad det koster at overleve, skal analyseres af uafhængige økonomer på baggrund af statistisk materiale fra et uafhængigt institut. Den anden ydelse er førtidspension, der tilkendes virkeligt syge, fx multihandicappede, og som tages op år for år, så man henvises til overlevelseshjælp eller arbejdsmarkedet, hvis man erklæres rask igen. Endelig har vi folkepensionen, som hæves betragteligt fra dagens udgangspunkt. Hvornår man rammer folkepensionsalderen, det afhænger til gengæld af brancherne. Jord- og betonarbejderne skal kunne komme på folkepension som 60-årige, maskinarbejderen som 65-årig og den kontoransatte som 70-årig.

Nu er du jo af en eller anden årsag så helvedes interesseret i førtidspension, så det svarer jeg også på. I mit samfund skal der ikke gå 10 år, før man får at vide, om man skal førtidspensioneres. Der bør en eller to måneder være nok. Men kravene til at kunne komme på førtidspension skal strammes gevaldigt, så det ikke er 8 % af arbejdsstyrken, der førtidspensioneres, men promiller. Vi har ganske enkelt ikke råd til et så lukrativt velfærdssamfund, som vi har i dag. Det er alle normale økonomer (læs: dem, der ikke er ansat i fagbevægelsen) også enige med mig i.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 19-02-12 18:30

Desværre er det sådan i dag, at hvis man ikke er ung/yngre og 100% fysisk og psykisk rask, så er der ikke plads til een på arbejdsmarkedet - så kan man ikke følge med.

Det bliver ikke ved med at gå godt, at så mange faktisk i dag betragtes som ubrugelige, og derfor parkeres på kontanthjælp/dagpenge.

- og her tænker jeg ikke på de egentligt handicappede eller på de, der kan få flexjob.

Jeg tænker på et opskruet arbejdsmarked, som kun kan bruge en lille del af arbejdsstyrken.

Det er ikke godt for den enkelte, der er frasorteret, og det er selvfølgelig ikke godt for samfundet.

P.S. Peter, husk lige det med empatien - efterhånden lyder du lidt som en nynazist, og det tror jeg egentlig ikke, at du er?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 19-02-12 18:52

Jeg kunne se mange gode pointer i Hitlers politik. Det må jeg indrømme.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-02-12 20:04

"Jeg havde, som jeg tidligere har skrevet, stadig mit job i den periode, hvor jeg var syg, selvom du gerne vil have virkeligheden til at være sådan, at jeg ikke arbejdede i den periode. Men sådan var virkeligheden bare ikke. Jeg arbejdede stadig. "

Nu spurgte jeg jo sådan set bare hvad der skete med det job.
Hmm, mon der er et mønster i de spørgsmål du undviger.

Dette:
"Du spørger, hvorfor mange mennesker placeres på kontanthjælp i 10 år og mere end det. Ja, det er der såmænd et enkelt svar på. Det skyldes, at vores politikere har indført så meget bureaukrati, at man tror, at det er løgn. Dette er givetvis en stor del af forklaringen. Og der må jeg også beskylde de borgerlige for at bære en del af skylden, for bureaukratiet faldt ikke under VK-regeringen, men voksede dag for dag. "

og dette:
"I mit samfund skal der ikke gå 10 år, før man får at vide, om man skal førtidspensioneres. "

rimer ikke helt på dine påstande om, at det er (for) nemt, at få tilkendt førtidspension, som situationen er i dag.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-02-12 20:07

jøjø skrev:
"P.S. Peter, husk lige det med empatien"

PeterTheisens empati kommer først frem den dag han selv, eller en af hans nærmeste, har VALGT, at blive så syge, at de ikke kan klare sig selv 100%.

Men, PeterTheisen skrev:
"For tiden er jeg selv på et sted, hvor folk er i aktivering og arbejdsprøvning."

Hvordan hænger det sammen med, at du er på su?

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 19-02-12 21:16

Citat
Jeg kunne se mange gode pointer i Hitlers politik. Det må jeg indrømme.

Er du mon klar over, at Hitlers politik blandt andet var, at psykisk syge, handicappede og andre "uproduktive elementer" skulle udryddes?

1939-41 blev 70-275.000 tyskere dræbt, fordi de blev betragtet som en udgift for samfundet, og derfor ikke passede ind i Det Tredje Riges filosofi.

(Drabene stoppede kun p.g.a. den katolske kirkes kritik).

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-02-12 21:19

jøjø skrev:
"Er du mon klar over, at Hitlers politik blandt andet var, at psykisk syge, handicappede og andre "uproduktive elementer" skulle udryddes? "

Jeg tror desværre, at PeterTheisen fuldt ud er klar over dette og, at det faktisk er hans pointe.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 20-02-12 05:26

Det ved jeg da godt, jøjø. Men jeg mener, at det er jer, der ikke har empati. I mener jo åbenbart, at mennesker skal placeres på livsvarig offentlige forsørgelse uden at lave dagens gode gerning, fordi de er psykisk syge, selvom der aldrig har været noget, der hedder at være psykisk syg.

De burde alle blive medlemmer af Sammenslutningen af Bevidst Arbejdssky Elementer, for denne marxistiske og anarkistiske forening passer fint i deres verdensbillede.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-02-12 05:41

"selvom der aldrig har været noget, der hedder at være psykisk syg."

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 20-02-12 11:44

Citat
I mener jo åbenbart, at mennesker skal placeres på livsvarig offentlige forsørgelse uden at lave dagens gode gerning, fordi de er psykisk syge, selvom der aldrig har været noget, der hedder at være psykisk syg.

Nej, det har jeg vist ikke givet udtryk for.

I dag taler man jo også om, at alt for mange - især unge/yngre - er blevet placeret på førtidspension.
Ikke godt for alle.

Som nævnt mener jeg, at det fremtidige arbejdsmarked skal være mere rummeligt, så der ikke kun er plads til "de perfekte".

Men det er farligt at flirte med Hitlers politik for at spille smart - især når man, som du Peter, har været psykisk syg - selvom du påstår, at det er der ikke noget, der hedder?
Hvad skal vi så kalde det - ondt i sindet?

Dengang i Hitlers tid kunne man ikke blot få hjælp fx ved en psykiatrisk indlæggelse, uden at komme i farezonen.

Tænk dig om, og lad være med at provokere bare for provokationens skyld.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 20-02-12 18:56

Jeg mener, at det er bedst for den enkelte og samfundet, at man arbejder. Man har en højere indkomst, man bidrager positivt til samfundet, og man får styrket sin identitet og sin livsglæde. Det er de færreste mennesker, som kan holde ud at ligge på en sofa dagen lang, leve af færdigmad og se fjernsyn eller spille computer.

Jeg ønsker ikke, at nogen får en så kedelig og indholdsløs tilværelse, og jeg vil gøre alt for, at andre heller ikke får det sådan.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-02-12 19:59

Ja, PeterTheisen, man har lige præcis en højere indkomst ved, at arbejde end ved, at blive forsørget af det offentlige, og bl.a. af den grund tror jeg ikke på, at ret mange ønsker, at blive tilkendt førtidspension for sjov eller p.g.a. dovenskab.

At man ikke har et arbejde behøver jo ikke, at betyde, at man ligger på sofaen dagen lang, lever af færdigmad og ser fjernsyn eller spiller computer.
Men det er måske sådan din hverdag ville se ud, hvis du ikke havde et job.

Og så er jeg da blevet lidt nysgerrig efter hvad du laver på det sted hvor du er i øjeblikket, hvor nogle mennesker er i aktivering og nogen i arbejdsprøvning?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 22-02-12 15:05

Det er almindeligt køkken- og kantinearbejde.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-02-12 19:42

Citat
Det er almindeligt køkken- og kantinearbejde.

Altså aktivering?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 23-02-12 17:37

Ja, det er et aktiveringstilbud.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-02-12 19:53

Citat
Ja, det er et aktiveringstilbud.

Og du får su mens du er i aktiveringstilbud ??????????

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 23-02-12 20:02

Nej, jeg er hoppet fra min uddannelse.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-02-12 20:08

Okay.

Som jeg forstår det, så er du altså på kontanthjælp????

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 24-02-12 18:40

Nej, jeg er ikke berettiget til kontanthjælp, da jeg har en opsparing på over 10.000 kr., men jeg er i aktivering.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-02-12 20:58

Helt ærligt PeterTheisen, med de holdninger du har givet udtryk for i flere af dine tråde, så tror jeg ikke en meter på, at du, med vilje, er hoppet fra en uddannelse, udelukkende for at komme ind i kontanthjælpssystemet, dog uden ydelse.

Der er simpelthen noget der ikke hænger sammen.

Et gæt fra min side kan være, at det er p.g.a. din depression, at du er faldet ud af din uddannelse.

Hvis du var så kvik i pæren og så fuld af initiativ, og rask, som du har givet udtryk for, så ville du ikke kunne holde ud, at være i aktivering på et reva-lignende sted, når nu du ikke er nødt til det af økonomiske årsager.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 27-02-12 16:17

Troldepige, når du nu ved så meget om det sociale system, så må du hellere forklare mig følgende:

1) Hvis en mand og en kvinde på kontanthjælp får et barn sammen, kan de så begge få forsørgersatsen på 13.732 kr. hver måned før skat, hvis de ellers lever op til kravene for at få kontanthjælp?

2) Hvis en kvinde får et barn med en mand, og de bliver skilt, hvorefter kvinden flytter sammen med en anden mand, og både den nye mand og kvinden ender på kontanthjælp, kan de så begge få forsørgersatsen på 13.732 kr. hver måned før skat, hvis de ellers lever op til kravene for at få kontanthjælp?

3) Hvis en mand og kvinde på kontanthjælp med et barn bliver skilt, og de begge flytter i deres egen lejlighed, kan de så begge få forsørgersatsen på 13.732 kr. hver måned før skat + boligsikring, børne- og ungeydelse, børnebidrag, børnetilskud, friplads osv. hver, hvis de ellers lever op til kravene?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-02-12 19:59

Det skal jeg prøve, at svare dig på, når du har kommenteret mit forrige indlæg, af 24-02-12 20:58.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 27-02-12 20:31

Det er pga. min depression, at jeg er faldet ud af min uddannelse.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 27-02-12 20:32

Vil du så svare mig på mine spørgsmål?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 27-02-12 20:36

Kan man for øvrigt få førtidspension, hvis man har enten fibromyalgi, piskesmæld og kronisk træthedssyndrom? Kan man måle disse lidelser?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 27-02-12 20:38

For stress, angst og depression, som mange i dag får tilkendt førtidspension på baggrund af, kan du jo ikke måle.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-02-12 20:55

Ja, jeg skal prøve så godt jeg kan.

Men først vil jeg da lige påpege, at jeg synes du er et underligt ondskabsfuldt menneske.
Du er efter alle andre, der p.g.a. sygdom er endt i det sociale system, og når vi så får boret dybt nok kommer det frem, at du selv sidder i suppedasen.

Hvis nu, at du ikke havde været heldig at vokse op i så gode kår, som du tilsyneladende er, så havde du ikke været formuende, og dermed havde du været nødt til, at modtage kontanthjælp for, at holde skindet på næsen.

Men alle dine spørgsmål vedr. kontanthjælp bunder måske i, at du kan se en ende på din formue og prøver at forberede dig på et liv på kontanthjælp?
Hvis dette er tilfældet ville det klæde dig, at benytte en anden tone.
som du nok selv har erfaret beder man jo ikke selv om, at blive syg.

Så husk lige, at feje for din egen dør før du fejer for andres.

Men jeg undrer mig stadig over, at du deltager i aktivering når du ikke er berettiget til kontanthjælp, kan du forklare dette?

Nå, men nu til dine spørgsmål.
Først vil jeg slå fast, at hvis man er gift har man gensidig forsørgerpligt, og jeg er ikke helt sikker på satserne for kontanthjælp for ægtepar.

1. Hvis en mand og en kvinde lever sammen, men ikke er gift, og de har et barn sammen, så er de begge to berettiget til kontanthjælp, forsørgersatsen.

2. Hvis kvinden med barnet flytter sammen med en ny mand, så får manden kun kontanthjælp efter forsørgerstasen hvis han selv har barn/børn.
Det kommer sådan set af sig selv, den nye mand har jo ikke forsørgerpligt over kvindens barn, medmindre han adopterer det.
Forsørgersatsen er jo kun for forsørgere, altså borgere, som har forsørgerpligt overfor et barn.

3. Der udbetales kun 1 x børne-/ungeydelse, børnetilskud pr. barn, oftest er det vist den forælder der har forældremyndigheden, der arbejdes også med et begreb, der hedder "bopælsforælder" når forældrene har fælles forældremyndighed.
Børnebidrag er det, som betales af den forældre der ikke har forældremyndigheden, eller har barnet boende, så dette kommer ikke fra kommunen.
Friplads betales også kun én gang, barnet kan jo kun optage én institutionsplads.

Håber du kan bruge mine svar.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 28-02-12 05:23

Tak for svarene, Troldepige.

Så har jeg nogle spørgsmål omkring førtidspension:

Kan man for øvrigt få førtidspension, hvis man har enten fibromyalgi, piskesmæld og kronisk træthedssyndrom? Kan man måle disse lidelser? For stress, angst og depression, som mange i dag får tilkendt førtidspension på baggrund af, kan du jo ikke måle.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-02-12 06:41

Hov hov PeterTheisen
Igen glemmer du alt om, at besvare mine spørgsmål.
"Men alle dine spørgsmål vedr. kontanthjælp bunder måske i, at du kan se en ende på din formue og prøver at forberede dig på et liv på kontanthjælp? "

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 28-02-12 14:41

Nej, jeg skal ikke leve af kontanthjælp hele livet.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 28-02-12 14:41

Vil du så besvare mit spørgsmål?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-02-12 18:54

"Nej, jeg skal ikke leve af kontanthjælp hele livet."
Det var nu ikke det jeg spurgte om, men ok, jeg skærer det ud i pap:

Hvorfor er du i aktivering når du ikke er berettiget til kontanthjælp?

Og ja, når du har besvaret mit spørgsmål, så besvarer jeg dit.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 29-02-12 06:25

Fordi jeg i min nuværende psykiske situation ikke ville kunne magte at bestride "et normalt job".

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-02-12 07:02

"Fordi jeg i min nuværende psykiske situation ikke ville kunne magte at bestride "et normalt job"."

Hmmm, eftersom du ikke er afhængig af sociale ydelser kan du jo gøre præcis som det passer dig. F.eks. bruge tid på en interessant hobby, træne smådrenge i fodbold, lufte hund for kvarterets pensionister eller andet frivilligt arbejde. Det er faktisk kun din egen fantasi, der sætter grænserne.

Men helt ærligt PeterTheisen, med den situation du er i, så kan du dælme da ikke tillade dig, at være efter kontanthjælpsmodtagere, førtidspensionister og psykisk syge.
Den eneste forskel der er på dem og dig er jo, at du har en formue, det har de fleste af de andre grupper ikke.

Efter den pensionslov, der var gældende indtil 2003 fik man, så vidt jeg ved, tilkendt førtidspension efter diagnose.
Men efter den pensionslov der blev indført i 2003 får man ikke førtidspension p.g.a. en diagnose, men på baggrund af arbejdsevnen.

Egentlig rimeligt nok, man kan jo tage 10 personer med den samme lidelse, og der vil være stor forskel på hvad de kan.
En kan måske arbejde fuld tid, en anden er måske sengeliggende 24-7, og så en hel masse der i mellem.

Når man havner i det social system i dag, så skal der, inden der kan træffes en afgørelse om f.eks. revalidering, fleks ell. førtidspension, laves en ressourceprofil, også kaldet arbejdsevnevurderingsjournal.

Jeg kan smide et link til noget om dette senere.

For at blive tilkendt førtidspension i dag skal arbejdsevnen være nedsat til det ubetydelige, behandlingsmulighederne skal være udtømte og lidelsen skal være stationær, altså uden udsigt
til bedring eller helbredelse.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-02-12 07:04

Her er noget om arbejdsevnevurdering: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=31034

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-02-12 07:06

Og her er mere, måske lettere at forstå: http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 29-02-12 15:25

Skal der betales skat af førtidspensionisternes og kontanthjælpsmodtagernes "løn", som de får af kommunen og staten? Hvor meget har en førtidspensionist udbetalt? Hvor meget har en kontanthjælpsmodtager udbetalt?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-02-12 20:20

Ja, "selvfølgelig" skal de betale skat.

Og så kan du selv begynde at regne.

Forbereder du dig på, at du en dag ryger på kontanthjælp, og måske førtidspension?

Ellers forstår jeg virkelig ikke hvorfor det er så vigtigt for dig, at få alle de detaljer på plads.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 29-02-12 20:34

Det er, fordi du kender det sociale system bedre, end jeg gør. Derfor spørger jeg eksperterne til råds.

Jeg håber hverken, at jeg ryger på kontanthjælp, fleksjob eller førtidspension. Det gør de fleste nok ikke.

Kan du ikke forklare mig, om følgende et korrekt forstået:

1) Hvis man er enlig og ikke har børn på kontanthjælp, hvilke andre ydelser kan man så få?
Hvis man er ledig og enlig, kan man få kontanthjælp og boligsikring, hvis man bor til leje og opfylder kriterierne.

2) Hvis man er enlig forsørger på kontanthjælp med et barn, hvilke andre ydelser kan man så få?
En enlig forsøger på kontanthjælp kan få det ordinære og evt. det ekstraordinære børnetilskud. Derudover vil man få børnepenge hvert kvartal, hvis barnets folkeregisteradresse er hos vedkommende. Derudover kan man få boligsikring (igen hvis man opfylder kriterierne), og man kan søge om friplads.

3) Hvis man er et par på kontanthjælp med et barn, hvilke andre ydelser kan man så få?
Hvis man er et par, kan man få det samme som ovenstående, hvis man ser bort fra det ordinære og ekstra ordinære børnetilskud (der kun er til enlige).

Ud fra ovenstående kan jeg se, at en enlig forsørger får mest.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 29-02-12 20:38

Og så har jeg stadig ikke forstået følgende:

Hvis jeg får et barn med en anden, og vi flytter fra hinanden i hver vores lejlighed, kan vi så få forsørgersaten begge to? Kan vi begge to få en højere boligsikring, end den enlige på kontanthjælp uden barn kan?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 29-02-12 20:54

PeterTheisen, jeg synes, at jeg har forklaret det meste af det tidligere, jeg orker ikke mere i aften, kigger på det i morgen hvis jeg får tid.

"Jeg håber hverken, at jeg ryger på kontanthjælp, fleksjob eller førtidspension. Det gør de fleste nok ikke. "
Jeg spurgte nu heller ikke, om du håbede på, at ryge på kontanthjælp, men om du prøver at forberede dig på det.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 01-03-12 07:13

Jeg forbereder mig ikke på at komme på kontanthjælp. Jeg forbereder mig på at blive rask, så jeg kan genoptage min uddannelse, gøre den færdig og komme ud på arbejdsmarkedet.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 01-03-12 15:19

Jeg spørger dig lige igen, Troldepige:

Hvis jeg får et barn med en anden, og vi flytter fra hinanden i hver vores lejlighed, kan vi så få forsørgersaten begge to? Kan vi begge to få en højere boligsikring, end den enlige på kontanthjælp uden barn kan?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-03-12 19:35

Citat
Hvis jeg får et barn med en anden, og vi flytter fra hinanden i hver vores lejlighed, kan vi så få forsørgersaten begge to? Kan vi begge to få en højere boligsikring, end den enlige på kontanthjælp uden barn kan?

I vil begge to få kontanthjælp som forsørgere, af den simple grund, at i begge er forsørgere i forhold til barnet.
Men så vidt jeg ved er det kun den ene forælder, der kan få højere boligsikring.
Boligsikring har jo ikke noget med at gøre, om man er forsørger eller ej, den beregnes i forhold til boligens størrelse, antallet af beboere i boligen og husstandsindkomsten.

Jeg steg en hel del i boligsikring da jeg fik mit første barn, men derudover steg den med ca. 50 kr. da jeg fik barn nr. 2.
Men mine børns far får ikke mere boligsikring end før.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 02-03-12 15:23

Jeg sad lige og kiggede på tallene for børne- og ungeydelsen. Der slog det mig, at den falder, når børnene bliver ældre, selvom det er de fleste forældres opfattelse, at børnene bliver dyrere at have med årene.

Hvorfor hænger det sådan sammen?

Årlig ydelse i kroner:

0-2 årige: 17.064 kr.
3-6 årige: 13.500 kr.
7-14 årige: 10.632 kr.
15-17 årige: 10.632 kr.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-03-12 15:51

Godt spørgsmål.

Men jeg kan da se, at den til de små er steget siden mine var små.

Jeg mener, at jeg fik ca. 2.500 kr. pr. kvartal, pr. barn, da de var helt små.

Men til gengæld har jeg så heller ikke mærket meget til, at beløbet skulle falde efterhånden som børnene blev ældre.
For det er nogenlunde foregået i takt med, at ydelsen er blevet justeret.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 02-03-12 18:36

Tror du ikke, at det kan have noget med indkøb af dyre bleer, barnevogn, nyt tøj osv. at gøre?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 02-03-12 18:42

Jeg kan også tage det i ydelse pr. kvartal i kr., som det ser ud i dag:

0-2-årige: 4.266 kr.
3-6-årige: 3.375 kr.
7-14-årige: 2.658 kr.
15-17-årige: 2.658 kr.

Det må have været mange år siden, du var på kontanthjælp, for der er stor forskel på 2.500 kr. og 4.200 kr.

Hvad havde du for øvrigt i samlet indtægt (kontanthjælp, børne- og ungeydelse osv.), da du var på kontanthjælp? Hvor mange personer skulle den ydelse dække?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-03-12 19:47

Jeg kan s'gi da ikke huske hvordan tallene var de forskellige år, og jeg gider ærlig talt ikke, at spekulere på det.

Mine børn er nu 11 og 15 år, så det er jo et apr dage siden de var 0-2 år, og fik den høje ydelse.

Jeg kan mindes, at nogen kaldte ydelsen til de helt små for "mælkepenge", måske fordi det er dyrt at købe mælkeerstatning, men modermælk er jo til gengæld billigt.

Så jeg kan ikke helt gennemskue hvorfor man får mest mens de er helt små.

Godt nok skal der anskaffes mange ting, men man har jo også selv indflydelse på niveauet.
Når de er helt små vokser de hurtigt ud af tøjet, men til gengæld kan man så også få meget pænt brugt tøj, enten fra familie/venner eller fra genbrugsbutikker.

Når de bliver lidt større kan de passe tøjet noget længere, til gengæld bliver noget af det slidt op.

Men stadigvæk bestemmer man jo selv niveauet.

Jeg har aldrig købt mærkevarer til mine børn, min datter er blevet mere bevidst om hvad tøj hun vil have, men det er såmænd ikke noget af det dyreste, og samtidig er hun begyndt, at tjene lidt penge selv, på den måde fungerer det alligevel.

Nej, det er såmænd ikke så mange år siden, at jeg var på kontanthjælp, børne- og ungeydelsen har jo ikke noget med kontanthjælp at gøre.
Børne- og ungeydelse følger barnet, og så er det uanset om forældrene er på kontanthjælp eller om de er millionærer.

Eftersom min yngste nu er 11 år, så må det være 9 år siden, at jeg har modtaget børneydelse til en 0-2 årig, så det vil sige, at den er steget 1.766 kr. på ni år.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 02-03-12 19:57

1.766 kr. er heller ikke meget, når man medregner inflationen. Hvis den er steget to % om året, er det 18 % på ni år. Jeg er ret sikker på, at stigningen på 1.766 kr. er under 18 %.

Hvad havde du i samlet indtægt?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-03-12 21:34

Citat
Hvad havde du i samlet indtægt?

Det kan jeg dælme da ikke huske.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 03-03-12 06:10

Du skriver, at man skal opfylde følgende for at få tilkendt førtidspension i dag:

1. Arbejdsevnen skal være nedsat til det ubetydelige.
2. Behandlingsmulighederne skal være udtømte.
3. Lidelsen skal være stationær, altså uden udsigt til bedring eller helbredelse.

Hvorfor er der så mange mennesker, som bliver tilkendt førtidspension på baggrund af depression? Er depression ikke en sygdom, der som regel går over efter en periode? Det fik jeg da at vide af min egen læge.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 04-03-12 15:22

Så kunne jeg også godt tænke mig at få følgende at vide:

Hvis jeg får et barn med en anden, vi flytter i hver vores lejlighed, og moren får forældremyndigheden over barnet, får den enlige forsørger så flere penge i friplads, end hvis vi boede sammen i den samme lejlighed?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-03-12 18:59

Citat
Hvis jeg får et barn med en anden, vi flytter i hver vores lejlighed, og moren får forældremyndigheden over barnet, får den enlige forsørger så flere penge i friplads, end hvis vi boede sammen i den samme lejlighed?

Samme svar som i pb:

Ja.
Friplads beregnes ud fra husstandsindkomsten, d.v.s. den samlede indkomst i husstanden.

Ligesom boligsikring.

D.v.s. store/voksne hjemmeboende børn's indtægt regnes også med.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-03-12 19:07

Citat
Hvorfor er der så mange mennesker, som bliver tilkendt førtidspension på baggrund af depression? Er depression ikke en sygdom, der som regel går over efter en periode? Det fik jeg da at vide af min egen læge.

Ligesom med smerter, så kan depression også blive kronisk.

Så vidt jeg ved går de fleste depressioner over af sig selv, men der er altså nogle der ender med at blive kroniske.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 05-03-12 06:01

Angående friplads:

Er det så grunden til, at man har set adskillige eksempler på, at moren og faren, der begge har været på kontanthjælp, er flyttet i hver deres lejlighed, fordi de fik mere ud af det, hvis man ser det fra en økonomisk synsvinkel?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-03-12 06:42

Aner det ikke

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 05-03-12 15:19

Det er vel også ligegyldigt.

Men hvis man har et barn, er enlig forsørger på kontanthjælp og bor i en lejlighed med to værelser til en husleje på 3.000 kr. (eksklusive el, vand og varme), hvad vil du så tro, at man har udbetalt, når man regner alt med, Troldepige?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-03-12 20:20

Citat
Men hvis man har et barn, er enlig forsørger på kontanthjælp og bor i en lejlighed med to værelser til en husleje på 3.000 kr. (eksklusive el, vand og varme), hvad vil du så tro, at man har udbetalt, når man regner alt med, Troldepige?

Det har jeg overhovedet ingen baggrund for, at vide, men oftest er á conto varme en del af huslejen, og det er ikke alle lejeboliger der har vandmåler.

Men du har før fået link til borger.dk , dér er der en side hvor du kan putte de forskellige oplysninger ind og få boligsikringen beregnet.
Satsen for kontanthjælp og div. børnepenge kan du vist også finde på borger.dk .
Du kan muligvis også se satserne for friplads i daginstitution.

Men helt ærligt PeterTheisen, jeg får mere og mere indtryk af, at du prøver at forberede dig på worse-case-scenario, at du ryger på kontanthjælp.
Hvis det går så galt, så håber jeg, at du får en ordentlig behandling (for det er ikke en selvfølge) og, at du kommer ovenpå igen, så du kan komme ud af systemet igen.

Hvis du får et barn med en pige, og du ikke har barnet boende, så skal du betale børnepenge, og det er pt 2315 kr. pr. måned.
Dem kan du så trække fra i skat.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 06-03-12 07:25

En enlig forsørger:

13.732 kr. pr. måned før skat i kontanthjælp = 10.103 kr. udbetalt

Kilder:

https://www.borger.dk/emner/arbejde-dagpenge-orlov/dagpenge-og-kontanthjaelp/sider/kontanthjaelp.aspx

http://www.tastselv.skat.dk/fskbrgn2/SkResultat.aspx

Børne- og ungeydelse til en nyfødt: 1.422 kr.

Kilde:

http://www.skm.dk/tal_statistik/tidsserieoversigter/1294.html

Boligsikring til en lejlighed på 45 m^2 med to værelser til 3.000 kr. i ren husleje (uden varme, el og vand): 1.228 kr. pr. måned

Kilde:

http://www.jammerbugt.dk/Borger/Teknik_og_Milj%C3%B8/Bo_og_Byg/Boligst%C3%B8tte/Beregn_din_boligst%C3%B8tte.aspx

Er du enig så langt, Troldepige, eller har jeg gjort noget forkert allerede?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-03-12 11:50

Hmmm, en to-værelses lejlighed på 45 kvm må dælme være lille.

Da min datter blev født boede vi i en 2-værelses på 72 kvm, før da havde jeg boet i en 2-værelses på 67 kvm, de var sådan set ok, men jeg ville da ikke have lyst til, at bo på 45 kvm med et barn.
Der er dælme ikke meget plads.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-03-12 11:54

Og for 3.000 kr. får man vist ikke meget lejlighed.

Boligselskabet Sjælland er det største boligselskab i DK, uden for København, her kan du se hvad de har af ledige boliger: http://bosj.dk/S%C3%98G-BOLIG/Ledige-boliger.aspx
Der kan du se nogle eks. på priser og størrelser.
Så vidt jeg lige kunne se var der en på 43 kvm, men det er en ungdomsbolig, hvor man kun kan bo så længe man er under uddannelse.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 06-03-12 16:10

Mit spørgsmål, Troldepige, går på følgende:

Hvilke offentlige ydelser kan man betragte som reel indkomst, hvis du er på kontanthjælp? Du får din kontanthjælp, børnepenge, boligsikring og friplads, som jeg har forstået det. Hvilke af dem kan betragtes som reel indkomst?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 06-03-12 16:15

I Helsingør, hvor jeg bor, har vi flere boliger til under 3.000 kr. i ren husleje.

Kig på http://www.boliggaarden.dk/ebolig/index.asp?db=ebolig10645&side=menu1.asp?vis=hoejre

Her kan du se, at der findes flere lejligheder med to værelser til under 3.000 kr. i ren husleje, så det er ikke taget ud af den blå luft.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-03-12 16:56

Citat
Hvilke offentlige ydelser kan man betragte som reel indkomst, hvis du er på kontanthjælp? Du får din kontanthjælp, børnepenge, boligsikring og friplads, som jeg har forstået det. Hvilke af dem kan betragtes som reel indkomst?

Kun kontanthjælpen.

Fordi, at både børnepenge, boligsikring og friplads er ikke forbeholdt kontanthjælpsmodtagere.

Børnepengene følger børnene.
Boligsikring kan søges af alle, som bor til leje.
Friplads kan søges af alle, som har et barn i institution. Så vidt jeg husker skal man op på en ganske pæn husstandsindkomst før man slet ikke er berettiget til friplads.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 06-03-12 16:57

Og så vil jeg lige sige følgende omkring aktivering af kontanthjælpsmodtagere, som jeg har fra en ven fra Hillerød:

I Hillerød er der et eneste aktiveringssted for arbejdsløse, og det er Hartmanns. Der skal hver ledig sidde fra kl. 7 om morgenen til 17.00 om eftermiddagen og skrive ansøgninger. De fleste af dem gjorde bare det, at de tændte computeren, ændrede datoen i øverste højre hjørne, udskrev ansøgningen, afleverede den til den ansatte og gik ud og drak kaffe resten af dagen. Sådan var det fra mandag til og med fredag. Spild af tid for de ansatte og de aktiverede. Så er det faktisk bedre (og billigere, fordi det kostede 17.000 kr. om måneden pr. ledig at være aktiveret der) bare at lade folk gå.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 06-03-12 17:07

Okay, det er så kun kontanthjælpen, der er interessant, kan jeg forstå.

Der fandt vi ud af, at man som forsørger har 13.732 kr. pr. måned før skat i kontanthjælp = 10.103 kr. udbetalt. Hvis begge forældre så bor i samme lejlighed (om det er en med to eller tre værelser, det er ligegyldigt), har de altså 10103*2 = 20.206 kr. udbetalt til tre mennesker. Det er 20206/3 = 6.735 kr. til hver person. Er det for lidt, hvis man spørger dig? Huslejen, el, vand, varme osv. skal jo kun betales en gang, hvis jeg har forstået det korrekt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-03-12 17:14

Citat
Der skal hver ledig sidde fra kl. 7 om morgenen til 17.00 om eftermiddagen og skrive ansøgninger.

Den tror jeg så ikke på.

Dette ville betyde, at de var i aktivering 50 timer pr uge.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-03-12 17:17

Citat
Der fandt vi ud af, at man som forsørger har 13.732 kr. pr. måned før skat i kontanthjælp = 10.103 kr. udbetalt. Hvis begge forældre så bor i samme lejlighed (om det er en med to eller tre værelser, det er ligegyldigt), har de altså 10103*2 = 20.206 kr. udbetalt til tre mennesker. Det er 20206/3 = 6.735 kr. til hver person. Er det for lidt, hvis man spørger dig? Huslejen, el, vand, varme osv. skal jo kun betales en gang, hvis jeg har forstået det korrekt.

Hvorfor spørger du mig om det?

Jeg har aldrig levet sammen med en anden kontanthjælpsmodtager, så jeg har aldrig oplevet en økonomi som den du stiller op.

Men dit tidligere eks. med. en enlig mor i en lejlighed på 45 kvm til 3000 kr. pr. måned er ikke særligt realistisk.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 06-03-12 17:18

Hvad er så realistisk?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-03-12 17:22

I den afdeling jeg bor i er de fleste blokke bygget i første halvdel af tresserne, og her er der f.eks. en 2-værelses på 66 kvm til 4787 pr. måned, incl. á conto varme.

Den mindste, og billigste, 3-værelses er på 70 kvm og koster 4831 kr. pr. måned incl. á conto varme.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-03-12 17:26

Og de lejligheder jeg beskrev ovenfor er noget af det billigste her i byen.

Når jeg f.eks. ser annoncer i lokal-avisen om lejlighed til leje, så er huslejen noget højere end den jeg betaler, og jeg betaler godt 7.000 kr. pr. måned for en 3-værelses på 85 kvm.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 06-03-12 17:26

Så lad os sige, at huslejen er 6.275 kr. om måneden, som der er en lejlighed med to værelser til i dit link, og den er ikke en ungdomsbolig. I det tilfælde er boligsikringen, hvis du er enlig forsørger på kontanthjælp, er boligsikringen 3.293 kr. om måneden. Det svarer til 3293/6275*100 = 52,4780876 % af boligudgiften. Er det ikke nok?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 06-03-12 17:29

Er det ikke fuldstændig ligegyldigt? Du får det til at lyde som om, at alle folk på overførselsindkomst i Danmark dør af sult. Det er jo ikke tilfældet!

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 06-03-12 18:12

Hvis parret på kontanthjælp alene i kontanthjælp har 20.206 kr. udbetalt til tre mennesker, og vi siger, at de skulle bo i din lejlighed til 7.000 kr. pr. måned for en 3-værelses på 85 kvm, og de får 989 kr. i boligsikring, så har de stadig 14.195 kr. tilbage til mad og tøj til tre mennesker. Når man tænker på, at kirkelige organisationer tilbyder mad til 15 kr. pr. måltid pr. person, kan de have mange penge til tøj, som de for øvrigt kan få til ingen penge fra genbrugsbutikker. Jeg ser intet problem i disse ting. Men det gør du nok!

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 06-03-12 18:20

Men jeg tror også, at nogle af de mennesker, der er på kontanthjælp, får børn, fordi de så får en masse ydelser. De gør også grin med det i en satireserie på DR2, hvor en gravid kvinde på kontanthjælp, som hedder Annika, siger til Tommy, der er hendes gode ven, at "det kan jo ikke rigtig betale sig at lade være med at få børn, når man er på kontanthjælp".

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-03-12 20:34

Ja PeterTheisen, og syge mennesker har selv valgt at være syge, også dem der har en depression, ik'

Du har så pisse ondt i røven over, at nogle mennesker, som af en eller anden grund ikke er i stand til, at forsørge sig selv, får en sum penge, så de kan leve.

Men spørgsmålet er vist, om ikke dit problem nærmere er, at du er møg hamrende misundelig, fordi, at du ikke kan få kontanthjælp fordi du har en formue.

Og jeg kan da godt forstå, at du finder det ærgerligt, at du nu er nødt til, at spise de penge op, som dine forældre måske har sparet op til dig, så du kunne flytter hjemmefra og få kørekort m.m. uden at skulle starte med, at sætte dig i gæld.

Men uanset hvordan du vender og drejer det, så bliver din tilværelse eller økonomi ikke anderledes af, at du ønsker, at andre skal få det værre.

Du er jo nærmest sygeligt fikseret af hvad mennesker på overførselsindkomst har at leve for/af, har du virkelig ikke andet at bruge din fritid på?

Men midt i din iver efter at harcelere over de mennesker, som befinder sig nederst i samfundet, så glemmer du alt om, at der skal andet end husly, mad og tøj til for, at have en anstændig tilværelse.

For at flytte ind i en lejebolig skal der sædvanligvis betales et depositum, derfor er de fleste nødt til, at sætte sig i gæld, d.v.s., at det er dælme svært at undgå at skulle betale af på gæld.

Derudover skal der betales forsikringer, licens, internetforbindelse, antennebidrag, el, og sikkert mere jeg ikke lige husker.
En eller anden form for transport har de fleste mennesker også brug for, og så er det uanset om det er til job, jobsøgning eller barn, der skal følges til børnehave.
Mange kontanthjælpsmodtagere, måske endda de fleste (?), er syge i en eller anden grad og skal derfor have medicin eller en eller anden form for behandlinger.

Og kontanthjælpsmodtagere har vel også lov til, at have et socialt liv, og måske i særdeleshed dem, der har børn, så børnene ikke allerede fra start bliver kørt ud på et sidespor.

PT skrev:
"kirkelige organisationer tilbyder mad til 15 kr. pr. måltid pr. person"
Kan du nøjes med et enkelt måltid mad om dagen?
Mine børn kan ikke, og har aldrig kunnet det.

Jeg har intet imod genbrug, har ofte praktiseret det selv,f.eks. blev mine børns første cykler købt brugte.
Problemet ved at købe tøj i genbrugsbutikker er bare, at når lille Rasmus er vokset ud af sine bukser og har brug for 5 nye par bukser, så er det altså ikke sikkert, at genbrugsbutikkkerne lige ligger inde med bukser i den størrelse som Rasmus har brug for.

Og derudover, når først drengene er kommet over vuggestue-alderen, så kan de sagtens selv slide deres bukser op, d.v.s. at hvis man køber dem i genbrug, så skal man bruge 3 x så mange par bukser, for dem i genbrugen er der allerede en anden der har slidt lidt.
Så ofte kan det lige så godt betale sig, at købe nyt i enten Tøj og Sko, H&M, Kvickly ell.l. steder.

PeterTheisen, jeg tror jeg har skrevet det til dig før, og jeg mener det stadig, kom tilbage når du har været ude og prøve kræfter med tilværelsen uden at have mor og far i baghånden, kom tilbage når du har fået et par børn, for først når du selv har prøvet kræfter med det kan du udtale dig om hvad det helt præcist vil sige, at have børn, og hvad det kræver.

7-3

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 06-03-12 20:50

Skal et par på kontanthjælp med et barn på 0-2 år have mindre end 21.400 kr. i indkomst pr. måned (2 gange forsørgersatsen på kontanthjælp + 1 gang børne- og ungeydelse), som de har udbetalt i dag?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 06-03-12 20:53

Hvad har du fx udgifter og indtægter for i dag, hvor du er pensioneret?

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 06-03-12 20:57

Og jeg nægter ganske enkelt at tro på, at et barn koster over 7.000 kr. at have kørende hver evig eneste måned. Du får stadig en stor del af daginstitutionspladsen betalt af kommunen. Jeg køber tit bukser i Føtex, og de koster 150 kr. pr. stk., så fem bukser, der er helt nye, koster i alt 750 kr. Der er stadig langt op til 7.000 kr. pr. måned.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 06-03-12 20:58

Kan man for øvrigt ikke trække over sit kreditkort, hvis det skulle blive nødvendigt?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-03-12 21:31

Citat
Kan man for øvrigt ikke trække over sit kreditkort, hvis det skulle blive nødvendigt?

Bare sådan et spørgsmål viser da hvor naiv og dum du er.

Kreditkort eller ej, så skal pengene s'gu da betales, og så er der bare det mindre næste måned.

Og hvor nemt tror du det er, at få et banklån hvis man jævnligt overtrækker sin konto?

7-3 do

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 07-03-12 07:04

Hvis man har et par på kontanthjælp med et barn, hvilke af disse ydelser kan de så få?

Børnetilskud, børnebidrag, børne- og ungeydelse, boligsikring og friplads.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 07-03-12 07:08

Parret bor for øvrigt i samme lejlighed.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 10-03-12 16:38

Har du nogle kommentarer til mit seneste spørgsmål, Troldepige?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-03-12 20:45

Jeg tror ikke, at jeg er den eneste kandu'er, der har undret sig over, at PeterTheisen er så interesseret i betingelserne for kontanthjælp og førtidspension, men hvis man så læser denne tråd på K10: http://www.k10.dk/showthread.php?t=15713 , så kan man da kun få indtryk af, at PeterTheisen sværmer for førtidspension.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 15-03-12 17:04

En kontanthjælpsmodtager med et barn har en månedlig indkomst på 13.732 kr. Det svarer til en årsindkomst på 164.784 kr.

Kontanthjælpsmodtagere har krav på fire ugers ferie om året (aktiveringsfri). Det vil sige, at de arbejder 48 uger om året.

Loven siger, at de skal arbejde 30 timer om ugen for deres løn, men de fleste arbejder kun omkring 10 timer om ugen.

Hvorfor skal forsørgere på kontanthjælp have en timeløn på: 164787/(48*10) = 343,31 kr.?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-03-12 06:47

Der er da vist en ridse i pladen.