/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kan ikke køre i bakgear !
Fra : Emmiki
Vist : 686 gange
105 point
Dato : 08-02-12 19:23

Hej !
Jeg har en peugeot 106 1,6 automatic, fra 1998. Den vil ikke skifte op i det høje gear, hvilket betyder den kun kan køre 60-70 kmt. den vil så heller ikke bakke.
Der sidder en styreboks som er tilsluttet til gearkassen, er der mulighed for at det kan være den der er problemet ?
Jeg har haft den hos peugeot, de skiftede bundkaret og sagde at det ikke var det. Jeg skulle bare skifte gearkassen, smart mår der kun er lavet et meget lille antal af denne.
Jeg håber der sidder nogle som kan hjælpe mig.
På forhånd tak

Michael

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 08-02-12 19:52

Skifte bundkaret ? I forbindelse med gearskift ? Mon de havde besluttet at skifte hele bilen
stykke for stykke. Der foreligger vel en misforståelse.

Kommentar
Fra : Emmiki

Dato : 08-02-12 20:06

Jeg er ked af at sige det, men det er ikke en fejl.
Jeg tog også derefter bilen væk derfra.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 08-02-12 20:59

SÅ kunne den dumme mekaniker lige så godt foreslå dig at skifte kofanger. Sikke dog noget sludder at komme med.
Det er højst sandsynlig styreboksen som styre dit gearskifte. Det er sjhældent det er gearkassen.

hawaii7

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-02-12 21:02

kontroller lige oliestanden på gearkassen.
Check i din instruktionsbog hvordan det skal gøres!!!!!!
Det er ikke lige som at checke motorolien.

Kommentar
Fra : Emmiki

Dato : 08-02-12 21:18

Hej Hawaii7.
Ved du om der er noget sted man kan få den målt igennem?
Tak

Kommentar
Fra : Emmiki

Dato : 08-02-12 21:19

Hej EXTERMINATOR !
OLIESTANDEN ER OK.
Tak.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 08-02-12 22:05

Find en specialist i automatgearkasser. Mange gange er det filteret i gearkassen der skal renses eller skiftes, samt en gang frisk olie. Det burde ikke være noget problem for en med bare lidt erfaring i automatic. Og bed så det værksted om en forklaring på udskiftning af bundkarret ?! Jeg antager, at det ikke har hjulpet en hujende fis ?! Den " reservedels udskifter" må da have et ophold eller to på skolebænken til gode ?

Kommentar
Fra : Emmiki

Dato : 08-02-12 23:43

Hej Cortina01 !
Jeg takker meget for dit forslag, jeg skifter det.
Håber det virker...
Tak

Kommentar
Fra : edison

Dato : 09-02-12 05:33

det er normalt. det høje gear er det samme som bakgear. træk olie pinden på gerkassen. er der nok ole, er den fin rød. eller er den sort og lugter fælt. hvis den er sort skal kassen renoveres, eller en anden på. desvære.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-02-12 06:07

Nej jeg ved ikke om man kan måle sådan noget elektronik.
Jeg har kendskab til en Skoda Superb hvor der var problemer med automat gear. Et autoriseret værksted fik en ny gearkasse hjem og skiftede den. Det hjalp ikke, så det var styreboksen til gearkassen der var problemer med. I en mercedes minibus har jeg været ude for det samme problem.
Som en anden skriver skal værkstedet huske ved service eller mindst 1-2 årligt et kontrollerer olien i gearkassen. Det siges at det er meget vigtig.

hawaii7