/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bruge af træbriketter??
Fra : taliskoko
Vist : 2956 gange
100 point
Dato : 08-02-12 10:00

Hey,

Er den en eller flere Kandu'er der benytter træbriketter til brændovnen isedte for brænde ??

Hvordan fyre I henover dagen. Alt er selvfølgelig relativt, men jeg tænker hvor mange træbriketter bruger I afgangen, og har I klare flammer eller ulmer den bare ?

Hvor meget forbruger du på en sæson, hvis du kun bruger træbriketter ? Kan det omregnes til rummeter brænde ?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-02-12 10:40

Klar flamme - som en tændstik
Alt for dyrt at fyre med - medmindre det er under tilbud.
Da jeg brugte dem havde jeg et tårn* i 3 måneder, og da var der ikke frost
Nu bruger jeg 5 rm træ pr sæson - 1½ rm pr måned med denne frost
Og det er til 60 m2 - med en temå på 24 inde.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 08-02-12 10:50

Hejsa taliskoko.
Jeg har også forsøgt mig, med forskellige modeller af træbriketter.
Og de er simpelhen ikke gode nok, de giver LANGT fra samme varme som alm. træ, og så er det ALT ALT for dyre.
Jeg er gået tilbage til alm. træ.

Håber du kan bruge svaret til noget

(Du kunne måske overveje en pillebrændeovn....)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-02-12 23:52

Med de priser, jeg har set på træbriketter er det billigere at fyre med olie.

De må ikke kun ulme. så får de alt for lidt luft og lave kun løbesod og luftforurening. Varmeudbyttet bliver så alt for lille. Afhængig af fyrets størrelse bør du ikke komme mere end 1 til 3 briketter ind af gangen. De skal så blusses af med rigelig luft.
De er ikke kun dyre, men også ret besværlige at fyre med.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-02-12 09:10

Har selv købt 96 pakker a 20 kr lev faragtfrit på palle ( 1920 kr)

Værkstedsvogn 18 m2 lille brændeovn . optændingsmiddel lidt smuldrede spåner blandet med lidt diesel.

Meget nemmere at fyre med end brænde -ryger ikke så meget-næsten ingen aske ja lidt dyrere end brænde.

kløvet bøg o,24 kr pr kwh

Olie 0,9 kr pr kwh

spånbriketter 0,44 kr pr kwh

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-02-12 09:49

Ja de opgivne priser er sikker rigtige. men der skal også medregnes der meget dårliger virkningsgrad af fyret med spånbrikettrer . Specielt dårlig, hvis man undlader besværet med en ad gangen.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-02-12 12:30

transor
?? en kwh er ens ligemeget hvad den kommer af -kwh er jo netop udtrykket for virkningsgrad-eller har misforstået noget grunlæggende ?

Kommentar
Fra : Surfer64

Dato : 12-02-12 10:38

1 kulstof atom+ to ilt atomer bliver til kulstofdioxid.
1C+2O=co2
Det betyder at i teorien kan man beregne nøjagtigt hvor meget luft der går til en given mængde brændsel.
De fleste brændeovne er lavet og beregnet til fyrring m. træ.
Træbriketter er trykket sammen ved højt tryk og har høj densitet, derfor skal ovnen stå på max. luft.
og må først pines på luften når flammerne er næsten væk ellers soder de bare ovnen og skorstenen til med risiko for skorstens brand og med dårlig og forurenende forbrænding til følge.
Om luft justering generelt:
Generelt når ovnen er varm og der først er dannet et pænt glødelag kan man begynde at tilpasse luftmængden når man har justeret lidt ned holder man øje et halvt minuts tid og hvis flammen ikke er blevet mindre kan man justere til lidt mindre luft og igen observere ca. et halvt minut når du finder balance punktet hvor flammen er blevet mindre skruer du op for luften bare en lille smule til flammen næsten er i fuld størrelse så køre det med den mest energiefektive ydelse på din ovn uden at forurene unødigt, bliver det for varmt er det tid til at åbne døren til naborummet eller købe en mindre ovn.

Kommentar
Fra : Surfer64

Dato : 12-02-12 10:46

Forresten til ovenstående det er en løbende proces at justere på luften hvis man vil fyre optimalt, så skal den nemmelig heletiden til passes til den mængde/ antal kilo brændsel der p.t. er i ovnen.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 16-02-12 21:14

Tak for de gode indspark.

Jeg har googlet mig frem til der (også) er stor forskel på hvilke træbriketter man benytter. Dem fra Østlandene skal man holde sig fra, da de oftes er restprodukter og kan indeholde al mulig skrammel. Problemet er de færreste skilte med hvor briketterne kommer fra.

Fyringssæsonen er jo ikke helt ovre, så jeg kan nå og teste lidt forskellige briketter kombineret med "over-night" Pini Kay træbriketter.

En skriver om løbesod. Mht. løbesod/glanssod er chancen for dette meget lille med træbriketter, da restindholdet af vand er meget lille kontra "rigtig" træ.