/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvad kan en hvalp på 5 mdr?
Fra : ampere
Vist : 1182 gange
150 point
Dato : 08-02-12 01:45

Hej

Vi overvejer at anskaffe os en stor hundehvalp på 5 mdr+, men er i tvivl om hvor meget arbejde der er i en på denne alder fremfor en 'rigtig' hvalp. Vi har tidligere haft hund, men fik den da den var 4 år, så erfaringerne med de små er lig nul. Bider de alt i stykker? Må de gå lange ture? Har naturligvis tænkt mig at tale med opdrætteren, men vil gerne have lidt basisviden inden...

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 08-02-12 02:48

indtil tandskiftet er helt overstået skal hunden have noget den kan bide i, en hund bider ikke noget i stykker hvis den er holdt med motivationer /beskæftiget med noget der giver hjerne gymnastik,
keder en hund sig skal / kan den finde på næsten alt, så det handler om at være der for den og give den gode gåture, de behøver ikke være lange, men de skal indholde motivation til leg og læring, det bliver de trætte og afslappet af. det er en god ide at gå til nået træning med den nye hund på den måde for i god indsigt i at lære at samarbejde.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-02-12 06:00

Det er jo lidt svært at svare på da det kommer an på hvem der har haft den og hvor meget de har trænet den ( nej, sit ,dæk, plads, dens navn, mm)

Hvad angår lange ture er 1 km eller 10 km
Er det en stor eller lille hund hvilken race

Eks en gravhund på 5 måneder er 1 km rigtig langt og ville sige dette er max og en schæfer ca 2 km jo ældre de bliver jo bedere træning kommer det jo også jo længere kan man gå men det er jo vigtig at man ikke overbelaster disse unge hunde på en måde så det skader dem på længere sigt derfor ville jeg anbefale at i sætter jeg ind i den race hund i ønsker og læser lidt om hvilken behov denne race har både godt og dårligt

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 150 point
Dato : 08-02-12 14:13

Hvis du er rigtig "heldig" så er hunden endnu ikke renlig, den stikker af når den ser sit snit til det, og den kommer ikke når der bliver kaldt. Måske er den hunderæd for at være alene hjemme, og måske er den hyperaktiv og vil bare have kontakt hele tiden.

Der er tit en grund til at nogen ønsker at skille sig af med en hvalp i den alder.
Den er for ung til at have lært ret meget. Lydigheden er i hvert fald ikke på plads.
Men den er samtidig gammel nok til, at den kan have fået indgroede uvaner og fobier.

Jeg synes at I enten skal vælge en voksen hund (1½-2 år) eller en helt ung hvalp, som I selv kan præge.

En hvalp på 5 mdr. kan kun det, den har lært. Har den ingenting lært, så kan den ingenting.

MEN hvis hvalpen aldrig har forladt opdrætter, så kan du være heldig at opdrætter har gjort ekstra meget ud af socialisering og renlighed og alt sådan noget. Så kan det være et supergodt tilbud.
Men det kan også være lige modsat. Hvis den aldrig har forladt opdrætter, og bare har fået lov til at gå og vente på en køber, så kan den blive hysterisk over at møde verden udenfor kennelen.

OM du må gå lange ture med hvalpen, kommer an på racen. Jo større race, jo kortere ture.
Men du skal altid være opmærksom på, hvad hvalpen selv giver udtryk for. Når man lige har fået en ny hvalp, der skal lære omgivelserne at kende, så kan det være en god politik at starte med at opsøge en bænk i nærheden, slå sig ned, og lade verden komme til hvalpen. Så kan hvalpens mod og nysgerrighed i næste omgang bestemme, hvor langt og hvor hurtigt I kan gå frem.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 09-02-12 12:11

Hvalpen er hos opdrætter som vi skal besøge i aften, men kan forstå at man ikke kan forvente at den kan noget endnu Vores gamle hund var også en der forlod opdrætteren sent - 6 mdr - og var forbi en anden familie inden vi fik ham som 4 årig - en dejlig hund, men absolut også en hund der var præget af begge familier på godt og ondt. Hvor meget der skyldes racen kan vi kun gisne om.

Racen er en collie.

Kommentar
Fra : pjuller

Dato : 10-02-12 07:08

Jeg har haft flere hunde nu, fået omkring den alder eller lidt ældre. Synes det er en meget fin alder at få dem i. De er ovre de værste nykker, og er de ikke renlige eller har lært noget endnu, har de været MEGET motiverede for at komme igang. Virker som om, de nyder at være i centrum, og ingen af dem, jeg har haft, har virket påvirket af flytningen og som om de savnede noget. Selvfølgelig kan de være præget galt, hvis de kommer fra et dårligt hjem, men det kan de også som helt nye.

Så Go for it, hvis ellers det er en hund, du kan lide.
For øvrigt var en af dem, jeg har haft en 8-mdr gammel schæfer, - en kennelhund. Han var pragtfuld. Og Collie er jo en fornuftig race også.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-02-12 14:16

I hvert fald kan der være positivt, hvis hvalpen kun har været hos opdrætter.

Hvordan gik det så i går aftes? Fik I hvalp med hjem?
---Man forelsker sig jo, hvis man har et tomt hul i hjertet.....

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 11-02-12 05:35

vi har også haft en colli fik dn da den var 8 md ejeren fik allergi
en colli er nem at afrette det første år bed den alt istykker telefoner/højtaler/væg/gulvtæpper mm
trods rigelig motion/stor vider hvor den kunne gå frit, var kun alene 2 timer på hverdage.
Stopped fra den ene dag til anden
Men husk ligemeget hvor ærgeligt det er at komme hjem og alt er raseret
så hjælper det ikke at straffe hunden
en colli er en følsom hund man bedst opdrager med ros og trykhed

Godkendelse af svar
Fra : ampere

Dato : 11-02-12 18:38

Tak for svaret Birgitta. Det var en rigtig dejlig hund med super sind, men der var desværre et stort problem idet hunden var bange for underlag dvs den ville kun gå på tæpper og græs. Da vi har en lille på 8 mdr kan vi desværre ikke afse den nødvendige tid til at tillære underlag da vi ville skulle bære rundt på hunden og have klapvogn med på gåtur. Så det blev ikke til en hund i denne omgang. Men vi er absolut ikke blevet afskrækket af alderen, da vi kunne se hvor rolig og god til barnet den var. Tusind tak for involveringen alle samme.

Mvh ampere

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-02-12 12:33

Nårh... Det var synd.

Ja, de der første måneder efter hvalpen er 8 uger, betyder rigtig meget. Og selv om hvalpen har det godt og trives hos opdrætter, så er det ikke sikkert at opdrætter lige ser ALT hvad hvalpen har brug for at lære.
En hvalp, der er 8-10 uger er allermest parat til at forlade sin mor og flytte hjemmefra. Det ER jo en meget stor ændring i en hvalps liv. Men hvalpen er netop parat til store ændringer på det tidspunkt. Senere kan det være meget sværere at lære nyt.

Forhåbentlig finder I en anden hund, der passer bedre til lige netop jeres familie.

Tak for accepten af mit svar.