/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Fræseholder.
Fra : poulsander
Vist : 680 gange
50 point
Dato : 23-01-12 00:46

Jeg er kommet i besidelse af en krympeholder med 8 mm hul i enden, nu er problemet bare at jeg ikke kan finde ud af hvordan et fræsebor med 8 mm skaft kommer til at sidde fast, det passer meget fint i hullet, men der er ikke nogen skruer til at fastgøre det med.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-01-12 10:39

Der hører en omløbermøtrik med til spændetangen (sådan hedder den) med et kegleformet hul, som klemmer spændetangens kegleformed ende sammen.
vh
pbp
Hvis du er i tvivl, så kig på en fungerende enhed eller eventuelt en Dremel eller efterligning.

Kommentar
Fra : poulsander

Dato : 23-01-12 11:05

Du tager helt fejl, jeg kender udmærket en spændetangsholder, men dette er en krympeholder. Du kan se den i f.eks. Lemvigh-Müller´s katalog overholdende værktøj. Mvh. og tak for forsøget Poul.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-01-12 13:26

Du er kommet i det forkerte forum. Der skal du have fat i professionelle folk, men de krympeholdere, jeg lige har kigger på, de ser ud til at skulle krympes på værktøjssskaftet, altså varmes op, trædes på skaftet og efter afkøling er værktøjsskaftet klemt fast. Med skruemontage er det svært at garantere et rundløb bedre end 3 mikrometer.
Alternativt til opvarmning af holderen kan du jo dybfryse fræseren, stoppe den ind i holderen og efter temperaturudligning klemmer tingene sammen. Hvis dit fræserskaft slubrer i holderen, er det alt for unøjagtigt til den sport.
vh
pbp

Kommentar
Fra : poulsander

Dato : 25-01-12 00:30

Det lyder umiddelbart rigtigt, men der er bare det at et 8 mm fræsebor kan monteres i hullet uden værktøj med meget fin pasning uden at noget er varmet op eller nedkølet, men det sidder ikke godt nok fast til at fræse med. Det er en helt ny krympeholder i et godt tysk fabrikat, der er godkendt til 25000 omdrejninger, så jeg tror holderen er som den skal være. Mvh. Poul.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-02-12 16:10

Hvad med din 8 mm fræser? Har du målt skaftet?
Hvis du har en holder, der er beregnet til 25 000 rpm, så skal du eddermaneme ikke sætte noget fast i den med pinolskruer, hvis jeg skal være i lokalet mens den kører.

Kommentar
Fra : poulsander

Dato : 03-02-12 17:56

Til pbp, jeg tror du har fuldstændig ret, jeg forstår bare ikke, at når jeg tager et hss fræsebor med 8 mm skaft kan det skubbes i uden opvarmning, men med et 8 mm skaft på en hm fræser kan jeg ikke, men det er jo også hm bor der skal bruges, så jeg takker for din hjælp. Mvh. Poul.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-02-12 22:33

Dit fræsebor er beregnet til noget langsomtkørende, ganske afgjort ikke til 25 000 rpm.
vh
pbp