/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvilket program?
Fra : akle
Vist : 1979 gange
200 point
Dato : 22-01-12 12:32

Jeg skal have lavet nye visitkort, da det gamle består af forældede tlf.numre. Det gamle visit kort var lavet af en professionel fotograf, som er holdt op p.gr.af sygdom, derfor skal jeg selv i gang, men med hvilket program? Af programmer har jeg Adobe Photoshop 6 og Gimp. Sidstnævnte har jeg arbejdet en lille smule i tidliger, men Gimp har jeg aldrig tidligere brugt (kun downloaded for nylig). Visitkortet skal kunne laves med valgfri bagrund f.eks. af et billede der fylder det hele, samt tekst i varierede formater og typer, et logo og et billede.
Nogle gode forslag af brugere der har erfaring i dette og kan hjælpe mig henad forøbet?
Mvh Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-01-12 12:34

RETTELSE: DET VAR FØRSTENÆVNTE PROGRAM JEG HAVDE ARBEJDET EN LILLE SMULE MED.
Undskyld!

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 22-01-12 12:39

Har du overvejet at bruge Vistaprint.dk - der er mange muligheder, og den er rimelig billig.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-01-12 12:40
Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-01-12 13:18

Jeg ønsker fremdeles at lave det selv, for at få det som jeg ønsker. Ingen hjælp?

Kommentar
Fra : WoflerPro

Dato : 22-01-12 13:30

Lav det i PhotoShop i meget høj opløsning min. 300 dpi.
Gem det som pdf og så kan du vælge at få dem trykt hos VistaPrint.dk eller Lasertryk.dk
På den måde har du helt frie hænder. Men betaler også en lille smule mere.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-01-12 13:32

Jeg har en super god printer, så det er intet problem med dét. Lun hjælp til at gå i gang i et foto-program, er hvad jeg behøver.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-01-12 13:32

Skal stå: Kun

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-01-12 13:45
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-01-12 13:53

Citat
http://www.smartsyssoft.com/business-card-maker-samples.htm

Nemt for begyndere, du kan se næsten alt hvad du vil,
bare du peger på diverse elementer

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 22-01-12 14:07

Jeg vil anbefale PhotoShop og det har du jo.
Det kan alt og du kan også lave tekst i PhotoShop.
Det er det bedste billedbehandlingsprogram der findes.

vic200

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-01-12 14:13

Kom til at tænke på dette, det kan du få meget sjovt ud af.
http://www.wondershare.com/pro/photo-collage-studio.html

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 22-01-12 15:33
Kommentar
Fra : AG112

Dato : 22-01-12 16:22

DET ER IKKE LÆNGE SIDEN JEG LAVEDE ET TIL EN VEN I PHOTOSHOP.

DER KAN DU BYGGE DE LAG OP, SOM DU ØNSKER, MED BAGGRUND, BILLEDER,
TEKST I FORSKELLIGE FONT, OG HVAD DU ELLERS HAR LYST TIL.

TIL SIDST KAN DU SÅ SÆTTE DET I DEN STØRRELSE SOM DU ØNSKER,
DE FLESTE ER VEL 8,5 BREDDE OG 5,4CM HØJE.

ELLER STARTE MED STØRRELSEN PÅ DIT VISITKORT, OG SÅ BLÆSE DET OP IMENS
DU ARBEJDER MED DET, SÅ ER DER INGEN BESKÆRING BAGEFTER.

HUSK AT GEMME HVER GANG DU HAR LAVET NOGET, SÅ DET IKKE FORSVINDER
UNDERVEJS.

GOD FORNØJELSE MED DET
MVH AG112

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 22-01-12 16:56

Prøv om du kan finde: Avery Design Pro. Det er lige lavet til sådan noget og let at bruge.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 22-01-12 16:58
Kommentar
Fra : steno

Dato : 22-01-12 17:23

Hej
Jeg har osse altid brugt Avery
Du kan vælge om du vil bruge deres ark eller bare lægge dem ind og printe ud på dem og så selv skære dem.
Du kan indsætte billeder, baggrund og tekst som du vil.
avery.dk
Download (under Skabeloner & Software)
Avery DesignPro 5, dansk version

Kommentar
Fra : steno

Dato : 22-01-12 17:25

UPS !

Tilføjelse

Du skal registrere dig som bruger, men det er ganske gratis !

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-01-12 20:27

Tak for de mange forslag.
Nu vil jeg senere, afprøve de forskellige muligheder.
Vender tilbage!
Mvh Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-01-12 19:42

Sønder og steno
Jeg har downloadet Avery inkl., registrering, og påbegyndt med baggrundsbilledet, ville indsætte logo-billedet, men programmet nægter at godtage en ukendt fil. Kan ikke helt huske hvilket program det er lavet i. Har i en fidus i hvordan Avery kan godtage ALLE filtyper?
Mvh Akle

Kommentar
Fra : steno

Dato : 23-01-12 20:30

Hej akle

Du kan højreklikke på dit billedeog se egenskaber. Der kan du se filtypen. .jpg .png o.s.v.

Du kan sandsynligvis åbne dit billed i paint. Når du har gjort det, går du op i højre hjørne og klikker "gem som" .jpg fil.

Har du stadig problemer, kan du vende tilbage med filtypen på dit billed :)

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-01-12 20:49

Hej steno.
Det er en GIF-fil, fordi det har gennemsigtig baggrund. Det er nok lavet i PSP i sin tid.
Mvh Akle

Kommentar
Fra : steno

Dato : 23-01-12 22:27

Hej igen,

.gif filer er tilbage fra 1987 med 8 bitdybde, men bruges stadig idag til animationer og gennemsigtighedseffekter. En .jpg fil har 24 bitdybde. Du kan sagtens åbne den med Paint (som du jo har på computeren) og så gemme den i .jpg. Ta det billed du har og ta en kopi af, og leg med den.
Det kan være Paint skriver noget om at gennemsigtigheden går tabt, men prøv og se om det ikke er OK.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 24-01-12 00:14

Hej steno.
Jeg har ændret billedet til JPEG fil, men Avery protesterer fremdeles overdet; Uventet filformat! Desuden gik gennemsigtigheden tabt, og så duer det ikke og jeg kan ikke bruge det med hvid baggrund.
Andre forslag?

Kommentar
Fra : steno

Dato : 24-01-12 00:44

Har du ændret det i Paint, som jeg foreslog, eller hvordan har du gjort ?
Avery er lidt speciel i output, da den laver dem til .ZDL filer.
Men en ting er sikkert. Hvis du har en JPEG-fil(.jpg) bliver den ikke afvist af Avery.
Du har ikke bare omdøbt den ?
Et andet gratis program er IrfanView ,men da Paint som er standardinstalleret på Windows skal klare det, skulle det ikke være nødvendigt.
Jeg har selv været ude for at .gif filerne får hvid baggrund, men hvis det skal op på samme farve gør det ikke noget. Nogen gange kommer der dog sorte kanter eller lign. og så kan det godt drille.
Det ville være nemmere hvis jeg havde billed her :)

Kommentar
Fra : akle

Dato : 24-01-12 17:20

Ja, kan du lige sende mig linket, hvor jeg kan oploade billedet, så du ser det.
Ja, jeg brugte Paint, valgte at gemme billedet, hvor jeg kunne vælge at gemme som JPEG (JPG) fil.
Mvh Akle

Kommentar
Fra : steno

Dato : 24-01-12 18:36

Hej akle,

Du kan uploade billed på : http://peecee.dk/upload

Hvis du vil kunne slette det, skal du anføre din Email adresse, men ellers skal du ikke registrere noget.

Husk lige at skriv tilbage hvad du kalder billed (f.eks. akle) så jeg ved hvad jeg skal søge efter :)

Kommentar
Fra : akle

Dato : 24-01-12 20:12

Her er udkast til mit visitkort:
Baggrundsbillede med Akle 01 og Akle 02
Logo Billede i GIF http://peecee.dk/upload/view/347788Mvh Akle

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 24-01-12 22:50

Her er 2 forskellige versioner af jpg fil. Den gamle og den nye udgave.
Kan det bruges.
Måske havde du problemer, for der var brugt indekseret farver i stedet for RGB.

http://peecee.dk/upload/view/347816

http://peecee.dk/upload/view/347818

vic200

Kommentar
Fra : steno

Dato : 24-01-12 23:01

Hej akle

Jeg har taget kopi af de to filer, så du kan for min skyld godt slette dem. Problemet er den hvide baggrund du får med. Jeg går ud fra, at du vil ha de to katte omkranset af de to C'er til at stå rent med gennemsigtig baggrund (der hvor det er hvidt.) - og hvor du kan flytte katte og C'er. Jeg mener bestemt man kan gøre det i Photoshop, Gimp og Snagit, men jeg kan ikke rigtig huske hvordan man gør.
Da klokken er blevet mange kan jeg ikke gøre noget idag. Jeg kan spørge min søn i morgen om han kan huske hvordan man gør. Alternativt er min svoger Illustrator og Art Director, så jeg håber jeg kan returnere med et svar til dig i morgen.

Er der noget jeg har misforstået/ikke fattet så gi mig lige et vink.

Godnat herfra
steno

Kommentar
Fra : steno

Dato : 24-01-12 23:13

Hej vic200

Jeg så lige dit indlæg som jeg sku lukke ned. .jpf filer er osse et "Ugyldigt Filformat i Avery. Så ku du måske foreslå et andet program til visitkort til akle ?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 25-01-12 01:20

Hej igen
http://peecee.dk/upload/view/347786 er det andet billede hvor begge logoer vises, det ene i GIF og det andet i JPG. (Fik ikke det hele med i første omgang)

Det er ok, - også blevet sent for mig.
Havde håbet at kunne bruge Avery Design Pro, for det ser ikke så indviklet ud, samtidigt med jeg kan få lidt hjælp.
Mit udkast af visitkort er lavet i Gimp, som er ret ukendt for mig. Billed logoet er jeg nu næsten sikker på er lavet i PSP (Paint Shop Pro), men det har jeg ikke mere.
Sig til hvis du er træt af at hjælpe mig.
Jeg kan lave et midlertidigt visitkort foreløbigt, for jeg skulle gerne bruge det i week-enden. S kan jeg få bedre tid til at lave et permanent bagefter.
Mvh Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 25-01-12 01:22

vic200

Tak for det. Jeg har downloadet det, men har ikke begeb på de farvebetegnelser og hvordan eller hvorledes.
Kigger på det i morgen.

Mvh Akle

Kommentar
Fra : steno

Dato : 25-01-12 23:45

Hej akle !

Jeg har ikke glemt dig, men min søn havde ikke tid i dag, og min svigersøn (som jeg i søvnighed kom til at kalde "svoger"--U...ha) har jeg kontaktet og sat på opgaven. Jeg har osse sendt ham de to billeder). Jeg vil tro han kommer med et svar i morgen.
Jeg har selv leget med Gimp 2.6.11 (ligger på dansk)
Du kan se resultat på : http://peecee.dk/upload/view/347981

Jeg er ikke helt tilfreds med resultatet, da der er lidt hvidt gennemskin ved CC.
Jeg prøvede osse at isolere CLIPPER CATTERY.
Det var forholdsvis enkelt.

Men tag et kik.

Vh steno

Kommentar
Fra : akle

Dato : 26-01-12 12:36

Hej steno.
Det er pent af dig at blive ved.
Har kigget på dit arbejde, og det er rigtig at logoet bliver lidt uldent og lidt hvidt skinner igennem, men din idé med at lade billed-logoet blive placeret midt i Heading, er faktisk rigtig god. Dét vil jeg arbejde lidt med senere.
Jeg har lavet et foreløbigt visitkort i GIMP, fordi det var det eneste program der godtog mine billeder, og så har jeg lavet et nyt GIF-bilde i Adobe Photoshop, til at sætte ind på visitkortet.
Jeg vil arbejde mere på det senere, for Adobe volder mig en del problemer med at finde ud af de forskellige trin, specielt med lag.
Lægger mit foreøbige visitkort ind på peecee, så kan du se det.
http://peecee.dk/upload/view/348013
Du kunne jo også kigge på de to links som vic200 i 'kandu' har arbejdet med og lagt op på peecee. Det ene skulle så virke, måske bedre end det uldne logo?
Hils din svigersøn og sig tak for ulejligheden.
Mvh Akle

Kommentar
Fra : steno

Dato : 27-01-12 23:26

Hej Akle,

Jeg har sendt en vejledning til dig, som jeg håber, du kan finde ud af. Ellers skriv tilbage.

Vh steno

Accepteret svar
Fra : steno

Modtaget 200 point
Dato : 27-01-12 23:27

Tilføjelse

På din Web :clipper@svenet.dk

Kommentar
Fra : akle

Dato : 29-01-12 21:26

Tak, jeg kigger på det.
PS.. Kan baggrundsbilledet "trækkes" i bredden, så visitkortet får mere normal størrelse?
Det ville være perfekt hvis det ku' lade sig gøre.
Mvh Akle

Kommentar
Fra : steno

Dato : 29-01-12 22:14

Ja

Det er meget nemt. Du åbner bare i Paint. Klikker på Tilpas Størrelsen . Fjerner flueben i bevar højde-Bredde-forhold og sætter dine egne tal ind.

Mine Avery Visitkort 54 x 85 mm= (85:54= 1,57). Du skriver Vandret 157 og lader lodret stå på 100.

Gem fil.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-01-12 00:24

Tak for det!!!

Vil arbejde videre på det i morgen.

Er det ok hvis jeg afslutter dette indlæg nu, men kan kontakte dig senere pr. mail?

Mvh Akle

Godkendelse af svar
Fra : akle

Dato : 30-01-12 21:16

Tak for svaret steno.

Mvh Akle