/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bradepandepizza
Fra : majbritt05
Vist : 928 gange
100 point
Dato : 26-05-03 10:37

Hejsa

Er der nogen, som har en god opskrift på en bardepandepizza, hvor bunden ikke bliver alt for tør og massiv - hvilket jeg ofte synes de bliver?

Kommentar
Fra : netper

Dato : 26-05-03 10:43

Hej Majbritt

jeg går ud fra at du mener bradepande og her er der et bud.

Bradepandepizza

(6 pers.)

Ingredienser

Dej:
20 g gær
3 dl. lunkent vand
½ tsk. salt
1 spsk. olie
100 g fuldkornshvedemel
300 g hvedemel

Fyld:
1 dl. hakkede tomater
2 løg
1 tsk. oregano
1-2 grønne peberfrugter
200 g røget medister eller hamburgerryg
15 sorte oliven
200 g revet ost
3-4 spsk. parmesanost

Tilbehør: grøn salat

Tilberedning

1. Gæren udrøres i vandet. Salt, olie og mel tilsættes, og dejen æltes godt igennem. Stilles til hævning et lunt sted ca. 1 time.

2. De hakkede tomater kommes i en gryde. Løgene skæres i terninger og tilsættes sammen med oregano. Småkoger ca. 10 min. Peberfrugter, pølse og oliven skæres i skiver.

3. Dejen slås ned og rulles ud i en bradepandes størrelse. Dejen lægges i en smurt bradepande, og kanten foldes ned en gang hele vejen rundt.

4. Tomaterne fordeles i bunden. Peber, pølse, oliven og ost lægges over tomaterne. Drysses med parmesanost. Bages i ovnen i 35-40 min. ved 200° .

mvh
Per

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 26-05-03 10:44

300 g hvedemel
25 g gær
1 1/2 tsk salt
3 spsk oliven olie
1 1/2 dl koldt vand

Smuldr gæren i en skål, drys salt over, lad det stå et par minutter til det væsker, og rør så gæren ud.
Tilsæt vand, olie og mel og ælt til dejen er blød og smidig. Juster evt. dejens konsistens med lidt mere mel. Dejen må IKKE være for fast.
Dejen dækkes nu med et hårdt opvredet viskestykke, og skal nu stå køligt/koldt og hæve helst ikke under 8 timer, og et døgn er helt fint. Laver man dejen aftenen før den skal bruges, er det fint at sætte den i køleskabet og så tage den ud først på eftermiddagen, så den kan nå at blive tempereret. Den lange hævetid er med til at gøre bunden ekstra lækker.
Rul dejen ud og kom fyldet på.
Bages ca. 10-15. min ved 250-300 gr. (bare sæt ovnen på max. varme)

Prøv denne og ko så selv fyld på efter ønske

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-05-03 10:59

_skal_ det være i bradepande? Kan du ikke bare rulle dejen ud? Det gør jo ikke noget den ikke er rund, men har bagepladefacon...jeg kan bedst lide når den _ikke_ har været i bradepande, netop fordi bunden bliver lidt kedelig...

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 110 point
Dato : 26-05-03 11:01

http://www.kenta.dk/pizza.htm
her er tonsvis af pizzaopskrifter....

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 26-05-03 11:02

jo, det kunne godt være, at jeg skulle prøve.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-05-03 11:07

velbekomme..

Godkendelse af svar
Fra : majbritt05

Dato : 26-05-03 11:14

Tak for svaret skingur. Det er da en kanon side du har fundet der

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 26-05-03 11:25

Fandt lige selv denne side:

http://www.dk-kogebogen.dk/info/link-til-os/retter/pizza.php

Hvis nu der skulle være andre, som også ville bage pizza
så er der da flere muligheder at vælge imellem.