/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bostonsteg ???
Fra : netper
Vist : 6863 gange
200 point
Dato : 26-05-03 00:25

Er der nogen der kan fortælle mig hvad bostonsteg er for en udskæring, og meget gerne nogle opskrifter på den ??

Jeg går ud fra at det er oksekød men lige hvad del kan jeg ikke finde ud af

Mvh
Per

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 26-05-03 00:35

Hej Per. Hvorfor sover du ikke?

En Boston steg kunne man købe i min lokale ISO.
Jeg er pt. i tvivl om hvilken udskæring der er tale om, men det er sikkert, at det er en af de billigere. Jeg vil tro den er skåret af tyksteg, inderlår, klump eller det man kalder for flansteak.
Slagteren laver den som en rullesteg der barderes og bindes.
Jeg har lavet den som grydesteg. Altså en alm. afbruning, og derefter med en sjat et eller andet godt, evt. bare vand, og derefter ned på det lave blus i 1½ / 1 ¾ time. Du jævner sovsen, og smager den til. Serveres med hvide kartofler, tyttebær og surt. Dejlig ret til en lidt finere middag på en alm. dag

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 26-05-03 00:38

Hej igen Per.
Kig på denne side, lidt nede.

Jeg havde ret, det var tyksteg den er skåret af

http://www.kammerherre.dk/opskaering.htm

Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 26-05-03 00:42

Hej.
Det var dog utroligt som jeg kan vrøvle. Det må være trætheden der melder sig.

Det er ikke tyksteg den er skåret af, men tykkam, altså forkød. Derfor den billige pris

Sorry
Mvh
Ram

Kommentar
Fra : netper

Dato : 26-05-03 11:06

okay så blev jeg da det klogere, men hvad så med en opskrift, er der nogen der har sådan en ??

Per

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 200 point
Dato : 26-05-03 11:23

Jeg laver da en til dig.

Boston steg stegt som vildt:

Bestil hos din slagter en Bostonsteg på ca. 1,5 kg.

Gnid stegen med knust enebær, og brun den i en stor stegegryde.
Tag stegen op og bag en tynd Bechamel sauce i stegefedtet fra stegen.
Justér farven, og smag saucen til med bouillon, salt, peber.

Læg stegen tilbage i gryden, og lad den stege (koge) i saucen til den er mør. I alt ca. 1½ time.

Læg stegen på et fad, tildækket (for at holde på varmen )
Smag saucen til med 2 sjatter portvin (en til dig og en til saucen), og juster konsistensen med Maizena, hvis dette er nødvendigt.

1) Kan serveres med Hasselbach kartofler, Waldorff salat, og en kraftig rødvin.

2) Eller med nye danske kartofler, tyttebær, og hjemmelavet agurkesalat, og en kraftig rødvin.

Det lyder da meget godt, ikke?? Hva' synes du Per??

Mvh
Ram

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 26-05-03 11:29

Det lyder lækkert

tak for svaret
Per

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 26-05-03 11:36

Hej.
Ja synes du ikke. (Nåe, det har du jo sagt).

Fidusen med at lade den bage i saucen, er at den ikke bliver tør, men mør og saftig. Men den skal have mindst mulig varme - svarende til langtidsstegning.

Det er heller ikke en dårlig idé, lige at smage på rødvinen mens stegen arbejder.

Tror jeg vil prøve den på lørdag med nye danske til. Du får en melding, når jeg har prøvet. Og tak for påskønnelsen.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : netper

Dato : 26-05-03 11:41

hvis du kan komme med en ingrediensliste med mål på så giver jeg det samme antal point for den :D

Per

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 26-05-03 11:44

Av min arm. Det er straks værre.
Jeg laver det jo lige ud af hovedet og gefyhl. Jeg skal lige tænke mig om, så vender jeg tilbage.

Ram

Kommentar
Fra : netper

Dato : 26-05-03 11:56

jeg tænkte at hvis du lavede den på lørdag så kunne du jo skrive lidt ned samtidig

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 26-05-03 11:59

Nååee ja. Jeg troede du skulle have den med det samme, det var derfor jeg skulle tænke Uha Uha.
Selvfølgelig måler, vejer og skriver ned, hvis jeg får lov at lave den på lørdag.
Du hører nærmere.

Ram

Kommentar
Fra : microtec

Dato : 24-06-03 18:54

ram2 >> Du er sørme god til at "laver" opskrifter, som du påstår 26-05-03 11:23.
Det lyder også flot med "Jeg laver det jo lige ud af hovedet og gefyhl" når du bliver bedt om en ingrediensliste.

Måske du skulle undlade en ordret afskrift næste gang

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=11631

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 24-06-03 18:59

>microtec

Jeg forstår godt din holdning, men jeg må henlede din opmærksomhed på, at opskriften på en Bostonsteg på www.alletiderskogebog.dk er lagt ind efter min opskrift.
Egentlig er det lidt ligemeget, men jeg er da ked af at blive beskyldt for opskrift tyveri.
Når jeg giver opskrifter videre, som jeg har fundet andetsteds, plejer jeg at angive kilde.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : netper

Dato : 24-06-03 19:00

til microtec

Har du overvejet hvem der kom først med den opskrift ??

Per
Alletiders Kogebog

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 24-06-03 19:04

Hej Per.
Tak fordi du berigtiger min påstand.
Det er nok sådan, at de opskrifter der er i kogebøger, og kogebøger har jo altid eksisteret i 1000 år, det er opskrifter der er lige så gamle som kogebøgerne.
Så opfatter folk at de er "stjålet" når de ser opskrifterne uden for bøgerne.

Men lad mig give microtec et tilbud. Giv mig nogle materialer, så skal jeg lave en opskrift til dig.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : microtec

Dato : 25-06-03 10:47

Hehe, jeg kan ikke se hvem, der publicerede opskriften først, kun konstatere at der er tale om ren "cut-n-paste" fra et site til et andet

Da dette spørgsmål er under en mdr. gammel og Alletiders Kogebog skriver "copyright" på alle deres sider, er det nærliggende at tro at Alletiders Kogebog kom først.

Lidt plat, men nok om den sag

Kommentar
Fra : netper

Dato : 25-06-03 12:24

hmmmmm

jeg har godt nok hørt den før, men det der står coppyright på er baggrynden

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 25-06-03 13:16

>microtec

[citat]
Lidt plat, men nok om den sag [/code]

mvh
Ram

Kommentar
Fra : netper

Dato : 25-06-03 16:30

For at få tingene på det rene så må jeg da heller forklare at det er mig der er ansvarlig for Alletiders Kogebog, og at det jo var mig der stillede spørgsmålet her som ram2 så har svaret på.

Faktisk syntes jeg det fremgår ret tydligt hvis man gider at læse sig igennem indlægene her at det er ram der er forfatter til opskriften, som jeg så har overført til Alletiders Kogebog

Er det klart nok for dig nu microtec ???

Mvh
Per

Kommentar
Fra : microtec

Dato : 26-06-03 09:39

Kan ikke se det fremgår, lige som du ikke angiver nogen kilde på Alletiders Kogebog, men jeg er egentlig også ligeglad

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 26-06-03 10:11

Hvis du er lige glad, hvorfor i helvede stikker du så snotten i noget, der faktisk ikke rager dig. IDIOT

Ram