/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kompressor ventilaflastet?
Fra : Calle4955
Vist : 1009 gange
50 point
Dato : 06-01-12 21:23

Hej

Står og skal have en ny kompressor blok, og her kan man vælge mellem en der er ventil aflastet og en der ikke er. Men hvad er det lige denne ventil aflastning gør?

Hilsen Casper

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-01-12 22:04

den gør at trykket reduceres så motoren ikke skal arbejde så hårdt i det øjeblik den starter.

Kommentar
Fra : Calle4955

Dato : 06-01-12 22:07

okay vil det så være muligt at gå et nummer op i kompressor størrelse, kan de den gamle motor er på 2,2 kw og man kan få en blok til 2,2 eller 3 kw, kan jeg så købe blokken til en 3 kw motor hvis man vælger den med ventil aflastning?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-01-12 01:06

Ja, Man kan købe alt.

Men en 2,2 KW motor yder ikke 3 KW. Derfor skal ting passe sammen, eller giver det jo ikke mening at sætte ydelse og effekt behov på en mærkeplade.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Calle4955

Dato : 07-01-12 09:37

ja ved godt man kan købe alt...

men hvad er så ideen i ventil aflastning, når begge kompressor blokker der står de er til 2,2 eller 3 kw og de er på samme antal l/min, man kan bare få dem med eller uden ventil aflastning. for de er vel starts øjeblikket der kræver det meste fra motoren?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-12 09:49

Normalt sættes en lille magnetventil på afgangen fra kompressoren som startaflastning.
Denne ventil er åben uden strøm (NO) og lukker når den får strøm sammen med kompressoren.
Husk en kontraventil hen mod luftbeholderen.

Motor og kompressor størrelse er ligegyldig i denne forbindelse.

Ps. Nogle kompressoranlæg har en mekanisk aflastningsventil indbygget i pressostaten.

Kommentar
Fra : Calle4955

Dato : 07-01-12 10:13

så skulle det godt kunne lade sig gøre og vælge den som passer til en 3 kw motor hvis man vælger den med ventil aflastning?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-01-12 10:55

Småkompressorer køre normalt med en simpel kortslutningsmotor. Den har dårlig trækkraft før den kommer op på normal hastighed. En stempelkompressor uden aflastning kræver fuld kraft i første stempelslag, og så kommer motoren ikke i gang. Derfor skal der en eller anden mekanisme til så motoren ikke skal trække en komprimering, før den er i fulde omdrejninger. Det kan gøres med et svinghjul og en automatkobling, eller med en aflastningsventil på cylinder, i regulator eller andet sted.

Du kan ikke bruge en 2,2 kw motor hvor der kræves 3kW uanset ventil eller ej.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-12 11:54

Citat
så skulle det godt kunne lade sig gøre og vælge den som passer til en 3 kw motor hvis man vælger den med ventil aflastning?

Hvis du har en kompressor som kræver 3 KW motor..................skal du også bruge en 3 KW

Men selvfølgelig kan du bruge den hvis du justerer pressostaten ned til et lavere stoptryk.
Men det er noget bix for det glemmes og en dag sættes pressostaten måske op igen.

Motoren er mest belastet ved højeste tryk .................lige før den stopper.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-01-12 12:21

Citat
Motoren er mest belastet ved højeste tryk .................lige før den stopper.

Ja og ved igangsætning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-12 13:09

Citat
Ja og ved igangsætning.

Da ikke ubelastet.............trykaflastet, for der laver den næsten ikke noget arbejde.

Kommentar
Fra : Calle4955

Dato : 08-01-12 17:32

okay det var bare lige det jeg skulle høre, det kunne jo være derfor man havde lavet nogle kompressor blokke med aflastventil så der skulle en mindre motor til, men det er jo enlig bare et spørgsmål om gearing så kunne en 2,2 jo nemt trække en 3 kw blok. men der er jo heller ikke noget ved at den tager 2 gange så lange tid om at fylde tanken...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-12 18:31

Jeps Calle - det har du ret i.