/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Volvo 440 1,7
Fra : Klabuz
Vist : 765 gange
20 point
Dato : 01-01-12 18:19

Jeg står med et lille problem, min mor har lige købt en volvo 440 1,7. Den kørte rigtig godt i ca 5dage, men så ville den ikke starte igen. Jeg har så udmålt Føler/sensore som kan have noget med dette at gøre, jeg har være alle relæer igennem men de fejler intet.

Jeg er kommet der til hvor jeg ikke aner hvad der kan være galt.

Når man drejer nøglen tænder lyset som det skal, men når man så drejer nøglen helt klikker den i 2 relære som den skal men den drejer ikke starteren (der er ny starter på, da den anden var død), når jeg kortslutter starteren turner den motoren men den går ikke igen, har prøvet at trække bilen igang men der sker heller ikke noget....

Er der nogen der har et forslag til hvad der kan være årgsagen?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-01-12 19:23

det må forhandleren vel tage på sin kappe. en forhandler med bare en lille smle samvittighed vil gøre det uden brok.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 01-01-12 19:28

Den er gal med strømvejen mellem tændingsnøglens kontakt og startermotorens trækrelæ.

Prøv at undersøge ledninger og stik til tændingsnøgle grundigt, også i den anden ende hvor det kommer fra sikringsboksen.
Pil batteriet fra under arbejdet, da der ikke sidder sikringer i dette kredsløb, derfor stor risko for brand ved kortslutning.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 01-01-12 22:06

Dette med at kortslutte starteren, hvordan gør du det, helt præcis.?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-01-12 22:22

Man må ikke kortslutte en starter, og hvis man gør det drejer den med garanti ikke .
det er nok noget andet du har gjort.

Hvis du giver starteren spænding udenom startrelæet vil den dreje motoren , men bilen starter ikke for der kommer ikke signal til inssprøjtningsstyringen af den grund.

Det lyder som et defekt startrelæ (indkobling) eller manglende forbindelse.

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 20 point
Dato : 03-01-12 18:23

Nogle af dem har indbygget startspærre i nøglen, og hvis transponderen ikke genkender nøglen - eller rettere: Chippen i nøglen, vil den ikke tørne starteren. Det ville nok være første trin i min undersøgelse, om bilen er udstyret med startspærre. Og hvis den er aktiveret vil du heller ikke kunne trække bilen i gang, eller lave "omveje" på starteren.

Godkendelse af svar
Fra : Klabuz

Dato : 03-01-12 18:56

Tak for svaret Cortina01 fejlen lå i nøglen, fik fat i en anden nøgle og nu virker bilen igen

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 04-01-12 18:14

Selv tak

Kommentar
Fra : Klabuz

Dato : 11-06-12 20:42

Bilen kørte i et stykke tid og nu vil den ikke starte igen men forstår ikke hvordan den kan køre lidt og så kan den ikke igen.

Er her nogen der ved hvad man kan gøre?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 11-06-12 21:33

Ærgerligt -

prøv lige at tjekke batteriet.
En meget almindelig årsag til startdrillerier, er et defekt batteri, så styreboksen bare ikke vil opføre sig ordentligt, fordi spændingen er for lav.
Du skal måle spændingen med 2 decimaler, for det har stor betydning præcist hvilken spænding du måler.

Inden du sætter tænding på og bilen har stået flere timer, skal du måle MINDST 12,45V.
Hvis spændingen er under denne MINIMUMSgrænse, er dit batteri enten afladt eller defekt.
Hvis spændingen er på ca. 11,2V eller DERUNDER er batteriet med sikkerhed defekt og skal udskiftes.

Hvis du måler minimumsspændingen på 12,45V eller meget tæt deromkring, så kan du starte bilen med hjælp fra startkabler fra en anden bil.
Når bilen er startet, skal du IGEN måle spænding på batteriet.
Der skal nu være MINIMUM 13,5V som stiger hele tiden, indtil ca. 14,40V
Hvis ikke det er tilfældet, så lader din generator ikke.

Du kan bruge et helt almindeligt hobby voltmeter fra HaraldN til ca 59-69 kr.