/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
"Lodberg" i København før 2. verdenskrig
Fra : maxhankat
Vist : 2518 gange
200 point
Dato : 22-12-11 19:32

Hej!

Findes der evt. en kandu-bruger, der kan hjælpe mig med at finde ud af, hvor der for mange år siden lå en restaurant i Købernhavn, der hed Lodberg?
Evt. på Vetserbro eller ved Rådhuspladsen.
Jeg kan huske min forældre fortalte mig om denne restauarnt, som også var en danserestaurant.

Mvh
joan

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-12-11 19:42

Inde hos Wivex og ovre hos Lodberg og oppe på Ritz (Siskerne flagrer fra bord til bord) (Apollo Revyen 1942) (No-Hf 4° R)

Fundet her:
http://ask.bib.sdu.dk/Visecenter/foerstelinieregistrant/index.php?soegeord=No-Hf%204%3Cgrad%3E

Så der er/var jo noget mellem Wivex og Ritz, men hvor ovre ved jeg ikke?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-12-11 19:59

Endnu et bevis på Lodborgs eksistens, ved Wandy_Tworek...

Så gik vejen videre til "Arena" i Tivoli og "Lodberg" og endte foreløbig i "Zigeunerhallen" (1932-45). Her kom T. til at arbejde sammen med bl.a. Johs. Wahl, Holger Fællessanger og Børge Rosenbaum (Victor Borge) ...

Fundet her:
http://www.denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Kunst_og_kultur/Musik/Violinist/Wandy_Tworek

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 22-12-11 20:00

Ja men jeg kommer med som tilløber, da jeg leder efter nogle viser som min farfar sang, han var luthsanger på spisestedet Lorry`s Darchmanns kro.

Så det var et sted at høre om de ligger inde med noget, ellers kommer jeg tilbage i det nye år med et spørgsmål.

kan i alle have en god jul.

Accepteret svar
Fra : Heidi-Ho

Modtaget 210 point
Dato : 22-12-11 20:29

Lodberg lå ved Vesterport station - ved det gamle Palads teater (biograf)

HH

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-12-11 10:15

Citat
Hans sidste mere notable engagement var i Lodberg (tidligere Paladsteatrets Re s t aur ant , i dag Daddy's Dance Hall) i vintersæsonen 1939-40.

http://dvm.nu/files/musik_forskning/1980/mf1980_06.pdf

på side 74.

Restauranten lå så i selve Paladsbygningen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-12-11 10:28

Der blev også spillet billard i Restaurant Lodberg

Citat
Her i de f?rste krigs?r, er der stor interesse for at f?lge landets bedste billardspillere og finalematchen i Restaurant Lodbergs store sal, bliver fulgt af ikke mindre end 1500 tilskuere. !!

http://www.kbk-billard.dk/readarticle.php?article_id=10&rowstart=1

Godkendelse af svar
Fra : maxhankat

Dato : 23-12-11 14:45

Tak for svaret Heidi-Ho.
Ja, jeg accepterer dit svar, da du som den første nævner, at restaurant Lodberg lå ved Vesterport ved det den gamle Paladsbiograf.
Da Danmark blev besat af tyskerne i 1940 huggede de det gamle etablissement til tysk forlystelsessted og kaldte det "Deutsches Eck". Da tyskerne igen forsvandt, og der kom englændere og amerikanere til Danmark, skiftede stedet igen navn og kom til at hedde English Corner (hvad ellers).
Senere fik stdet mange andre navne, bl. a. "Daddys Dancehall" og "Palmehaven" m.fl.

Tak til alle, der var så venlige at sende svar.

Glædelig jul og godt nytår!
Joan