/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvilken scanner og software?
Fra : Selc
Vist : 899 gange
100 point
Dato : 25-05-03 16:40

Jeg har en stor bunke avisartikler, jeg gerne vil have scannet ind i tekstfiler. Spørgsmålet er hvilken scanner og hvilket program, jeg skal anskaffe til arbejdet?

Mvh.

Claes

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-05-03 17:08

Uha! Dit spørgsmål ku' li' så godt ha' været, hvad for noget rugbrød er bedst
Nå, til dit spørgsmål (du vil sikkert få lige så mange svar, som der er scannere på markedet).
Jeg har selv en let lille sag ved navn CanoScan 3000F
FILM- OG BILLEDSCANNING I HØJ KVALITET TIL EN OVERKOMMELIG PRIS
Her har du en scanner, som er forsynet med et Hi-Speed USB-interface, der giver dig den hidtil hurtigste scanning. Den giver højkvalitetsbilleder af dine film og dokumenter uanset om du er førstegangsbruger eller har lang erfaring. Avanceret CCD-teknologi giver mulighed for at scanne ved op til 1200 x 2400 dpi og 48-bit farver, så dit output er klart, skarpt og ligner originalen.
Vejl. pris ekskl. moms : 1.039,00 kr. men du kan sikkert finde den billigere på http://www.edbpriser.dk/hardware/scannere.asp
Lynhurtig USB 2.0 Hi-Speed scanning (4x hurtigere end USB 1.1)
Høj billedkvalitet fra dokumenter, fotos eller film
1200 x 2400 dpi/48 bit farvedybde
35mm Film adapter medfølger
QARE-teknologi eliminerer støv og ridser
Front-knapper til de mest anvendte funktioner
Multifoto scannning (indscan flere fotos på én gang)
Automatisk farveoptimering
Kig evt. på Canons hjemmeside http://www.canon.dk/index1.htm under flatbed scannere.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-05-03 17:09

NB: Glemte at fortælle at der medfølger software til scanneren

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 100 point
Dato : 25-05-03 19:41

Hej Selc;

Som CLAN er inde på, så kan du risikere at få mange holdninger til dette spørgsmål!

Ét skal du gøre dig klar fra starten - der er en sammenhæng mellem pris og ydelse på scannere. Nogle scannere er rigtig gode til billeder, andre til tekster - og endnu færre til begge dele! Derfor gør op med dig selv, hvad du primært vil bruge den til - og hvormeget du vil "ofre" på en scanner.

Nogle generelle råd er, at vil man scanne billeder ind så er max. opløsning ikke det mest saliggørende, da man generelt scanner billeder i mellem 75 og 150 dpi - til gengæld er farvedybde meget vigtig. 36 og helst 48 bit farvedybde er lykken, da det er et udtryk for hvormange farve-nuancer scanneren kan klare i ét punkt.

Når du skal scanne tekst, så er det lige omvendt! Nu betyder farvedybde ikke så meget, da teksten generelt altid er sort; men nu gælder det opløsningen! Til streger og tekster og højere opløsning alfa og omega.

Du skal ikke lade dig lokke af, at der f.eks. er arkføder til scanneren. Arkføder, avispapir, og tekstgenkendelse kan ikke "gå op i en højere enhed"! Tekstscanning, så er det én side ad gangene - manuelt.

Endelig er der softwaren. Nogle scannerprogrammer "reklamer" med tekstgenkendelse; eller OCR scanning om man vil.
Husk på, at avispapir næsten er noget af det værste at skulle scanne. Det er tyndt; det er ofte lidt beskidt - og der er tryk på begge sider; så softwaren skal være god for, at kunne skelne mellem disse 3 ting - og for, at du får en tekstscanning der er så tæt på rå-teksten som muligt.

Tag en 2 - 3 eksempler på det der scannes med hen til en forhandler og se en prøve scanning på netop dit materiale; det giver det rigtige billede af, hvad du kan forvente af en scanner.

Endelig - og langt om længe - hvad skal du vælge?
Som CLAN foreslå, så er Canon en rigtig god scanner - men efter min mening, så er der mere kvalitet i en HP Scanner til dit formål. Prøv at kigge på specifikationer under http://www.hp-expo.com/dk/dan/products/scanjet/entry.html
eller direkte til en HP 4500C på http://www.hp-expo.com/dk/dan/products/scanjet/c9917a.html

HP 4500C er netop en kontorscanner, som også er beregnet til tekstscanning. Det er ikke alle modeller der er det!

Håber du kan bruge lidt af disse ting.

/MVH Smitty

Godkendelse af svar
Fra : Selc

Dato : 13-06-03 22:21

Tak for svaret Smitty.