/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Regulator til ventilator motor?
Fra : Calle4955
Vist : 3171 gange
120 point
Dato : 29-11-11 19:39

Hej

Jeg har fået anskaffet mig en kalorifere til at opvarme min værksted. nu skal jeg så have koblet strømmen til, og det er en lidt større videnskab, syndes jeg... på motoren står der den skal forbindes som en 1 faset regulerbar motor. Når jeg åbner motoren bagpå er der vist et fint lille diagram med hvordan man kan forbinde motoren(hvorfor kan jeg ikke indsætte et billede? så er det lidt nemmere og vise...?), i lav, mellem og høj hastighed. men sådan som jeg læser diagrammet kan man kun sætte den til en hastighed selv om der er ført 7 ledninger du af motoren som tyder på den kan reguleres. Mit spørgsmål er om man kan sætte den til at køre høj hastighed og så sætte en regulator på, for så derved at kunne styre hastigheden på blæseren?

Hilsen Casper

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 29-11-11 22:06

Du kan uploade billedet hertil: http://peecee.dk/upload

Også lægge et link dertil i en kommentar her i tråden......

Kommentar
Fra : Calle4955

Dato : 29-11-11 22:08

Jamen takker for det.
Her er så et billede af diagrammet

http://peecee.dk/upload/view/338570

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 29-11-11 22:28

Ja du kan godt sætte en regulator på. Er kondensatoren (C) med, eller er den monteret på motoren?

Kommentar
Fra : Calle4955

Dato : 29-11-11 22:33

Den sidder på motoren. men sådan som jeg læser diagrammet kan man vælge mellem de 3 hastigheder ved at forinde motoren forskellige. men kan det lade sig gøre og at sætte den til at køre høj hastighed og så sætte en regulator på, så man kan styre hastigheden uden motoren tager skade?

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 29-11-11 22:38

ja det skulle der ikke være nogle problemmer ved at gøre

Kommentar
Fra : Calle4955

Dato : 29-11-11 22:42

Er det danne type man skal bruge?

http://www.wattoo.dk/shop/regulator-es33-1-129575p.html

jeg kan bare ikke helt forstå det pdf dokument som forklare hvordan der skal forbindes, og i følge den er der kun 2 ledninger til start og hoved kredsen, men på min motor der der 3 ledninger til hver? hvad er den sidste ledning til?

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 30-11-11 07:57

Regulatoren kan fint bruges hvis motoren ikke bruger mere end 1,5A

kondensator skal på mellem z1-z2
nr. 6 på regulator til z1 og u3
nr. 5 på regulator til u1
u2 og u4 skal forbindes sammen

fase ind på nr.1 på regulator
nul ind på nr.3 på regulator

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 30-11-11 08:20

Så har jeg lavet et fint billede.....

http://peecee.dk/upload/view/338609

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-11-11 10:31

Du skal være opmærksom på at ikke alle motorer tåler den slags regulatorer. Det skriver man også lidt mere gedulgt i dokumentet med data på regulatoren. De hænger sammen med at snitvinkelstyringen giver overtoner, som øger varmeudviklingen.

Reguleringen af hastigheden med den regulator virker ved at nedsætte spændingen. Grundfrekvensen er uændret. Hastighedsændringen sker så ved at motoren "trækker dårligere" populært sagt. Hvis motoren alligevel har rigelige kræfter vil den ikke gå mærkbart ned i omdrejningstal.
Metoden kan kun bruges til belastninger , som kan med meget lavt startmoment, og hvor momentet stiger gradvist med omdrejningstallet. Det er typisk ventillatorer og centrifugalpumper.
Det ville være døden for en stempelkompressor.

Kommentar
Fra : Calle4955

Dato : 30-11-11 18:49

1901: tak for den fine tegning, der er altid nemmere og forstå med et billede :D

Transor: hvordan finder jeg så ud af om regulatoren dur til min blæser. Gider jo ikke bruge 600 kr og en regulator, hvis den kun måske kan bruges, eller der går kort tid før motoren brænder af...

Jeg er heller ikke helt sikker på hvad det som også står bag på låget betyder. "speed-changing by fan load only" vil det sige at man ikke må ændre hastigheden for hurtig eller....?

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 30-11-11 19:18

Den kan fint bruges (hvis motoren er på 1,5A eller under) fordi motoren bliver belastet mindre når der skrues ned for omdr. = der bliver flyttet mindre luft

"speed-changing by fan load only" betyder bare at blæseren "motoren" skal være belastet ved regulering og det er den jo også

Kommentar
Fra : Calle4955

Dato : 30-11-11 19:24

der står 125w på typeskiltet så den må jo være under 1,5A. så der skulle ikke være nogen risiko for at brænde motoren af ved at monterer den der regulator hvis den bliver monteret som du har beskrevet?

okay så det er bare hvis det kun var motoren man reguleret som den ikke kan holde til.

Accepteret svar
Fra : 1901

Modtaget 120 point
Dato : 30-11-11 20:15

Nej ingen problemer (iøvrigt er "P" på diagrammet en sikring der afbryder motoren hvis den bliver for varm)

Du kan jo også hvis du kan nøjes med "low speed" og "medium speed" bare sætte en korspd. afb på til vælge omdr. og en 1P afb. til at slukke og tænde, som jo nok er en noget billigere løsning.....

Hvis man skal have en 4 trins omskifter for at få alle tre trin løber prisen nok op imod det samme som den trinløse....

Kommentar
Fra : Calle4955

Dato : 30-11-11 20:41

Okay så det lyder til det godt kan lade sig gøre. men syndes ikke rigtig det der "P" er en sikring, syndes bare der er sat 2 ledninger på som er ført ud, jeg troede der var en form for kontakt... men det kan være det sidder inde i motoren?

Det der med afbryderne lyder heller ikke helt dumt, så vil du bare sætte korrespondanceafbryder ind mellem kondensatoren så den skifter mellem z1 og u3? og så bare en afbryder til at skulle for strømmen.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 30-11-11 21:00

Nemlig....

Det med "P" kan man da finde ud af ved at tilslutte på U1 og hvis motoren kan køre der må der jo være forbindelse igennem motoren.....

Kommentar
Fra : Calle4955

Dato : 30-11-11 21:10

okay super, jamen det vil jeg lige få kontrolleret i morgen så. men du får mange tak for hjælpen så ser projektet ikke helt håbløst ud alligevel :D

Kommentar
Fra : Calle4955

Dato : 04-01-12 20:41

Nu må jeg heller lige få afsluttet mit spørgsmål.
Nu har jeg fået sat kaloriferen op og fået varme koblet til den. og derefter prøvede jeg og lege lidt med de forskellige hastigheder og fandt ud af at den høje hastighed ikkevar nødvendig, da den godt kunne overføre varmen på mellem speed. derfor valgte jeg at bruge din løsning med en afbryder og en korrespondanceafbryder, dette var en løsning til små 30 kr der er jo lidt forskæld om til de 600 :D og der passer fint til mit forbrug. takker mange gange for hjælpen.

Casper

Godkendelse af svar
Fra : Calle4955

Dato : 04-01-12 20:42

Tak for svaret 1901.