/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
100vis af fluer i kælderrum
Fra : solgaard
Vist : 2903 gange
50 point
Dato : 23-11-11 18:04

hej kandu

vi har et kælderrum som jeg er ved at lave til badeværelse.

jeg har brækket gulvet op. og det har så stået åben i ca 6 mdr.

men inden for de sudste par dage er rummet blevet indvaderet af små fluer!

hvorfor? og hvordN slipper vi af med dem??

mvh

solgaard/

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-11-11 18:14

There is something rutten.....

Ikke løgn, et eller andet sted ligger der noget organisk materiale hvor fluerne yngler som fluer, det behøver ikke at være meget.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 23-11-11 18:22

Det kan være så lidt som gammel frugt..
Er der noget utæt kloak i kælderen??
Men for at svare på dit spørgsmål.
Brug fluegift dagligt til du er af med bæsterne. Dem du kværker kan ikke yngle videre.
Held og lykke med projektet

Mvh sverola

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-11 18:56

Blomster - grøntsager - eller måske krydderrier

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-11-11 19:02

Ligger der noget frugt eller bare en bananskræl et sted i huset, får du invasion af bananfluer (frugtfluer). Af knapt halv stuefluelængde og med pæne røde øjne.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 23-11-11 19:50

Vi havde en ballofix kugleventil til vaskemaskinen, der dryppede en smule inde i skabet under vasken uden vi opdagede det, før vi blev plaget af små fluer. Spånpladen i skabsbunden var da helt gennemvåd.
Ud med skabet og væk var fluerne.

Pas på med gamle ballofix-ventiler - de bliver nemt utætte, når de aktiveres efter ikke at være brugt længe.

I forvejen kendte vi dog også godt problemet i forb. med frugt/grønt i overmoden/rådden tilstand
men det var helt sikkert ikke årsagen denne gang.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-11-11 20:37

Har nogen smidt et æbleskrog, pæreskrog, bananskræl eller andet. opbrud gennem et halvt år opfordrer til at parkere den slags. Fjern frugtresterne og lav koldt gennemtræk, så ryger de små søde dyr ud. i øvrigt sætter de ikke kolde fødder i éns ansigt om morgene - i modsætning til musca domestica, stuefluen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-11-11 09:51

Det behøver ikke at være bananfluer son lever af frugt, mad. Der er andre små sorte fluer som lever i afløb o.s.v. Alle steder hvor der er fugt. Vi har dem i badeværelset om vinteren og de overlever i gulvafløbet. Vi kvaser dem med fingeren når vi ser dem og nu dukker der kun en enkelt op i ny og næ. Ofte kommer de ins i huset med potteplanter med fugtig jord.

Du skal købe noget insektgift, snak med en fagmand for nogle af dem må kun bruges uden for. Og så find ud af hvor fugten er.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-11-11 13:30

En enkelt rådden stump i skabet er nok til at de kommer, men de forsvinder også med det samme når den er væk.

Det sjove er at man aldrig ser een eneste under normale omstændigheder, kun et par større stuefluer.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-11-11 14:10

De små fluer vi har de kan godt lide hvide ting. Vi fanger dem oftest på skabsdørene på badeværelset, i vasken og på fliserne i bruseren. De komer frem efter bad. Det er sådan vi fanger dem. Og i dag er der kun en enkelt eller 2 tilbage.

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 28-11-11 20:06

De kan evt komme fra vinduerne hvor de for-puppe, er vinduerne gamle/eller lidt fugtige
er det god yngleplads især lige efter solen har stået på
Du kan meget nemt udryde dem med et midel på spray flaske som hedder
BIO eller også hedder det 810 fås i bauhaus /silvan/plantecentre mm koster ca300kr 1/2 liter
men det har du også glæde af i flere år
Det udryder alle koldblodet insekter (fluer edderkopper biller tusindben myg mm)
jeg mener også fisk er koldblodige så sprøjt ikke ved et akvarie
har selv haft et problem med fluer på en 1 sal de kom fra vinduerne i vestsiden og blev udklækket når solen stod på så når vi nåede aftenen var der i 1000 vis
Har i fugle der holder til lige uden for vinduer kan det også være årsagen