/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
silikonefuger
Fra : smuller54
Vist : 4304 gange
100 point
Dato : 22-11-11 16:34

Jeg har fundet diverse råd omkring det at fjerne silikonefuger.

Så der er jeg opdateret på.
Et af rådene er at man kan bruge linolie.

jeg er ved at fjerne silikonefuger langs en brusevæg, bestående af plexiglas og kanter i aluminium.
-gulvet som støder op til er af vinyl.

Jeg er ikke så vild med at bruge noget der er for skrapt, og hælder til den ide med at smøre linolie på, men spørgsmålet er:

hvordan reagerer aluminium og vinyl på linolie ?

Det er nemlig svært at skrabe det hele af, så jeg vil gerne have noget der kan fjerne resterne.

Og endnu et spørgsmål- hvad er bedst at rense af med inden ny fuge lægges ?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-11-11 16:36

Hej smuller.
Leif siger de bare skal skæres ud med en hobbykniv

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-11-11 16:40

du skal nok skære så meget væk som du kan komme til. en stiv børste kan tage en del af det der sidder tilbage, men det er en hård omgang at få det hele væk.
du skal rengøre med noget affedtende inden du laver den nye fuge. enhver form for olie- fedt- og sæberester vil bevirke, at du ikke får ordentlig vedhæftning.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 22-11-11 16:49

linolie har ingen virkning på silicone ud over at gøre det fedtet og sværere at få fat i når det skal fjernes.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-11-11 16:50

Citat
Leif siger de bare skal skæres ud med en hobbykniv

Ja, så langt så godt- den er jeg med på, men der er en del der er "smurt " udover kanterne- fra tidligere, så denne gang vil jeg gerne gøre det rigtigt- nemlig at få det hele væk og så afdække med tape, der hvor det ikke gør gavn. Nogle steder kan jeg ikke komme til med kniven- og jeg skal passe på ikke at skære i vinylen, så jeg får en "lækage" der.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-11 17:18

Citat
Leif siger de bare skal skæres ud med en hobbykniv

Og han har sgu ret

Du fjerner det du kan med en hobbykniv - evt. går det efter med en "skraber" (dem til kogeplader)

Sidder der lidt tilbage lader du det bare sidde - det skader ikke og bliver usynligt når der kommer nyt på - det vil blive "vandtæt" alligevel....

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-11-11 17:30

Citat
Sidder der lidt tilbage lader du det bare sidde - det skader ikke og bliver usynligt når der kommer nyt på

Jamen det bliver jo også sort af mug efterhånden, altså ikke fordi det er voldsomt, men små nistre de steder hvor der sidder rester fra sidst- så nej det bliver ikke usynligt. Det er blevet godt og vel fuget sidste gang, og dermed smurt op på siderne af alumiliumskanten. Så når jeg har fjernet den tykke kant, sidder der et tyndt lag, som jeg gerne vil have væk.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-11-11 17:35

Men jeg prøver at gå efter med den der skraber til glas og kogeplader- har forsøgt med en spatel, men det du siger er nok mere skarpt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-11 17:50

Det nye bliver også "sort af mug" efterhånden...

Du kan IKKE fjerne alt uden kemikalier - sååååååå

PS...

En del vil kunne "nulres" af....

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 22-11-11 17:59

Prøv forsigtigt med en skuresvamp ( den til gryder) Det skal kunne tage den sidste rest.
Du må evt. bruge et pars stykker -men nu er de haller ikke det aller dyreste
Husk at affedte før nyt lag lægges.
En god vådrums silikone er at anbefale. Jeg brugte en " sådan lidt billigere" men den blev jeg nødt til at bytte ....

Held og lykke

Mvh

sverola

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-11-11 18:06
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-11-11 18:21

Kniv, Knofedt og hård arbejde. Jeg tror ikke der er en let genvej til fjernelse af silikone.
Men fandt alligevel dette.

http://www.dr.dk/Regioner/Fyn/tips/Huset/102129.htm

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-11-11 18:44

Tusind tak for alle jeres svar. Som sagt - så havde jeg googlet mig til hobbykniv, og diverse. Men jeg havde problemet med det der var smurt ud i et tyndt lag på profilerne, som ikke lige var til at fjerne med en hobbykniv.

Derfor spurgte jeg til det med linolien- som netop var een af forslagene på google.
Så det var godt at få af vide at den ville blive for fedtet og endnu sværere- at få fat i- det havde jeg ikke lige tænkt på.

Men nu tror jeg - jeg har fundet en kombimodel- desværre ikke uden kradse sager.

Efter hobbykniven,som jeg var færdig med, så har jeg brugt lidt rensebenzin, som gjorde det lidt mere medgørligt- dertil en glasskraber- og nulre nulre nulre nulre- hård børste nulre nulre nulre-

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 22-11-11 18:50

Tak for svaret transor.

Det var sådan set det jeg spurgte om-

og tak til alle jer andre også- det meste af det havde jeg googlet mig til- men dejligt at blive bekræftet i, at det var den rigtige vej

god ide med glasskraberen. refi

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-11-11 18:54

Som jeg sagde så er der kun en vej. Hårdt arbejde. Beklager men god arbejdslyst.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-11-11 19:26

Hvis du ikke vil have, det bliver sort af mug, så brug en silicone med antimug-tilsætning (sanitetsilicone)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-11-11 19:37

Citat
Hvis du ikke vil have, det bliver sort af mug, så brug en silicone med antimug-tilsætning (sanitetsilicone)

jo jo- det var det også, - og det har jeg købt igen, men efter 10 år, sker der alligevel lidt.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-11-11 19:42

Citat
Kniv, Knofedt og hård arbejde. Jeg tror ikke der er en let genvej til fjernelse af silikone.

du har ret- det er måske derfor det hedder en sili "kone" .

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 23-11-11 11:17

I gamle dage kunne man købe noget i Jem og fix der hed Silikonefjerner, det kan man ikke mere, men det jeg hade den gang det virkede udemærket.

Men man kan da få noget andre steder.

http://biltema.dk/da/Byggeri/Kemikalier/Silikone/Silikonefjerner-364824/

http://www.danalim.dk/produktkatalog/byggeri/fugetilbehoer/siliconefjerner-911/