/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
el-radiator
Fra : begga
Vist : 4578 gange
50 point
Dato : 21-11-11 18:01

Hej
Jeg bor i en ældre dårligt isoleret ejendom fra 1922. I mit køkken har jeg selv sat en elradiator op. Jeg slukker den altid inden jeg går i seng om aftenen, og inden jeg forlader lejligheden, fordi jeg er bange for brand. Jeg ville egentlig gerne have den tændt om natten så mit køkken ikke er iskoldt om morgenen. Er jeg hysterisk og kan sagtens lade den være tændt?
Mvh. Begga

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-11-11 18:11

du kan roligt lade den være tændt om natten. det er alt for dyrt at lade temperaturen falde mere end 3 -4 grader om natten. så skal der bruges alt for meget energi til at hæve temperaturen igen.
og en elradiator er ikke mere brandfarlig end andre elapparater. der hvor det bliver farligt, er hvis du hænger viskestykker og den slags til tørre på den.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-11-11 18:14

Citat
Er jeg hysterisk og kan sagtens lade den være tændt?

Jeg ved ikke om du er hysterisk, men jeg går udfra at der er en termostat på, så den bliver jo ikke mere varm end du selv tillader. Jeg har aldrig hørt om at det er selve radiatoren, som er skyld i brand.
Det er vel mere hvis man har dårlige elinstallationer generelt.

Der er jo ikke åben ild- så jeg kan ikke se hvad du skulle være bange for.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 21-11-11 18:16

Tak for de hurtige svar. Jeg er bange fordi den bliver så varm. Den er hængt op efter foreskrifterne.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-11-11 18:25

Du stiller den vel bare på det gradtal som du vil have- og grunden til den er varm er jo fordi den kører på fulde damp- da du har det koldt i køkkenet.

Hvis du eks. stiller den på 22 grader, bliver den ved med at varme indtil der er 22 grader i rummet.

Men det er jo en dyr løsning, så der kan da være en ide i, at sætte den lidt lavere om dagen.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 60 point
Dato : 21-11-11 18:46

Jeg har set en El-radiator være medvirkende årsag til brand.

Halogen lamper kan også være årsag til Brand.

Det hele handler dog om at der ikke må være noget brandbart der direkte udsættes for varme. Så du må f.eks ikke have noget hængende ned over din Elradiator.

Du bør nok også tænke på at langt størstedelen af alle sommerhuse er opvarmet med EL-radiatorer.

Hvis de var vildt farlige, blev de ikke handlet.

Så med rettidig omhu, er de ikke så farlige.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-11-11 18:55

Citat
så mit køkken ikke er iskoldt om morgenen.

Køb dig en billig varme-blæser til en hund, den varmer meget hurtigt op/
eller det føles dejligt varmt, meget hurtigt..
Du kan også købe en tænd og sluk? fidus i alle byggemarkeder.
Selv har jeg timer-funktion på de el-varmere jeg har,
men som skrevet, det er for dyrt at slukke for den, da det hele skal opvarmes igen.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-11-11 18:57

Citat
Jeg er bange fordi den bliver så varm.

Derfor det hedder et varmeapperat....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-11-11 19:42

Du kan købe en olifyldt elektrisk radiator som kan stå frit på gulvet eller de nyere som er til vægmontering....................dne kan ikke futte noget af.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-11-11 19:51

Det er al for dyrt at holde køkkenet varmt når du ikke er der.
Hvis du synes det tager for lang tid at varme op, er det kun fordi radiatoren har for lille effekt.
Effekten er det tal der angives i Watt.
Varmeforbrugeet og dermed prisen afgøres af varmetabet.
Groft taget afgøres varmetabetkun af to ting. Forskellen mellem temperaturen inde og ude er den ene faktor, og isoleringen af ydervægge ( loft,gulv ). Der er meget sparet ved at lade temperaturen inde falde.
Men komfortewn kræver højere temperatur, der hvor vi er.
Så det er om at slukke varme, hvor vi ikke er og så sætte fulod knald på lidt før vi skal bruge rummet.

Jo en elradiator er en smule mere risikabel end en varmtvandsradiator. Men forskellen er så lille at det ikke er noget du behøver at bekymre dig om.
Derimod har der været mange brandulykker med de små elblæsere.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-11-11 20:28

Vælg en olieradiator på el så ville jeg ikke være bange 2 det giver en mere behalig varme frem før en varmetrådsradiator som brander luften i rummet

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-11-11 09:03

Uanset hvilken varmekilde man vil bruge, skal varmekilden være af en størelse/effekt, der svarer til de m3 der skal varmes op! En lille 500 watt der "kører" hele tiden varmer dårligere og er dyrere i brug en fx 2.000 watt, der varmer op, og så reducerer strømforbruget i forhold til den ønskede - indstillede temp.
Alt kan stort set brænde hvis man bærer sig tåbeligt an - og det gør nogle. Fx lægge et tyndt silketørklæde hen over en lampeskærm - når lampen er tændt!

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 22-11-11 11:01

Det var satans Alka. Du kan altså få en el-radiator på 2000W til at køre med en højere virkningsgrad end en på 500W. Det må man sige er banebrydende.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 22-11-11 20:39

Tak for alle de kompetente indlæg. Jeg skal lige hjem og checke watt-størrelsen på min elradiator, men mener nu at den er stor nok. Har aldrig hørt om en olieradiator, der kan hænges op på væggen før.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-11-11 00:15

Jeg har heller aldrig set olieradiatorer til vægophæng, men kun som stående gulvmodeller.

Olieradiatorer er ret langsomme fordi de har så stor varmekapacitert. det får man så som eftervarme efter de er slukket, når man ikke har brug for det.

Godkendelse af svar
Fra : begga

Dato : 11-01-12 19:29

Tak for svaret Benjamin.Hansen.