/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lukning af sommerhus
Fra : Peter Klint
Vist : 876 gange
20 point
Dato : 20-11-11 12:04

Hvad skal jeg tænke på når jeg lukker mit sommerhus ned? Udover at lukke for vand, tømme rør, tømme (op)vaskemaskine for vand i filtre m.m. og hælde lidt frostvæske alle disse steder + aflæse vandmåler?

Vand med køle/fryseskab? Det er slukket og rengjort og står med åbne døre...

Andet?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 30 point
Dato : 20-11-11 12:19

Tømme toiletcisternen helt, hælde salt/frostvæske (hvis den altså ikke kan fordampe) i wc'et, det samme i alle afløb, så du ikke får sprængt vandlåsene.

Sørge for at alle madvarer er væk, eller i det mindste umulige for mus og andet kryb at nå, evt sætte musesmækfælder op (en død mus i et koldt sommerhus lugter lidt, det forsvinder hurtigt når du fjerner liget, men levende mus kan gøre skade).

Måske lige checke at tagrenderne og nedløbsrør er rene, så du undgår vandskade, sørge for at evt. tyvefristende ting ikke er synlige udefra og ikke trække gardinerne for, så de kan tro der er noget for dem derinde.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-11-11 12:24

Tøm varmtvandsbeholder

Fostsikring af stikledning frem til hovedstophanen, hvis den ikke sidder dybt i jorden og er selvdrænende.

Mange vandmålere er i en slags brønd med Låg . isoler øvers i brønden med mineraluld. så meget der er plads til. Det er nemmest med den i plastposer, når der skal fjernes for at aflæse.

Nogen bruger elvarme hele vinteren med 10 til 15°. Det kan blive en meget dyr affære. Men få en termostat til 2 ° til styring af varmen. Så bruges der kun en bagatel, idet der normalt kun er korte perioder hvor temperaturener væsentlig lavere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-11-11 12:37

Hæld 300 kubikmeter beton over så der ikke kan brydes ind.

Godkendelse af svar
Fra : Peter Klint

Dato : 20-11-11 12:40

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 20-11-11 15:57

Citat
Hæld 300 kubikmeter beton over så der ikke kan brydes ind.

Tyve går ind over alt. Mange er så frække og tager ikke hensyn til noget som helst. De kan sagtens bryde gennem 300 kubikmeter beton ved højlys dag, selv om naboen står og ser på. Jeg vil foreslå 200 mm jernarmeret beton over alt med indbygget tyverisikring.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-11-11 16:11

Selv tak, Peter Klint, og god arbejdslyst, jeg har lukket mit ned for vinteren.

>luffea og Thyregod8, den jyske underjordiske koldkrigstids regeringsbunker er vist til salg, men det bliver vist aldrig et rigtig hyggeligt sommerhus

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 20-11-11 17:02

Men det er jo altid godt at være på den sikre side.

Kommentar
Fra : vagn2901

Dato : 20-11-11 17:23

Har du termostatstyrede blandingsbatterier, så skal de også tømmes eller afmonteres.