/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Godselevator, type og pris
Fra : npra
Vist : 1071 gange
100 point
Dato : 18-11-11 23:34

Hej.
Vi står for at skulle investere i en gods/personelevator til en 2-etagers bygning. Elevatoren skal sættes på bygningen udvendig og køre mellem 3 niveauer (udvendig niveau, stueetage og 1. etage). Løft max. 1000 kg. over ca. 6 m. Jeg har kigget lidt forskellige steder og der er flere typer: saks, blælte, hydralik... men hvilken type er billigst og findes der påbygningselevatore som ikke kræver de helt vilde anlægsudgifter til grav osv. Jeg har brug for at få udvidet min viden lidt på dette område. Hvis der er nogen som har købt fornylig er jeg også interesseret i prisniveau. På forhånd tak. Niels

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-11 08:20

Citat
Vi står for at skulle investere i en gods/personelevator til en 2-etagers bygning

Var det så ikke en ide at henvende dig til firmaer der beskæftiger sig med disse ting

Der er da ingen på et forum som dette der kan kan rådgive dig om den slags

Den slags køber du jo ikke i en "gårdbutik" eller på nettet....

http://www.kone.com/countries/da_DK/hjaelpevaerktoj/download_brochure/Pages/default.aspx

http://www.kone.com/countries/da_DK/produkter/Pages/default.aspx?segment=all&product=all&building=TT

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-11-11 09:01

Og så er lige regler fra arbejdstilsynet der skal overholdes.

Jeg kender ikke reglerne, men det er svært at få etableret en regulær godselevator, da man jo godt ved at den også vil blive benyttet som personelevator.

Så skal du lave den slags, skal du bruge mere rådgivning end du få her.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-11-11 09:38

En højtløftende gaffeltruck er nok den billigste "godselevator"
Husk også et truckkort til brugeren.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 50 point
Dato : 19-11-11 09:58

Citat
Jeg kender ikke reglerne, men det er svært at få etableret en regulær godselevator, da man jo godt ved at den også vil blive benyttet som personelevator.

Jeg arbejdede fornyligt et sted hvor der var en indvendig helt lukket godselevator med plads til 4 paller, det var forbudt at køre med op !!
Er det en udvendig til gods kan det laves enkelt hvis man accepterer at bruge den i alt slags vejr men lige så snart der skal personer med skal den jo være lukket, eller man skal sikre sig fast med remme som håndværkerne gør medmindre der er et fuldt forsvarligt rækværk i en vis højde.

Kombielevatorer findes jo på sygehuse da man må formode at når de tager en seng med regnes den som gods......patient eller ej
Derudover er mange almindelige boligelevatorer også mærket "400 kg gods....6 personer".

Kommentar
Fra : npra

Dato : 19-11-11 10:58

Jeg lytter. Vi er i kontakt med et ventilatorfirma gennem byggefirmaet som har opgaven. Grunden til at jeg spørge i dette forum er at der måske var eller en anden ejerforening/andelsboligforening som i forbindelse med f.eks. renovering havde fået opsat en elevator.

Til refi: Jeg vil mene at der igennem årene er stillet væsentligt mere "komplicerede" spørgsmål i dette forum. Man behøver jo ikke at svare...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-11-11 11:37

Citat
Til refi: Jeg vil mene at der igennem årene er stillet væsentligt mere "komplicerede" spørgsmål i dette forum. Man behøver jo ikke at svare

Næh, men Du hører nogle erfaringer så Du ikke er helt blank ved forhandlingerne.

Et tilsyneladende godt svar herinde der ikke dur når elevatoren først er oppe stiller Kandu/brugerne i en dårligt ansvarsmæssig position, hvad der også gælde spørgsmål om helbred og medicin.

Godkendelse af svar
Fra : npra

Dato : 19-11-11 13:05

Tak for svaret LuffeA.