/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Forbyd brændeovne.
Fra : prio
Vist : 1946 gange
200 point
Dato : 13-11-11 22:30

- vil gerne lufte ud her til aften.

5 minutter senere er stuen fyldt med stanken af sur brænderøg fra naboen.
Det havde været bedre ikke at lufte ud overhovedet.

Ikke fordi min dejlige nabo vist er dårligere til at passe sin ovn end andre, men det er ikke muligt at varme huset op på den måde uden at svine luften til.

Sådan er det hele vinterhalvåret (mindst) her i min landsby.
Brænderøg overalt, værst når det er overskyet, men man slipper heller ikke i klart vejr.

Man kan end ikke gå en tur med hunden og få "frisk luft".
Den friske luft findes ikke længere.
Luften er renere i København på H.C. Andersens Boulevard midt i myldretiden - og det er ikke engang løgn!

Politikerne snakker og snakker om tobaksrygning og bilos (bilerne ud af byen).
Men det meste af luftforureningen i Danmark kommer fra brændeovne, ikke fra trafikken.
Politikerne tør bare ikke gøre noget væsentligt ved problemet, af angst for at miste vælgere blandt parcelhusejerne.

Så pyt med at talrige undersøgelser, fra hele verdenen, mange år tilbage, har vist, at forureningen fra brændeovne er langt mere farlig end bilos, og kræver hundreder af dødsfald om året bare i Danmark.

Forbyd dog de skide brændeovne, de hører overhovedet ikke til i tæt bebyggelse.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 13-11-11 22:48

er enig med dig, det vil måske være bedre hvis i havde fjernvarme, eller andet som ikke forurener så meget. i det tæt bebyggede område.

tror det har noget med økonomi at gøre.
brændeovnen må være den billigste metode til at varme boligen op med, siden der er så mange der bruger den.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-11-11 22:49

Problemet er stort set kun forkert fyring. For lav temperatur i brændkammeret og for lidt luft.

Man skulle kræve kørekort til fyring med fast brændsel. Desværre er det umuligt at få folk til at forstå det. De værste er dem, som praler med, at de kan få ovnen til at brænde natten igennem.

Det bliver en sur stinker.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 13-11-11 22:57

Der har været tiltag fra politikere for et par år siden om at lægge afgift på brændeovne, mest på dem der ikke har ordentlig forbrænding. Men det synes at man har glemt det af en eller anden årsag. For mit vedkommende lider jeg af naboer, der afbrænder plastik og lign. som fylder den ellers rene atmosfære med stank og giftige diaoksiner og andet.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 13-11-11 23:32

Ja da forbyd brændeovne.... Få dem væk... Og nåh ja ...når vi nu er i gang ,så forbyd de der stinkende griller med deres tændvæske som forpester nabolaget hele sommeren...
Spøg til side.. det er vel den ældste opvarmnings metode som findes ..
Hvem har ikke hygget sig med lejrbål ved en strand og kommet hjem med gode minder og tøj som lugter af røg???
Det er bedre som der bliver skrevet at folk bytter de gamle ovne ud med nye rentbrændende ,og fyrer med tørt træ.
Jeg for min del gider ikke irritere mig over brændelugt - det må da trods alt være op til folk selv ,om de vil fyre med træ eller ikke.
Jeg ser det lidt sådan at på landet lugter det af gylle fordi der er dyrehold -og der hvor der fyres med træ lugter det lidt røg..
God fyrings sæson til alle vi " hjemmebrændere "

Kommentar
Fra : prio

Dato : 13-11-11 23:49

I halvfjerdserne boede jeg ved siden af Sadolin & Holmblad-fabrikken i København S.

Fra tidlig morgen til ved 16-tiden kunne man ikke lufte ud, uden at få den sødlige stank ind, som fyldte halvdelen af Holmbladsgade.
Men om aftenen, natten og i weekenden var der ingen problemer.

30-40 år senere, hvad er der så sket?
Nu kan man ikke længere få frisk luft om aftenen og i weekenden, der svines døgnet rundt.

Ja, en virksomhed får selvfølgelig ikke lov til at svine som dengang, der er strenge regler for, hvordan luften, der ledes ud, skal renses først.

Men en privat bolig- og brændeovnsejer må mere eller mindre gøre, som det passer ham/hende.

Af og til bliver der løftet en finger - man må ikke afbrænde plastic o.l. - man skal bruge tørt brænde o.s.v. - men stort set har parcelhusejeren frit slav til at svine luften til i andres hjem, og i de omgivelser, hvor vi alle gerne vil kunne trække vejret uden at få lungerne fyldt med skadelige partikler.

Her i min by (som jeg fejlagtigt kaldte en landsby) er vi ca. 1500 indbyggere, hovedsageligt boende i parcelhuse, de fleste med brændeovn.

Mon ikke det giver mindst 750 små osende "parcelhus- fabrikker", der frit og ufiltreret kan ose ud over os alle, fordi det er så HYGGELIGT!!!

Kommentar
Fra : prio

Dato : 14-11-11 00:01

Sverola - "grillen og tændvæske" - jamen, det drejer sig jo om kortvarige perioder på sommerdage, ikke om døgnet rundt det meste af året, som for brændeovnes vedkommende.

"En privat sag" - nej, ikke, når det går ud over andres helbred og velbefindende.

"Den ældste opvarmningsmetode" - jada, men dengang boede vi ikke så tæt, som vi gør nu, og havde ikke den viden, som vi har nu.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-11-11 04:29

Mærkelig holdning til en ren og naturlig energi kilde.
Fyrer selv med træ og kan på ingen måde lugte noget.

Derimod kan jeg gennem turen til byen, lugte en forfærdelig stank
sammen med røgen der kravler over landskabet.
Skal ikke kunne sige om det er fordi det er murede skorstene,
men dem i stål, lugter som de skal

Men syntes det er overdrevet det du skriver,
samt en skorsten fejer kan vel hurtigt se om der er fyret pænt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-11-11 06:33

Problemet handler langt mere om hvem, med hvad og hvordan der fyres i brændeovnen, selv den mest moderne godkendte og svanemærkede ovn stinker, hvis den bliver brugt forkert.

Køber man en ny ovn i dag, skal den være godkendt, og der følger en brugsanvisnning med, der også fortæller hvordan og med hvad man må fyre. Men de fleste, især mænd?, har det vel sådan med brugsanvisninger, at dem læser vi først, når alt andet er forsøgt?

Her er så'n en tilfældig vejledning

http://hwam.dk/files/products/hwam_3110/dk/download/97-9654_111020_3100_DK_SE_NO_GB_www.pdf

Hvis problemet er så stort hos jer, kunne du måske tage en snak med kommunen om at få skrostensfejeren til at aflevere en pjece om korrekt fyring til brændeovnsejerne, Miljøstyrelsen har lige startet en ny fyringskampagne (ikke -runde), hvor de anbefaler at tænde op oppefra og ikke nedefra, det skulle give mindre forurening, så der er en aktuel anledning til at omdele den

http://www.mst.dk/NR/rdonlyres/E362CA25-7F32-4605-8ABC-6B7FC85A8216/0/br%C3%A6ndefyring_folder.pdf

Man kan selvfølgelig også begynde at klage over svinene (for de MÅ ikke svine, ved fx at brænde plastik, affald osv af), men det er nok ikke den bedste måde at skabe sig venner i byen på, især hvis der er mange "svin".

Et generelt forbud mod brændeovne kan jeg slet ikke forestille mig (jo, det kan jeg egentlig godt, vi har efterhånden så mange latterlige forbud, hvor alle forbydes at fx gå med kniv, fordi nogle få fjolser tror det er et våben og ikke et værktøj), fordi det er en tradition, brændet er co2-frit og fordi man ved en fornuftig fyring ikke generer nogen.

I "mit" sommerhusområde fyrer alle med brænde, men der ved de også hvordan man gør, ingen problemer, og hvad skulle man ellers gøre med de træer på grunden, vi fælder ind imellem?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-11-11 06:35

Heldigvis er der ikke mange mere der bruger optændingsblokke til grillen, de hørmede længe efter at der var kommet fut i kullene.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-11-11 09:07

hvis man ikke kan lide lugten i bageriet må man jo finde et andet bageri. brændeovne er absolut ikke den største forureningskilde. hvis man fyrer korrekt er der ingen forurening fra afbrændingen, men det afgiver lugt. men det er ikke det samme som forurening.
der findes også mennesker der føler sig voldsomt generet af, at andre bruger deodorant, og den slags forurener meget mere end brændeovne. der er store mængder skadelige gasser og duftstoffer i den slags.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 14-11-11 09:21

Jeg læste i "Kandu" et tip. Hvis man vil tænde grillen kunne man bruge sprit, 1 dl i en overklippet øldåse. Sprit er lugtfrit. Jeg har prøvet det i sommer, det fungerer fint og koster det samme som de stænkende optændingsblokke.
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig prio. Kaminejere afbrænder alt, hvad der kan afbrændes, tryksager, plastik, giftbehandlet træ m.m. Problemet er selvfølgeligt størst, når ens næse bliver fyldt med stænkende os fra skorstenen i vindstille vejr, hvor man oplever ubehaget, når man er ude for nyde den friske luft. I blæsevejr bliver svineriet delt i luften, så man ikke kan lugte det. Svineriet er der dog stadig.
En yndet brændselstype, jeg har hørt, er en såkaldt pensionistbriket. Den laves af en avis dybbet i spildolie eller maling, godt fyldt med tungmetaller, lægges i et plastikkarton eller mælke karton. Der kan også lægges asfaldt fra vejen i eller andre gode ting. Det giver jo alt sammen varme.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-11-11 09:37

Citat
En yndet brændselstype, jeg har hørt, er en såkaldt pensionistbriket

Kommentar
Fra : birtheandersen

Dato : 14-11-11 09:40

Man kunne jo også forbyde hundelort i tæt bebygget område. Hundeeejere burde også have kørekort. Det sviner mere end brændeovne

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-11-11 11:00

Jeg synes der ligger en kæmpe paradox,i det danske samfund.Vi er simpelthen så egoistisk,som aldrig før. Samtidig med at vi aldrig har haft det så godt som nu.

Der har nok aldrig været så mange interessekonflikter,som nu. Een af de mest tydelige,så jeg her i sommer. (griner endnu) To naboer der ikke kunne blive enige,om højden på en fælles legusterhæk.

Med det resultat,at den ene side er 30-40 cm. højere,end den anden.(Symbol på "godt" naboskab.
Men ellers er de fleste chikanerier,nok en spørgsmål om penge:Ejendomsværdien falder, hvis jeg bor i nærheden af en mølle,højspændingsledning,landbrug,skydebane,lufthavn,racebane,motocross bane,motorvej,grusgrav,kalkværk,fabrik,autoværksted,forbrændingsanlæg,togstation,busstoppested...........og villaer... med brændeovne.For blot at nævne noge.

Gad vist hvordan folk overlevede,i en by som London. Hvor der var 8-12 skorstene,på hvert eneste hus i forstæderne. Kulfyring,vel at mærke.

Eneste løsning,jeg kan se: Ta`en spade med ud på den jyske hede.Find en forladt rævegrav,eller grav selv et stort hul.Placer jer der,med ørepropper og bind for øjnene.

Nå for pokker,heden er jo fredet.Så det er heller ingen løsning.Ja,så er jeg altså blank.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-11-11 11:09

Jeg læste engang, vistnok i en Politiken-håndbog, teknikkens hvornår skete det (lånt ud til en der ikke har afleveret den, og jeg kan ikke huske hvem skurken er), at kulfyring begyndte i England i slutningen af 1200-tallet (de havde fældet alle deres skove, miljøsvin og naturødelæggere allerede dengang ), og at Londons bystyre forbød kulfyring i 1315.

Sjovt nok var der ikke rigtig nogen der rettede sig efter forbuddet???!!!

Er vi blevet klogere/bedre/mere "solariske" i dag?

Same old, same old..

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-11-11 11:10

Citat
Jeg synes der ligger en kæmpe paradox,i det danske samfund.

Hvordan er det nu lige det er?
Dem der brokker sig højest, er som regel ikke en dyt bedre, på andre områder.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 14-11-11 11:50

vagnr - det er en udbredt misforståelse, at brugen af brændeovne er kultveilte frit.

Tværtimod udledes der kultveilte, og der bidrages til drivhuseffekten.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 14-11-11 12:13

trimare46 -

Citat
hvis man fyrer korrekt er der ingen forurening fra afbrændingen

JO, DET KAN DU BANDE PÅ, AT DER ER!!!!

Forbrændingen er aldrig 100 % optimal.

Uanset, hvor rent og tørt brændet er - og uanset, hvor god forbrændingen er - så indeholder røgen fra brændeovnene et utal af giftige og kræftfremkaldende stoffer.

Først fornylig har man fået brugbare målinger et helt år i træk på brændeovnsluft.

De viser, at luften i et almindeligt parcelhuskvarter indeholder tre gange så mange sundhedsskadelige og kræftfremkaldende tjærestoffer, som koncentrationen i København i den værste myldretid.

I Danmark findes ca. 750.000 brændeovne, som udleder 70 % af de sundhedsskadelige partikler, der udledes herhjemme.

Brændeovne er altså den absolut største forureningskilde, og mange mener, at de ikke bør anvendes som private varmekilder.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-11-11 13:03

Jeg tror tror da heller ikke,brændeovne er helt uskyldsrene.Men hvad er det (uskyldsrene altså).
Nu har man kævlet om faren ved biler,skibstrafik,flyenes udledning,og ikke mindst tobak.

Hvilken påvirkning har det,når 25 Briggs & Stratton motorer,siddende på græsslåmaskiner og havefræsere,drøner rundt en lun lørdag eftermiddag,her i vores villa kvarter??? er det sund??

Vi har jo nu engang,fået denne tossede verden "mekaniseret" op til det,den er idag.
Hvad kan vi gøre ved det?? Efter min bedste overbevisning..... intet.

Og i særdeleshed intet,så længe de "kloge" mener,at eneste udvej på vores problemer,er vækst,vækst,vækst og om mulig endnu mere forbrug.

Bortset fra det,kan jeg godt li`duften fra en "stille" lejrbål eller brændeovn.Og jeg tror altså ikke på,at der er ret mange der fyrer med gamle gummistøvler,eller plastik.Det hævner sig senere.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-11-11 13:24

prio, brænde udleder selvf co2, men den samme mængde co2 bruges af det næste træ, jeg brænder af, derfor kaldes det vedvarede energi!

Afbrænding af brænde, forudsat der genplantes i samme omfang, bidrager derfor IKKE til drivhuseffekten!!!!!!!

Med samme (manglende) ret kunne du jo hævde, at det at spise en kartoffel bidrager til drivhuseffekten, fordi den jo også udleder c02 ved nedbrydning, den behøver ikke at brænde, eller at bladene der falder af træerne om efteråret gør det.

Kul, olie og naturgas, de fossile brændsler, er dannet for mange millioner år gamle, fra planter og dyr der levede sammen med dinosaurerne, længe før vi mennesker begyndte at brænde millioner af års co2-lagring i undergrunden af hvert år, og er derfor det (eller snarere vi mennesker der brænder det) der skaber drivhuseffekten.

Har du ikke et link til det du skriver til trimare46, det lyder ret dramatisk?

Altså, selvfølgelig udleder enhver forbrænding (undtagen, måske?, af brint= vanddamp), div ubehagelige stoffer, kul er den værste synder af dem alle, masser af radioaktive stoffer, svovlforbindelser, kviksølv, og enorme mængder co2, men at brændeovne skulle være det værste vi har, lyder helt på månen!

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 14-11-11 14:04

Citat
Bortset fra det,kan jeg godt li`duften fra en "stille" lejrbål eller brændeovn.Og jeg tror altså ikke på,at der er ret mange der fyrer med gamle gummistøvler,eller plastik.Det hævner sig senere

Jeg kan også lide den rare let krydrede lugt fra et lejrbål, især hvis der brændes ædle træsorter af. det skaber jo visse associationer. Men her er der jo tale om noget helt andet. Sjovt nok har jeg lige været ude for at nyde den rare vindstille friske luft i min have. Men lige pludselig blev den rare luft af friskhed afløst af stanken fra genboens svineri, der var ved at fyre op og afbrænde dagens plastikaffald m.m. Fy for en stank, hvor røgpartiklerne sætter sig i lungerne og dioxindampe indtages i kroppen. Men det har han jo lov til, eller har han?

Her en artikel fra Politiken om afgift på brændeovne, som jeg fuldt u kan tilslutte mig. regeringen leder jo for tiden efter indtægtskilder, så hvorfor ikke denne.

http://politiken.dk/tjek/penge/energi/ECE921724/oekologer-kraever-afgift-paa-braendeovne/

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-11-11 14:12

Her er en vejledning fra Horsens Kommune om røggener fra brændeovne, for selvfølgelig må folk ikke genere andre, men man kan tydeligt læse, at kommunen helst ikke vil blive blandet ind i det

http://www.horsenskom.dk/Borgerinfo/Miljoe/BraendeovneOgLignende/Roeg-gener.aspx

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 14-11-11 15:44

Citat
Indsæt dit citat her
Her en artikel fra Politiken om afgift på brændeovne, som jeg fuldt u kan tilslutte mig. regeringen leder jo for tiden efter indtægtskilder, så hvorfor ikke denne.

Thyregod8
Ja det er sikkert en mulighed??! Men vil det begrænse røgen?? Jeg tror bare at det vil give en extra " tiltrængt " afgift til staten..
For mange år siden var det bare " fattigrøve " som fyrede i kakkelovn og træfyr ,men det var fordi olie og strøm var billigt og nemt.
Jeg vil give dem ret i, som siger, at fyring med plast og andet affald er noget svineri.
Det man evt. kunne gøre var at vedtage en lov som siger, at det bare er tilladt at fyre med træ i tæt bebyggelse efter kl 19.00 ??? Det ville reducere generne en del.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-11-11 16:11

Citat
der var ved at fyre op og afbrænde dagens plastikaffald m.m.

Det er jo så den type individer,der er totalt blottet for moral og anstændighed.Typen der drøner over for rødt lys,og overhaling for dobbelte optrukne linjer.

Samme type som lader deres dieselbiler stå og "dunke" 20-30 min. om morgen i vinterhalvåret,for at få varme i den inden kørsel.Det hævner sig også senere.(Stoppet partikel filter).

Denne type,kan man aldrig gardere sig mod.Men jeg mener de røver sig selv,heldigvis. Hele anlægget bliver jo godt og grundig svinet til.Ovn og skorsten.Mon ikke skorstensfejeren lige kigger.....

Da vi havde sommerhus,fyrede jeg jævnligt i en lille Morsø 1410,og det kunne da ses med det samme i "ruden",hvis forbrændingen ikke var optimal .

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-11-11 16:31

Citat
der var ved at fyre op og afbrænde dagens plastikaffald m.m.

Det ER forbudt at fyre med affald

Miljøstyrelsens
http://www.mst.dk/Borger/luft/Braendeovne/saadan_fyrer_du_fornuftigt/Brug_rent_og_toert_trae.htm

"Som privatperson er det forbudt at afbrænde skrald. Det gælder også affaldstræ som paller, spånplade-rester, gamle plankeværk, havemøbler og alle andre former for behandlet træ. Skrald og affaldstræ er ikke brænde, men affald - der skal afleveres på den lokale genbrugsstation eller til den kommunale indsamlingsordning"

Som mosebaek er inde på, er problemet at der er folk, der er ligeglade, uvidende eller begge dele.

Suk, havde også en 1410'er i køkkenet, dejlig lille ovn, den hedder 1412 nu i godkendt udgave!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-11-11 17:12

Citat
Suk, havde også en 1410'er i køkkenet, dejlig lille ovn, den hedder 1412 nu i godkendt udgave!

Jeg tænker også tit på den,med "varme" følelser.

Nu har vi kun naturgassen tilbage.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-11-11 17:20

Samme her, men har brændeovn i sommerhuset, gammel og slet ikke godkendt, men brænder fint, kun lidt røg ved første optænding i kold ovn.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-11-11 18:05

Uden at være den store professor udi i fysik m.m.,vil jeg påstå at det er forbrændingen,der er afgørende. En ren 100% forbrænding,sviner ikke det helt store.

Det samme med en dieselbil.Når den oser,skyldes det ufuldstændig forbrænding.(Pumpe eller dyser).

Selvfølgelig er der undtagelser:Brænder man bildæk,gummistøvler,eller lign.vil det under alle omstændigheder ryge kraftig,og dermed forurene. Bl.a. fordi materialet,for en stor dels vedkommende,er olieholdig.Derved opnås en ufuldstændig forbrænding... mere en delvis nedsmeltning.Det samme med plastik.

M.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 14-11-11 18:07

Generelt er problemet den, stor eller lille, restgruppe der ikke opfører sig ordentligt. Det er jo f.eks. kun en lille gruppe der kører for hurtigt i trafikken, men alligevel er det nødvendigt at regulere disse trafikanter med love. Der kan nævnes knivloven, som er et resultat af at nogle få i byerne, der går rundt og stikker andre mennesker ned. Der kan nævnes mange andre love der er indført. Her skal brændeovne reguleres, fordi en mindre, lille gruppe sviner omgivelserne til fare for os andre.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-11-11 18:42

Citat
Her skal brændeovne reguleres, fordi en mindre, lille gruppe sviner omgivelserne til fare for os andre.

Det er de mennesker, der misbruger biler, brændeovne, knive osv., der skal straffes, undskyld reguleres, og ikke os andre, endsige bilen, brændeovnen eller kniven, der skal reguleres=forbydes!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-11-11 19:05

Der uddeles jo smileys til brændeovnsindehavere.
Det er simpelthen et spørgsmål om at fyre rigtigt.

Lad os skrotte bilerne fordi nogen kører for stærkt.
Lad os forbyde børn fordi der er nogen som baldrer ruder.
Lad os forbyde mennesker fordi der er nogen som ryger (læs oser)
Lad os forbyde kommunabestyrelserne fordi der er nogen som indkøber ose-lastbiler.

Hilsen Eyvind med en flot smilende smiley.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 14-11-11 19:12

Citat
Det er de mennesker, der misbruger biler, brændeovne, knive osv., der skal straffes, undskyld reguleres, og ikke os andre, endsige bilen, brændeovnen eller kniven, der skal reguleres=forbydes!

Jeg er enig. Men problemet er at myndighederne ikke er i stand til at kontrollere synderne og dermed straffe dem. Det går så ud over hele gruppen, hvor resten ellers opfører sig pænt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-11-11 22:14

Citat
Det går så ud over hele gruppen, hvor resten ellers opfører sig pænt.

Altså, i stedet for at straffe de skyldige skal alle straffes, fordi det er nemmere (for myndighederne)!

Så kan man jo også straffe alle der kører i bil, fordi nogle kører for stærkt???

For at blive i brændeovnene, skulle skorstensfejeren tage prøver af soden, sende den til et laboratorium, og hvis laboratoriet kunne vise, at man havde fyret med affald/forkert, fik man en kæmpebøde og skulle betale for at få revet skorstenen ned, det ville da være mere retfærdigt

Engang var retsvæsenets motto "det er bedre 100 skyldige går fri end at en uskyldig bliver dømt", nu er det åbenbart "hvis vi straffer alle, får vi også knaldet de få skyldige"?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-11-11 00:00

Forbrænding er aldrig helt fuldstændig. Heller ikke i de store professionelle anlæg. Men man kan komme ret tæt på, når det gøres rigtigt.

Desværre er det ikke kun et lille mindretal, som sviner luften til med brændeovnen. Det er en meget stor del af brændeovnenene, som udleder partikler og giftige gaser i alt for store mængder.
Selv med engod ovn og fin stålskorsten kan man fyre så forkert at brændet udnyttes dårligt og giver luftforyurening i stedet for fuld varme i huset.

Et af problemer ne er at en brænde ovn har et ret lille reuleringsområde. Korrekt fyret vil den ofte give for meget varme i huset, eller for lidt. I forsøget på at tilpasse effekten er det at man får den for kolde forbrænding ,eller den med for lidt luft.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-11-11 10:08

Sjovt nok at nogle af de første opfindelser (udviklinger) mennesket gjorde,og som har været brugt gennem århundreder,nu pludselig er de mest farlige.Her tænker jeg naturligvis på tobak,sprut og forbrænding.(Varme-madtilberedning).

Hvem har ikke set " The Lonely Gunfighter",stoppe sin hest på en bakketop,for at skue ned over dalen. Hvor røgen bølger stille op af skorstenen,på hans lille ranch.Mens mutter tilbereder en pandfuld bønner,over komfuret.

Nå,nu røg jeg vist over i det nostalgiske hjørne.Men det skal der vel også være plads til.

M.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-11-11 10:37

Mosebaek:
Det overordnede problem idag med forurening er, at vi har så mange forskellige nye udledninger, som ikke fandtes før i tiden. Undersøgelser afslører gang på gang sygdomme forbundet med forskellige forureningskilder. Ligeledes mængden af forskellige forureningskilder, her et stigende antal brændeovne, som burde forbydes. Fandtes der kun brændeovne her i verden som forurenede, var det sikkert ikke det store problem. Men samlet udgør hver enkelt art forureningskilde et stort problem. Det gælder derfor om at reducere hver enkel kilde så meget som muligt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-11-11 13:14

Her kan man se, at selv om brændefyring er co2-neutral, er det åbenbart ikke klimaneutralt

http://ing.dk/artikel/124093-braendeovne-slet-ikke-klimavenlige-sodpartikler-faar-arktis-til-at-smelte?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign=ingeftermiddag

Atomkraft er vist sagen, men jeg er bange for jeg udleder endnu mere sode, hvis jeg bare brænder mine fældede træer af i haven, UPS, det må jeg heller ikke længere

I dag er en masse ting meget farlige, fordi vi alle føler vi har KRAV på 80 års liv, mindst, uanset hvordan vi selv lever. Storrygere har det med at være meget optaget af luftforurening fra biler, brændeovne osv., men ikke fra deres egen tobak!

I stenalderen ville langt de fleste af os på Kandu være døde for længst, læste for nylig man havde fundet et skelet af en usædvanlig gammel mand fra den tidlige stenalder, over TREDIVE!

Sikkert en sej fyr, der hverken tænkte på hudkræft, mættet fedt (bare man blev mæt), motion, overbefolkning, klima eller forurening. For 30000 år var der vist omkring 1 mill mennesker på kloden (de havde ikke ordentlige folketællinger), så mange af vore dages problemer var ikke aktuelle, mere om man blev mæt, syg eller overfaldet af vilde dyr

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-11-11 17:09

For 30000 år siden var der istid og menneskeslægten kunne kun bebo ret små områder. De kom ikke nordligere en et sted i det sydlige frankrig, hvor der var tundra med mammutter .

Kommentar
Fra : prio

Dato : 15-11-11 17:48

Hvis der var en enkelt virksomhed her i byen, der bare svinede en brøkdel af, hvad de private brændeovne gør, så ville der hurtigt "falde brænde ned" - tænk at svine luften til, hvor mennesker skal bo, og børn vokse op - lige en historie til forsiderne af formiddagsbladene!

Men nu er det bare private parcelhusejere, gode vælgere, som man ikke vil skræmme væk.
Så pyt med folkesundheden, og pyt med al ny viden, bare ikke taburetterne vakler på Christiansborg.

Brændeovne bliver aldrig så miljøvenlige som store centrale kraftværker.

Men ejere af brændeovne kunne i det mindste sætte filtre på skorstenene, som i Norge og Sverige.
Filtre kan skære 95% af den giftige røg væk.

Hvorfor er vi altid årtier bagud i forhold til resten af Norden?

Som det er nu, kan man lovligt sende giftig røg ind i andres huse og haver, uden den enkelte kan gøre noget væsentligt ved det.

Fuldstændig grotesk latterligt, at man i 2011 ikke kan lufte ud i sit hjem, uden at få huset fyldt med røg.

FORBYD DE SKIDE BRÆNDEOVNE!!!!!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-11-11 18:15

Citat
Men ejere af brændeovne kunne i det mindste sætte filtre på skorstenene, som i Norge og Sverige.
Filtre kan skære 95% af den giftige røg væk.

God ide, kunne gøres ligesom ekstraafgiften på dieselbiler uden partikelfilter, enten giver det renere ludt eller penge i statskassen, og selvf. som krav ved nybyggeri mv.

Desværre ser det ud som om den slags filtre kun tager ca halvdelen af skidtet

http://ing.dk/artikel/85128-giftig-braendeovnsroeg-loesningen-er-filtre-i-skorstenen

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 200 point
Dato : 15-11-11 18:47

Hej Prio..
Bliv dog " frihedskæmper" og vent til juleaften ,da fiser du rundt i hele nabolaget ( klædt i rød kamouflage dragt ) og stopper en sæk ned i hver af de forbandede skorstene som der kommer røg op af.
Se så kan de lære det -kan de.!!
Alle vil jo beskrive sabotøren som >en person klædt i rød dragt ,med en sæk over skulderen <
Tænk lidt over den du .....

mvh sverola

Kommentar
Fra : prio

Dato : 15-11-11 19:02

Hvorfor har jeg da ikke selv tænkt på det?

Ihhh, hvor jeg glæder mig til jul!

Tusinde tak, sverola.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 15-11-11 19:13

Bare hyggeligt...Det er altid morsomt at kunne hjælpe..... Eh øh,,, eller er det at straffe..??

God julefejring herfra

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-11-11 20:10

Sverola har en god ide, da jeg var dreng lagde vi gamle glasruder på skorstenen (til de sure vi ikke kunne lide), så kunne de ikke så nemt se hvad der var galt.

Men gør det om dagen, når du kan se sort røg i skorstenen, hvis folk lader ovnen brænde over om natten, og du lukker for skorstenen, kan det blive en meget permanent løsning, og gratis kost og logi til dig et godt stykke tid

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-11-11 09:22

Ser lige dagens nyhed om filtre til brændeovne, de gør tilsyneladende mere skade end gavn

http://ing.dk/artikel/124108-filtre-til-braendeovne-goer-mere-skade-end-gavn?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign=ingformiddag

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 16-11-11 12:45
Kommentar
Fra : prio

Dato : 16-11-11 19:49

Gode links, vagnr og Stouenberg.

En læser af "Ingeniøren" har bl.a. følgende kommentarer:

Citat
Så slagt da den "hellige ko"!!!!

Fint, så fik vi igen understreget, hvad ethvert fornuftigt menneske inderst inde godt ved, nemlig at brændeovne er en håbløs konstruktion, som er i stand til at ødelægge og svine alt til,

Citat
En klar anbefaling fra os fornuftige og miljøbevidste mennesker er dog en helt anden, nemlig at dette igen understreger vigtigheden af, at få et totalforbud mod brændeovnes og brændekedlers udledning af røg i byområder, indtil der mod forventning engang skulle blive opfundet et brugbart filter eller lignende.
Indtil da foreslår jeg, at brænderøgshyggerne beholder alle emissionerne inde i deres egne stuer - uden filter - for så vil de måske endelig kunne indse, at selv de ikke-eksisterende "miljøvenlige" brændeovne også forårsager et helt usandsynligt svineri.

I øvrigt kan jeg anbefale hjemmesiden www.braenderoeg.dk

Godkendelse af svar
Fra : prio

Dato : 27-11-11 16:58

Tak for svaret sverola.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 27-11-11 18:08

Selvtak Prio....
Nu er det bare at vente til d 24 dec.

Jeg hører næsten dit HO HO HO ! hver gang en sæk går ned i skorstenen..

Nå men god december og jul til dig herfra N.
Sverola

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-02-12 14:06

Hej prio

Jeg tænkte denne rapport ville interessere dig, jeg glæder mig over at den kun taler om byzone

hhttp://videnskab.dk/krop-sundhed/rog-fra-braendeovne-er-farligere-end-antaget?

Kommentar
Fra : prio

Dato : 25-02-12 17:21

Meget interessant, vagnr, mange tak for det!

Jeg tror, at den artikel fortjener et nyt indlæg.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-02-12 18:34

Selv tak, så får du også lige denneher

http://ekstern.videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/ministerium-kigger-pa-strammere-regler-braenderog

Jeg bor i et tæt-lav område i byzone, der kan man mærke/lugte, at folk sjældent bruger brændeovnen, det er hygge en efterårsaften og varme når det bliver rigtig koldt, så kommer der masser af synlig (lugtlig?) røg ud, om aftenen knibes luften, så det kan lugtes.

Men i mit sommerhusområde, hvor folk fyrer i brændeovne det meste af vinteren, er der kun lige lidt synlig røg og lugt når vi tænder på om morgenen, der har vi rimeligt styr på fyringen.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 25-02-12 19:32

Tak igen!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-02-12 05:41

Selv tak, du har fået startet et ny tråd, har jeg set!