/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Vores 6 årige datter siger de ting hun.
Fra : thedeuce
Vist : 633 gange
108 point
Dato : 05-11-11 16:54

Vores datter er de sidste 14 begyndt at sige de ting hun gør. Jeg klør mig, jeg piller næse, jeg osv osv. Det er vigtigt for hende at vi svarer, men det er meget belastende i længden. Hun siger at hun er nød til at sige det. Det er en stemme i hendes hoved der siger det, og så skal hun også sige det. Vi har jo bange anelser, men er der andre der har oplevet noget sådant ?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 05-11-11 17:04

prøv i første omgang at ignorere hende når hun gør det og giv hende opmærksomhed når hun opfører sig normalt. Det kan være et middel til at få opmærksomhed. Hvis det ikke hjælper så få en henvisning til en børnelæge.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 05-11-11 17:09

jeg tænker på om hun lige er begyndt i børnrhaveklasse og måske har det dårligt i skolen.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 05-11-11 17:11

Jeg er næsten enig med skytten49,
Men, jeg kan forestille mig, at hun gentager budskabet, hvis I ikke reagerer?
Jeg synes, I bare skal svare hende med et "nå" eller "okay" og vende ryggen til hende. Når hun derimod fortæller om andre ting, så skal I give hende fuld opmærksomhed.
Bliver hun ved efter I har prøvet denne metode, så lad hende vide, at det irriterer jer, og at hun kan gå et andet sted hen og fortælle det til en dukke eller bamse.

Der er jo ikke kun én rigtig måde at opdrage børn på, så du kan få mange holdninger til dette spørgsmål. I må fornemme jer frem - så finder I nok en god løsning.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 05-11-11 17:17

Prøv diskret at spørge i børnehaven/børnehaveklassen om hun gør det samme der. Hvis ikke hun gør det, er det ikke tvangstanker men et budskab til jer forældre, at hun mangler jeres opmærksomhed.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 05-11-11 17:42

Jeg synes ikke I skal ignorere det når hun gør det, hvis hun gerne vil at I svarer, så gør det. Men prøv også at fokusere på andre ting. Læg mærke til hvad hun gør og siger. Leg med hende, bekræft hende i det hun gør.
Det kan hænge sammen med en usikkerhed, at hun er usikker på sig selv, om hun er "god nok", at hun er meget optaget af hvordan andre reagerer på det hun gør.
Tag en snak med børnehaven, hvordan går det derhenne. Hvis det fortsætter uændret i længere tid, synes jeg I skal snakke med jeres læge.

Kommentar
Fra : thedeuce

Dato : 05-11-11 18:30

Tak til alle forde gode svar. Ville gerne give jer alle point, men desværre er der kun en der kan få.
Hun er lige startet i o klasse og det er nok svært at få opmærksomhed der hele tiden. Derhjemme er hun enebarn, så måske dyrker hun ubevidst at hun kan få al opmærksomheden hjemme. Vi håber det går over. God ide med at aflede hende.
God week-end.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-11-11 21:06

Citat
Det er en stemme i hendes hoved der siger det, og så skal hun også sige det. Vi har jo bange anelser,

Troede hun snakkede højt _?
Men hold lige øje med DET.
--
Alle børn har det vist nok på den måde, og DU kan intet gøre ved DET.
Alle kender JO den med at ? efterligne = hvad en anden lige har sagt
og så kan det SNART VÆRE NOK = EKKO

Barn´s leg med ORD/ tale........ tag det som en spøg
men bliver det ved??? SÅ..

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-11-11 21:11

Kan da huske et par unger i min familie, der havde det på samme måde,
og det stoppede rimeligt hurtigt, da der skete andre og bedre ting for (ungen)
Men det var mere en gentagende ordlyd = der gav resultat
hos MODEREN = opmærksomhed.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-11-11 22:02

Min første tanke var at ignorere hende når hun siger sådan og håbe det bare går over... meeeen

Citat
Det er en stemme i hendes hoved der siger det, og så skal hun også sige det

Sådan siger et barn på ca 6 år ikke - hvor skulle hun få det fra, hvis det ikke var sandt??

Børn kan få opmærksomhed på mange andre måder, end at have en stemme inde i hovedet.

Jeg ville ringe til lægen hvis det var mig, det kan være starten på sygdom, men håber det bare er en fiks ide hun har fået

Kommentar
Fra : livamix

Dato : 06-11-11 06:25

min store datter startede med det, da hun gik i 0 kl og det blev være. i 1 kl begynde stemmer, at blive til haletusser med ild i halerne, og de angreb hende. vi fik henvisning til børne psyk. og hun fik diagonsen adhd. da hun gik i 6 kl blev diagnose taget væk og blev udredet igen og der hedder den atypsik autisme. hele hende barndom har hun bøvlet med stemmer, der fik hende vred, gjor ting som ikke var okey. Idag går hun i 9 kl og har okey styr på hendes stemmer og har hun hmm, hun siger hun kan se alles sindstilstand, og det er det der giver hende deprisioner..

Men søde, jeg ville også se tiden and, forhøre mig i skolen om hun gør det der, gør hun det, så snak med lærene om de vil obs det. Men bliver det ved de næste mdr, vil jeg kontakte min læge for få hende tjekket.

Er hun som alle de andre alle andre steder, med hendes kammerater eller skiller hun sig ud??

Det kan sagtens være det bare er en periode, men lov mig at du holder øje med det, og du bliver nød til at svare hende, og tage hende alvorlig, det lærte jeg ved børnepsyk.

Hun kan også være stresset over skiftet mellem børnehaven og 0 kl

kh liva

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 06-11-11 10:00

I skal ikke straks tro det værste disse ting har børn altid gjort og vil altid gøre det, jeg ville gøre som skytten49 siger og samtidigt være opmærksomme på ting der kan stresse barnet.
alan57

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-11-11 10:05

Citat
børn altid gjort og vil altid gøre det

IKKE at have stemmer inden i hovedet!!!

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 06-11-11 16:13

Jeg synes man skal passe på med at sætte diagnose på et barn, før man har prøvet finde ud af om der er nogle problemer der kan løses. Der kan være mange muligheder. Børn fortæller ofte ikke deres forældre om de har problemer i skolen. Det kan være hun bliver lukket ude af de andre børn, og dermed ikke har nogen at snakke med. Det kan være der går et barn på skolen der har problemer og din datter har opdaget, at det giver en masse opmærksomhed. Så tal først med klasselæreren uden din datters tilstedeværelse.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-11-11 20:37

Jeg går ud fra, at I siger til hende: "Hvorfor siger du det?" Og hun så svarer at det er en stemme i hendes hovede, der siger at hun skal.....?

Så bed hende om at sige til stemmen at det gider hun ikke.

Det er måske nu hun har brug for at lære, at man ikke altid skal gøre, hvad andre siger til hende. DET er jo også en del af at få en masse nye kammerater i skolen.

Jeg synes ikke, at det er et alarmerende symptom hos en 6 årig, hvis hun ellers er velfungerende.

En "stemme i hovedet" kan også bare være nogle påtrængende tanker. Hun er måske blevet bevidst om hvad hun selv gør?
Måske er der nogen, der kommenterer alt hvad hun gør i skolen? Så har hun måske brug for at høre jeres reaktion på det.
Snak med hende om skolen og om hvordan hun har det med de andre børn. Få dem med hjem efter skolen eller i weekenderne, så I selv kan se hvad det er for kammerater, hun har nu. Og hvordan hun er sammen med DEM.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-11-11 20:49

Det er helt almindeligt at børn har en livlig fantasi - men ikke en stemme i hovedet der dikterer -

Håber barnet bare har fået formuleret sig forkert

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 07-11-11 06:06

Hvad med børn der har usynlige venner du tror ikke at de taler med dem Nordsted1?
alan57