/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ford 6610 Dieseltraktor
Fra : apitz01
Vist : 2637 gange
50 point
Dato : 05-11-11 07:34

Hej!
Jeg har en Ford 6610 traktor fra 1983 som er begyndt at gå dårligt i de lave omdrejninger, jeg har skiftet brændstofsfilteret men det hjalp ikke. Er der nogen der har en ide om hvad fejlen kan være?
Venligst John Mørk

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 05-11-11 09:02

Alt med pumpe - dyser m.v.. Har du prøvet at hælde dyserens i brændstoffet, -det var en begyndelse, for da du har skiftet filter til en begyndelse, lyder det på dig som det ikke er så alvorligt.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 05-11-11 10:36

Standardfejlen på ældre typer dieselmotorer er luft indtag i brændstoffet.

En dieselmotor er yderst følsom på luftlommer i brændstoffet, pga. den ældre type volumetriske brændstofregulator i pumpen. Hermed forstyrres den meget præcise udmåling af brændstoffet og motorgangen "vakler" i tomgang.

På mange dieselmotorer er der også en forbindelse fra dyse overløbet til pumpen og en utæthed hér, kan ligeledes give vaklende tomgang.
Det er typisk for ældre dieselmotorer, at alle brændstofslanger i gummi bliver skøre som glas og får mere eller mindre tydelige revner.
Selv de mindste spor af overfladerevner skal straks give mistanke om utætte slanger.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-11-11 13:36

Nogle af de gamle Ford traktorer havde en rækkepumpe som indsprøjtningspumpe til brændstoffet, så vidt jeg husker af fabrikatet Lucas, hvis din har en sådan pumpe så se efter om der er olie på! der er bundkar i pumpen og skrueprop på siden til olie at løbe ud af når anbefalet oliestand er nået og en skue i toppen til påfyldning, de færreste tænker på at der skiftes olie på pumpen sammen med motorolien hvis man i det hele taget tænker på at brændstofpumpen har særskilt oliesmøring, på billedet kan du se hvad jeg mener med en rækkepumpe:
http://www.miljøstyrelsen.dk/udgiv/publikationer/2001/87-7944-824-0/html/images/36.gif det er når rørerne til dyserne sidder på række og ikke i en rundkreds

Kommentar
Fra : apitz01

Dato : 06-11-11 07:56

Hej med jer!
Tak for nogle gode svar,jeg vil straks kontrollere og afprøve disse muligheder.

Kommentar
Fra : apitz01

Dato : 06-11-11 15:40

Hej med jer!
Lige en orientering. Det var en rækkepumpe der er på traktoren, og da jeg kontrollerede oliestanden viste det sig at der var alt for meget vædske (en blanding af olie og vand) i pumpen jeg tømte den, og påfyldte til korrekt stand og startede så op men det hjalp ikke mod den vaklende motorgang.Herefter kontrollerede jeg alle returslanger fra dyser til tank og indsugningsmanifold.Nu mangler jeg så lige at afprøve den ide med dieselrens, men det bliver først i morgen jeg kan købe det.Hvis i har nogle andre tips må i meget gerne komme med dem.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-11-11 19:04

Hvis det er en rullende tomgang, hvor omdrejningstaller går op og ned i jævnt tempo, -så er det mest sandsynligt at det er selvregulatoren, som sidder i enden af rækkepumpen, så er det en almindelig kendt tomgang, på disse gamle pumper, og det er faktisk kun en charme, men kan dog rettes ved at justere en fjeder som sidder i selvregulatoren.

Kommentar
Fra : apitz01

Dato : 06-11-11 19:24

Hej!
Nej det er ikke en rullende tomgang men en meget ujævn tomgang,men den kan godt tage fuld gas med lidt tilløb.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-11-11 19:41

Det kan meget vel være regulatoren som ikke er blevet smurt ordenlig et stykke tid, vent nogle dage indtil den nye olie gør sin virkning, se så efter om fjedre med mere er i orden og ikke slidt op

Kommentar
Fra : apitz01

Dato : 06-11-11 20:35

Hej o.v.n.!
Det vil jeg så gøre

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 07-11-11 12:18

fejlen må ligge i brandstof pumpen muligvis regulatoren som høre til pumpen

Kommentar
Fra : apitz01

Dato : 14-11-11 16:21

Hej med jer!
Så har jeg kørt med traktoren i nogle dage og den går stadig ujævnt,måske skal jeg have set på pumpen og regulatoren hvad er det for fjedre du tænker på o.v.n ? Kan jeg selv rode med det?.
Hvad med dyserne kan det være dem? hvordan kontrollerer jeg dem?.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 14-11-11 16:57

jeg tror ikke at det er dysserne men nok regulatoren,men det skader da ikke at justere dysserne da det jo er en gammel model du kan købe nye reservedele til regulatoren hos forhandleren af det pågældende mærke måske Bosch eller Lukas

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 17-11-11 21:21

Citat
hvad er det for fjedre du tænker på o.v.n ? Kan jeg selv rode med det?
det er små fjedre som sidder på og omkring regulatoren inde i pumpehuset, jeg vil ikke anbefale dig selv at rode med det, regulatoren skal arbejde ret nøjagtig og åbne for mere brændstof når der er brug for det og ikke på andre tidspunkter, fjedrene holder igen og begrænser regulatorens udsving, de skal være nøjagtig indstillet ikke for stramme og ikke for slappe, rullende motorgang kan være fordi der er slør omkring den aksel regulatoren vipper om eller akslen ikke bliver smurt og sidder mere eller mindre fast eller der er en fjeder der ikke er stram nok - måske knækket

Kommentar
Fra : apitz01

Dato : 21-11-11 15:21

Hej med jer!
Efter lang tids prøven frem og tilbage tog jeg kontakt til en traktorreparatør her fra egnen for at få stillet en diagnose.Han kom frem til at fejlen lå i pumpen og da den ikke har smurt ordentligt i meget lang tid (det fremgår ikke af manualen at der er olie i pumpen der skal skiftes) så han sagde at det var pumpedelen der forsyner nr. 4 cylinder hang på grund af manglende smøring og jeg derfor skulle skifte olien med jævne mellemrum her i starten og jeg kan allerede mærke en forskel

Godkendelse af svar
Fra : apitz01

Dato : 21-11-11 15:22

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-11-11 16:01

Citat
(det fremgår ikke af manualen at der er olie i pumpen der skal skiftes)
det gør det nemlig ikke og det har overasket mange i tidens løb, tak for accept