/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Byggestrømstavle
Fra : ostehapsen11
Vist : 1463 gange
65 point
Dato : 28-10-11 20:06

Hej.
Jeg vil høre om der er nogle der kan gøre mig klogere.

1:
En byggestrømstavle som denne:
http://www.greenline.dk/Produkt/5161/Byggestroemstavle-16A---Model-C161JDK
Den har ingen automatsikring til CEE stikkene hvordan kan det være?
Men denne har? http://www.greenline.dk/Produkt/5162/Byggestroemstavle-16A---Model-1C162JDK

2:
En byggestrømstavle som denne:
http://www.greenline.dk/Produkt/5161/Byggestroemstavle-16A---Model-C161JDK
Får de 16A som indgang, men hvordan kan den så have 2x16A CEE stik udtag? Så vil jeg jo i mit hovede sige at den "mangler" en sikring på 16 A?

3:
Kan man bruge en 5x1.5 mm2 til en 16A byggetavle?
Hvilke kvadrat bruger man til henholdsvis 16 og 32 A byggetavler?

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 75 point
Dato : 28-10-11 20:21

De har da alle automatsikringer...

Tværsnit skal altid svare til den eller være større end det som sikringer beskytter. se et. http://www.axencrone.net/el-mappen/3/Dimensionere/Str%F8mv%E6rdier%20for%20PVC.htm

De stik der er til 16 A er alle 3 faset derfor mangler der ikke sikringer.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-10-11 20:23

Og til spørgsmål 3 er svaret Nej, det er ikke lovligt.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 28-10-11 20:24

1/
på Model 1C162JDK, er cee stikkene sikret med en 3x16A sikring, det er vel bare et spørgsmål om hvor langt du vil gå for at skifte sikringer

2/
Man regner med samtidighedsfaktor, der hjemme hvis du har 2 stk 10 Amp. sikringer og 1 stk 3x16 Amp, betyder det ikke du bruger 68 Ampere

3/
Nej, du kan ikke bruge 5x1,5 mm2 til forsyning, husk man ikke må bruge stive kabler... men hvis du ikke er elektriker må du hellere ringe efter en. det er ikke gør det selv, med mindre du "bare" skal sætte en forlængerledning i et eksisterende cee stik.

Kommentar
Fra : ostehapsen11

Dato : 28-10-11 20:25

Det var bedre :)

Det vil sige 2x5 kvadrat til 16 A og egentlig hele 6 kvadrat til en 32A? Det må jeg vist låne af den lokale..

http://www.greenline.dk/Produkt/5161/Byggestroemstavle-16A---Model-C161JDK

Det er mest den jeg undre mig over, burde der ikke være en 16 A sikring?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-10-11 20:28

"Det er mest den jeg undre mig over, burde der ikke være en 16 A sikring?"

Til Hvad?

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-10-11 20:29

Tavlen du henviser til har 2 16A UDTAG, det er ikke 2 sikringer der henvises til.

Der er sikringer som der skal være.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : ostehapsen11

Dato : 28-10-11 20:31

Jeg siger tak :)

Kommentar
Fra : ostehapsen11

Dato : 28-10-11 20:32

Benjamin:
http://www.greenline.dk/Produkt/5161/Byggestroemstavle-16A---Model-C161JDK

Denne tavle har 4 x 13 A automat sikringer, synes bare der burde ligge 1x16A automat sikring til de to cee stik?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-10-11 20:36

Da den er beskyttet med 16A fra den tavle du henter strøm fra, skal der ike igen være en 16A sikring.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : ostehapsen11

Dato : 28-10-11 20:39

når ja for pokker Glemmer også helt, ( ret mig nu hvis det forkert ) at selvom der fx sidder en 1 x 16 A automatsikring i byggetavlen og beskytter de to CEE stik, betyder det jo ikke at hvert stik bruger 16 hver, det ligesom vaskemaskine og tørretumbler på samme gruppe vel? hvis du forstår mig? - Du får point, skal bare lige have det sidste med sådan en fredag aften

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-10-11 20:46

Du har i store træk ret.

Da det er sjældent at der trækkes strøm helt op til grænsen, dog skal du huske at varmeelementer ofte bruger meget støm kontinuerligt.

Maskiner køre sjældent heletiden.. Derfor går det godt størsteparten af tiden.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : ostehapsen11

Dato : 28-10-11 20:48

Ja super, og forskellen på en 16A og 32A byggetavle er vel bare at jeg kan trække mere ud af 32A modellen, fx ved de to CEE stik hvorpå der kobles varmeelementer, så kan jeg belaste den "noget mere"..

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-10-11 20:54

Korrekt.

Godkendelse af svar
Fra : ostehapsen11

Dato : 28-10-11 20:56

Tak for svaret Benjamin.Hansen.