/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Knust sidespejl skyldsspørgsmålet
Fra : teqwhrvl
Vist : 703 gange
10 point
Dato : 23-05-03 15:30

Min kone er på vej til sit arbejde ad en smal trafikkeret vej, hun passer en cykellist, da hun begynder at trække ind til siden er der kommet en modkørende trafikkant og deres sidespejle rammer hinanden. Begge sidespejle er herefter knust.

Jeg ved at vi alle sammen har prøvet det med, at sidespejlene er lige ved at ramme hinanden eller gør det, men hvad nu når de er gået itu.

På forhånd tak
Henrik

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 20 point
Dato : 23-05-03 15:45

Din kone skulle være blevet bag ved cyklisten indtil vejen foran var fri. Hvis ikke hun havde overblik over vejen skulle hun slet ikke være kørt ud. Hvis hun havde overblik havde hun vel set den modkørende...

Så..ked af det, men det er din kones skyld.

kh Christina, der bakkede bilen ind i porten i sidste uge og baldrede såvel kofanger som baglygte...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-05-03 19:09

Som Christina siger, desværre det er din kone som overhaler en cyklist. Den overhalende har ansvaret for om der er plads. Godt der ikke skete noget med cyklisten.
Emesen.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 23-05-03 20:10

Jeg mener det der med at overhale cyklisten er lidt irrelevandt, umiddelbart taler det absolut imod din kone, men spm. er hvor på vejen hun befandt sig. Var der evt. optrukne linier som blev overskredet? Forklaringen her placerer klart ansvaret hos din kone, men hun ved sikkert selv hvor hun var i forhold til midten af vejen og hele situationen.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-05-03 20:26

mit bud: en smal trafikeret vej = ingen linier..eller måske "brudte" linier =overhaling ok SÅFREMT der ingen modkørende er! Hvis det er tilfældet er det fruens skyld. Hun skulle have set sig for.

Fuldt optrukket midterstribe, fruen kører over dem ind på modsatte bane: fruens skyld.

Er den modkørende svunget (?) ind over en fuldt optrukket midterstribe, så han kører i fruens side af vejen, er skylden hans. Men det lyder det ikke rigtig til iflg. spørgsmålet...

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 23-05-03 20:33

det der undrer mig er at der står "trækker ind til siden"...du mener vel at hun trækker ud mod midten?? eller rammer de hinanden EFTER hun har passeret cyklisten og er på vej ind i sin egen bane igen? Hvis det er tilfældet er det stadig din kones skyld, for det må betyde at hun ikke har kunnet overskue vejen de antal meter frem, man ifølge lovgivningen skal kunne, når man overhaler. Den modkørende har jo kun som chance at køre sig selv i grøften (eller ind i en anden cyklist, hvis man kunne forestille sig at der uheldigvis var sådan en i modkørende side!), når din kone ligger derude og roder!

beklager...

Godkendelse af svar
Fra : teqwhrvl

Dato : 26-05-03 11:56

Tak for svaret skingur.

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 26-05-03 12:11

Hun har påtaget sig skylden, men er det forbikørsel eller overhaling da der ingen cykelsti forfindes på vejen. Der skal også siges at der ingen midterlinie er på vejen og hun er forbi cykellisten og ved at trække ind til højre side. Hvis det nu var mig der var kommet kørende som modkørende og jeg ser en der er ved at overhale en cykellist da vil jeg da sagtne farten overfor den modkørende, og det tror jeg ikke er tilfældet, det er jo teknisk set kun et spørgsmål om hvem der skal betale hvem.

Men det var da godt at cykellisten ikke blev indblandet i uheldet.

Tak for svarene
Henrik

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-05-03 20:28

I England ville det aldrig være sket, der holder modgående nemlig tilbage hvis de ser den situation som du beretter - det kaldes hvist trafikkultur.
Emesen.