/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Golf diesel - "choker" kabelskift ?
Fra : nesuno
Vist : 1100 gange
100 point
Dato : 22-10-11 18:46

Hvordan, på nemmeste måde, skifter jeg et "choker" kabel på en Golf 2 diesel, da der jo ikke er hulens meget plads. ??

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 22-10-11 19:05

Choker på en dielsesbil, hvad er det for noget ?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 22-10-11 19:24

Det er formentlig koldstarts cylinderen i termostathuset.
Den trækker via et "chokerkabel" på en arm på dieselpumpen, så indsprøjtningstidspunktet ændres en lille smule.
Samtidigt forhøjes bundstillingen på speedertrækket en anelse.
Dermed går motoren lidt mere stabilt på bekostning af økonomi og trækkraft under opvarmning.

Når termostathuset bliver varmt, slækkes kablet og armen på dieselpumpen frigives, hvorefter dieselpumpen falder tilbage til sin normale indsprøjtnings timing.

På lidt nyere dieselpumper er det i stedet en elektrisk stel-kontakt der trækkes til af chokerkablet.
Her sker ændringen af indsprøjtningen indvendigt i pumpen elektrisk med en trækspole.

Det er ganske nemt at indjustere kablet efter udskiftning :
Med kold motor fæstnes kablet på armen i helt antrukket position.
Armen vil nu frigives og falde tilbage, når cylinderen varmes op efterhånden som motoren bliver driftsvarm.

Der findes IKKE en regulær chokerfunktion på en diesel, som ændrer til federe blanding.
En (ældre type) dieselmotor kører med fuld luft konstant uden gasspjæld.
Omdrejningstal og trækkraft er derfor direkte afhængig af den indsprøjtede brændstofmængde.

Den nye generation HDI dieselmotor arbejder efter NÆSTEN samme princip som en benzinmotor.
Brændstoffet er dog stadig selv-antændende alene pga. kompressionen.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 22-10-11 19:55

Hvad skal vi kalde det kabel, indsprøjtningstidspunktkabel ? Måske løses forureningsproblemet i
fremtiden ved at bilerne bliver så komplicerede at de ikke kan køre mere.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 22-10-11 20:11

Koldstart funktionen er nu ret velkendt hos bl.a. VW og som Beestone så rigtigt og udførligt har beskrevet. Jeg mener, at kunne huske noget om, at JX motorerne ikke har den automatiske nulstilling af funktionen ? Men never mind, så justerer du det nye kabel sådan, at armen går helt tilbage til sit udgangspunkt.
Men som jeg forstår spørgsmålet, er det den letteste metode til udskiftning ? Det må nok være, at demontere det slidte kabel og så klø på i omvendt rækkefølge.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-10-11 23:56

Citat
Med kold motor fæstnes kablet på armen i helt antrukket position.
Armen vil nu frigives og falde tilbage, når cylinderen varmes op efterhånden som motoren bliver driftsvarm.

Nej, man skal selv skubbe håndtaget til koldstarten ind når man har kørt en halv kilometer eller deromkring, det er helt mekanisk på en Golf 2.

Så vidt jeg husker er det nemmeste at trække det nye kabel igennem ved hjælp af det gamle.
(binde dem sammen med et stykke tyndt ståltråd)

Kommentar
Fra : røskva

Dato : 23-10-11 09:12

dova,s svar er det rigtige det er ikke noget kompliseret system
det svarer til at gaspedalen er trådt en lille smugle ned så den får lidt flere omdregninge´Brug evt krympeflex til samlingmellem nyt/gammelt kabel

Kommentar
Fra : nesuno

Dato : 27-10-11 16:51

Tak for de velformulerede svar, og undskyld min manglende præcision af spørgsmålet.
Jeg har aldrig kørt eller rørt ved en diesel motor før så derfor monteringsspørgsmålet.
Problemet giver måske sig selv når jeg får købt et nyt kabel, så jeg kan se på det hvordan og hvorledes....?
Men da kablet allerede var sprunget da jeg fik den, netop nede ved pumpen hvor der ikke er så meget plads, så kan jeg ikke umiddelbart se hvordan den gamle sad fast.
Alt det med at få det igennem karosseriet er ingen problem.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 27-10-11 17:58

Såvidt jeg husker er det ret ligetil ved pumpen: Der sidder en bøjlelås og fastholder yderkablet. Inderkablet giver næsten sig selv, når du kigger på pumpearmen. Husk, at justere den helt tilbage.

Kommentar
Fra : nesuno

Dato : 27-10-11 18:29

Takker igen ;)

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 08-11-11 22:17

det må da være kold start kabel du mener kan det nye ikke bindes sammen med enden af det gamle på en fiks måde så det nye glider ind sammen med du trækker det gamle ud