/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Gammel kat som brækker mad op
Fra : susss
Vist : 1456 gange
20 point
Dato : 22-10-11 07:01

Hej Har en hunkat på 13 år som begyndte at brække sig hver gang hun fik dåsemad vi gav hende samtidig tørkost..men så stoppede vi med dåsemaden for det virkede som om hun ikke kunne tåle det. Men nu har hun to dage i træk også brækket tørkost op omkring 10 min efter indtagelse. Afføringen er nogen gange halvt tyndt, kan alt dette skyldes sygdom eller spiser hun for hurtigt ? hun får mange små portioner dagligt omkring 1 spiseske fuld tørpiller af gangen..Håber nogen har gode råd..vi giver hende kattepiller fra Aldi af , men hun har også prøvet gårdkat fra dlg det vil hun ikke spise og det er jo dyrere fodre.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 22-10-11 08:34

Din kat kan have fået en eller anden form for mave infektion el lign.
Men jeg ville nok tage en tur til dyrlæge og få checket hende.
Vi plejer at købe foder hos dyrlægen til vore katte-De har et diæt foder både i våd og tørmad ,som vores ene kat har haft stor nytte af ved sygdom.
At katte brækker sig mht. hårbolde er jo almindeligt ,men ikke at de har tynd afføring .
Prøv dyrlægen ...

Mvh og god bedring
sverola

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-10-11 09:22

Prøv at chekke om han/hun har orm ved at studere dens afførring for æg og orm. Og også dens opkast. Hvis der er noget tager du det med til dyrehospitalet eller dyrelægen. De vil kun sælge medicin, hvis du har beviset med.
Lav evt en lille dagbog så du ikke behøver huske hver dag hvordan det går. Og på den måde heller ikke glemmer noget, hvis du får brug for at foprtælle om forløbet.

Prøv at give noget skåne kost, hvis der er noget du ved den kan lide fx små strimler rå kylling, torskerogn, rejer eller hvad der nu er sundt, som den kan lide.
Prøv at booste den immunsystem med vitamin-produkter, kosttilskud beregnet til katte.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-10-11 12:30

Meget enig med mulberry-

Det er ikke normalt over længere tid. Naturligvis skal du have det undersøgt hos dyrlægen.

Du skriver at katten også har tynd afføring.

Læg mærke til hvormeget den drikker- om det er oftere end normalt, inden du tager til dyrlægen- læg mærke til om der er blod i opkast eller afføring osv.
Det er god viden for dyrlægen, som så bedre kan indkredse evt. sygdom.
Og du slipper for flere prøver end højst nødvendigt.

held og lykke med det.

Kommentar
Fra : susss

Dato : 22-10-11 14:23

Takker for Jeres venlige svar....hun har nu ikke tynd mave hver eneste dag det sker 1 gang om ugen eller to. Læste på nettet at det kan være fordi hun spiser for hurtigt..men vi ser det lige and nogen dage endnu har hentet noget foder i bedre kvalitet og det kan hun lide giver hende kun meget få piller flere gange dagligt også ser vi om det ændre sig..

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 22-10-11 14:41

Ring og tal med en dyrlæge.

De fleste dyrlæger har en daglig telefontid, og der kan du forklare problemet. Det koster ikke noget. Det har jeg selv benyttet mig af flere gange, hvor jeg har fået råd som hjalp - og dyrlægebesøget var derfor unødvendigt.

Men kontakt under alle omstændigheder en dyrlæge, for det er ikke normalt at en gammel kat pludselig begynder at spise for hurtigt så den kaster op - det er kun normalt for killinger og ungkatte. Eller hvis din kat altid har spist for hurtigt, men det har den jo ikke, for så ville du ikke skrive om problemet

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-10-11 17:19

Min ene kat spise ofte meget hurtigt. Hun har mad tilgængeligt døgnet rundt, så det er ikke fordi hun mangler.
Jeg har investeret i sådan en labyrint så de skal bruge deres sanser mere og det tager også længere tid
http://www.petdreams.dk/senses-labyrint-sjov-maade-fodre-kat.html

Hvis vi er udenfor tager jeg ofte noget tørfoder med og smider det på fliserne, så det bliver spredt og de skal søge lidt efter det. Det er mit indtryk at de trives bedre med den metode end bare at sidde ved en skål og guffe i et væk.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-10-11 17:22

Vi har lige haft en god tråd om forstoppelse så jeg sætter lige linket ind, http://www.kandu.dk/spg158204.aspx

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 20 point
Dato : 22-10-11 21:09

En årsag mere at overveje:
Katten kan have dårlige tænder, og som følge heraf, sluger den maden i hele bidder. Dette medfører at hun brækker sig.
Kig hendes tænder efter, inden du overvejer andre løsninger.
Det er specielt kindtænderne og tandkødet du skal kigge efter.
Mvh

Godkendelse af svar
Fra : susss

Dato : 23-10-11 07:33

Tak for svaret akle. Hej tak for svaret jeg vil med det samme kikke efter den har nemlig også dårlig onde, men kan da høre at den knaser tingene i stykker og ben knuser den også ..men måske noget i munden alligevel . god dag