/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ledninger skal ud - hvordan?
Fra : matchbox97
Vist : 2242 gange
20 point
Dato : 13-10-11 21:59

Jeg har nogle ledninger til lamper der skal hives ud - hvordan gør jeg det rigtigt så jeg ikke ødelægger noget?

De ser sådan ud: http://i52.tinypic.com/2r5rqm8.jpg

(jeg ved godt at jeg skal slå strømmen fra først)

Kommentar
Fra : myg

Dato : 13-10-11 22:08

I kanten af dækslet er der et lille hul/hak som du kan sætte en elektrikerskruetrækker ind i og så vippe dækslet af. Indenfor kan du så skrue ledningen løs, og til sidst sætte dækslet på igen.

Men ret beset må du slet ikke gøre det selv..........

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 13-10-11 22:09

Man må gerne selv tilslutte og frakoble lamper fra udtag som disse.
Som sagt, en skruetrækker under, og så et lille fast vip.

Kommentar
Fra : matchbox97

Dato : 13-10-11 22:18

Tak (man må godt gøre dette selv) men hvad med den runde? Der er jo ikke noget hul eller nogen måde at sætte den på igen?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 13-10-11 22:20

Du vipper bare dækslet af ved at sætte skruetrækkeren under

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 13-10-11 22:28

Der sidder hullet i kanten/på siden af dækslet

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-10-11 23:10

Dækslerne har 2 huller hver.

Put en skrue trækker ind i hullet og vip håndtaget på skruetrækker væk fra væg / loft.

På det nederste billede kan du faktisk se hullet, ret under hvor ledningen kommer ud.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-10-11 05:08

De udtag er en pestilens idet malere har for travlt til at afdække eller afrense dem ordentligt

Gå ikke ud fra at strømmen er væk, fornyligt satte jeg lamper op for en veninde hvor flere af udtagene havde 2 x ledningstilslutninger, trods tryk på alle kontakter forsvandt strømmen ikke, så jeg brugte erfaring og fingersnilde.

I midten af udtagene sidder der en aflastning som ledningen er klemt fast i, den løsner Du roligt indtil ledningen kan trækkes ud, skru ikke skruen helt ud idet den er lidt tricky at sætte på igen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-10-11 08:43

Citat
(jeg ved godt at jeg skal slå strømmen fra først)

Så er der jo håb.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-10-11 09:50

Hus at slukke på gruppetavlen.
I de fleste huse ewr det ved siden af måleren.

Kommentar
Fra : matchbox97

Dato : 14-10-11 13:33

Ok, nu har jeg styr på hvordan ledningen kommer ud - MEN jeg tænkte, er der noget der skal lukkes af, eller lignende - eller er det nok bare at tage ledningen ud og skrue skruerne i igen?

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 14-10-11 13:42

Tag dem af og de går i stykker når de har siddet der i nogle år , men heldigvis koster de ikke mange kroner og nye pynter og så kunne man jo skifte dem til hvide hvis loftet er hvidt...
Prisen på sådane nye dæksler ligger på en 15-20 krone .....

mvh Bassebo...

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-10-11 13:49

Du tænker sikkert på samlemufferne, hvor ledningerne sad.
Hvis de ellers er hele, så skruer du dem bare om de ledningsender, som de sad på sammen med den ledning du trak ud, så der IKKE er bare ledningsender nogen steder.
Så sætter du bare dækslet på igen (eller køber et nyt og sætter på).

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 14-10-11 16:06

Citat
Du tænker sikkert på samlemufferne, hvor ledningerne sad.
Hvis de ellers er hele, så skruer du dem bare om de ledningsender, som de sad på sammen med den ledning du trak ud, så der IKKE er bare ledningsender nogen steder.
Så sætter du bare dækslet på igen (eller køber et nyt og sætter på).

Nu behøver da ikke og pille ved nogen ledninger på bagsiden af udtagene, for at demont. de lamper.

MYG

Det er ikke lige en kategori for dig...

Elektrikeren

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-10-11 16:13

Heldigvis længe siden jeg har set kronmuffer i et lampeudtag hvor en lampe skulle tilsluttes, disse var som regel gennemføringer hvor man så skulle rode med 2-3 stive kabler i hver.....og der var altid strøm i det ene

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-10-11 16:36

Du der såkaldte "elektriker"
kan du så fortælle mig, hvordan du vil få ledningerne ud, hvis ikke man løsner skruerne i samlemufferne inde bag dækslet.
Der er jo ikke tale om et decideret loftstik på de billeder, der er vist. Den ene er en afblændet indmuringsdåse el. lign. og den anden fungerer tilsvarende, men er ikke indbygget.
De "stive kabler" som luffe nævner er de gængse lovpligtige installationskabler, som samles med samlemuffer

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-10-11 17:03

I de viste udløbsrosetter er der ingen samle muffer.

Der er i begge de viste "skrueterminaler".

Hvis den runde 80 mm var et afblændings dæksel var der skruehuller til 4 mm skruer.

Det er ok generelt set bedst (mindst sårende) at undlade kommentering af kommenterer indlæg der skrives uden faglig indsigt.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-10-11 17:37

Benjamin:
Vedr. den øverste må jeg nok give dig ret, at der i den skrueløse normalt er indbyggede samlemuffer/skrueterminaler (funktionen er ens, blot et andet ord).
Vedr. den nederste, så har jeg set adskillige af den slags underlag med dæksel over rumme ledninger med samlemuffer. Så kan vi godt diskutere lovligheden heraf, men det vil jeg ikke ind på, og det lå ikke i spørgsmålet.
Vedr. den faglige indsigt, så giver jeg dig ret, men om en forveksling af to plasticdæksler på et sløret foto kan henføres hertil, er jo en tolkningssag.
I hvert fald vil jeg påstå, at jeg ikke kastede den første sten - og jeg har heller ikke skrevet indlæg uden faglig indsigt!
Men jeg trækker mig frivilligt tilbage fra at hjælpe i denne sag. Mudderkastning har intet formål.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-10-11 17:51

@myg

Her hvor jeg fornyligt er flyttet ind er lampeudtagene firkantede, og iøvrigt placeret på væggen lige under loftet, indeni sidder kun 4 klemskruer, må indrømme at det er 1. gang jeg har set den type som firkantet.
Men dem havde maleren også klasket over

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-10-11 17:56

50 x 50 udløb er fra før 1980.... Dvs over 31 år gammel opfindelse.

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 14-10-11 21:43

Citat
Vedr. den nederste, så har jeg set adskillige af den slags underlag med dæksel over rumme ledninger med samlemuffer. Så kan vi godt diskutere lovligheden heraf, men det vil jeg ikke ind på, og det lå ikke i spørgsmålet.

Jamen det behøver vi så men ikke at diskutere.
Der må gerne være muffer i et underlag med blænddæksel eller lampeudtag.
Hvis tilledningen er ført igennem blænddækslet, er det IKKE lovligt.....

Endeligt mener jeg, at det er helt ok, at kommentere på indlæg som er forkerte.
Det er jo det, der gør det her til et forum......

Accepteret svar
Fra : Jagd

Modtaget 20 point
Dato : 24-10-11 12:52

Hej
Undskyld jeg lige blander mig. Jeg er en anelse bekymret for fagligheden på denne side.

Jeg mangler bevis på at I ved hvad I taler om. Siden er fulstændigt ryddet for fagudtryk, jeg har kun set et....nemlig "Skrueterminal".

Billederne viser :
1. Lampeudtag ø 60 eller ø 80

2. Lampeudtag LK 50 x 50 Minitangent

På ingen af billederne kan man se om der er stive ledninger/samlemuffer !

Det er da bare at vippe låget af, løsne 2 skruer til aflastningen, 2-3 skruer til ledningen, klikke låget/dækslet på igen, SLUT.

Hvis maleren har "klattet" på dækslet...... så KLAG, det er dårligt håndværk.

Mvh
en anden elektiker

Godkendelse af svar
Fra : matchbox97

Dato : 24-10-11 12:58

Tak for svaret Jagd.

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 24-10-11 13:18

Velbekomme

Jeg syntes bare det var ved at udvikle sig til noget meget kompliceret.