/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Træpille fyr! Kan jeg bruge træflis
Fra : Rustica.dk
Vist : 1642 gange
100 point
Dato : 07-10-11 08:08

Hej Kanduer-
Jeg vil meget gerne høre om der er noget der kan hjælpe mig med mit pillefyr.

Jeg vil meget gerne benytte træflis i stedet for piller.
kan jeg sådan umidlbart bare gøre det, eller skal jeg være opmærksom på noget ?

Jeg håber der er nogen der har lidt erfaringer med dette!

Mit pillefyr:
scotte 24 kw med interface:
Komplet stoker sæt, med kedel og silo Beskrivelse:
Komplet træpillefyr med kedel, silo, og overkogs sikring
Med den ny version 6 styring !

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 07-10-11 08:36

Det kan du sagtens, men der skal en lidt større mængde ilttilførsel til. Flammen skal have den lidt blå farve, som kendetegner en god forbrænding.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 07-10-11 09:47

okay fedt, mange tak
Jeg lader den lige stå åben lidt endnu for evt. flere relaterede bemærkninger

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 07-10-11 10:26

Nu er jeg så lige blevet gjort opmærksom på at der også er muligheden Nøddeskaller og Roefrø.
Vil jeg kunne køre med dem, og er der nogen som kender til bruge af dem ????

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-10-11 17:13

du kan fyre med næsten alt findelt materiale i et stokerfyr. korn er også en mulighed, men det kræver tilsætning af kalk. ellers ødelægges brændehovedet for hurtigt.
du skal også have indførselshastigheden til at passe samtidig med lufttilførslen. det er ikke altid noget man kan læse sig til. der skal eksperimenteres med det for at få det bedste resultat.
du kan se på asken om forbrændingen er i orden. den skal være lys grå og må ikke indeholde rester af brændematerialet i uforbrændt tilstand.
din røgtemperarur skal også passe. ca 115 grader er fornuftigt.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 07-10-11 20:36

Hvis det er en pillebrænder med en silo ved siden af med en skrå snegl over til brænderen så er svaret NEJ.....! Sneglen er ikke dimensioneret til flis og det vil danne bro i siloen. Om den kan køre med korn ved jeg ikke men jeg tvivler stærkt på at eltændigen kan starte det op.

Accepteret svar
Fra : 1901

Modtaget 100 point
Dato : 07-10-11 20:45

En Scotte, BioComfort, Woody, Boink og hvad de nu hedder, er en træpillebrænder.
De er udviklet og beregnet til afbrænding af træpiller, og har derfor en herd der passer til dette formål.
De har alle en fortræffelig virkningsgrad med træpiller, netop fordi de er optimeret til det.
Nogle har prøvet med kornafbrænding, men det er vist aldrig blevet nogen succes.

Alle stokeranlæg kan fyre med miniflis undtagen Pellex, Shell , Scotte og andre pillebrændere.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 08-10-11 10:04

Ja det er nok ikke så nemt med dem så...
Jeg har nemlig brænder med silo ved siden af

Men hvad med ideen om Roepiller eller nøddeskaller

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 08-10-11 22:15

Roepiller har jeg ingen anelse om hvordan ser ud eller brænder. Nøddeskaller har jeg prøvet i en stokerfyr engang og det kunne jeg ihvertfald ikke få til at køre ordentligt.

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 16-03-12 07:44

Tak for svaret 1901.