/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Overspilning fra VHS til DV
Fra : ISAKSEN
Vist : 842 gange
440 point
Dato : 22-05-03 21:28

Jeg ønsker at overspille videooptagelser fra et VHS-bånd til et DV-bånd for senere at kunne redigere vha. Studio 7.
Men hvordan overspiller man fra VHS til DV?
Jeg har flg. hardware:
VHS-videomaskine med 2 scart-udgange
DV-kamera med DV IN/OUT
PC med USB-porte m.m.
div. ledninger

Noget bud på hvordan jeg samler hardwaren med ledninger?
Eller evt. en henvisning til hvor jeg kan få overspillet et enkelt VHS-bånd til DV-bånd?

Kommentar
Fra : xor

Dato : 23-05-03 09:46

Du kan købe et scart kabel med scart i den ene ende og video samt de 2 audio i den anden ende.
Dette kabel forbinder du så til din video og dit DV-cam. Nu ved jeg jo ikke hvilket kamera du har men typisk enten finder den selv signalet og viser det i LCD displayet hvis du vælger record. Eller skal du vel vælge en eller anden input funktion. På mit sætter jeg bare stikkene i og vælger record så tager den automatik signalet fra video IN stikket og gemmer/optager det på båndet.
Det svært når jeg ikke ved hvilket kamera du har.
Men i hvert fald så kan kablet købes for ca. 100,- de fleste steder og det passer til de fleste kamera.

/Xor ,->

Kommentar
Fra : ISAKSEN

Dato : 23-05-03 17:38

Tak for svaret, Xor.
Jeg har det scart-kabel, du omtaler, men kan ikke bruge det, fordi mit DV-kamera, model JVC GR-DVL367EG, kun har et DV IN/OUT-stik (minder om en USB-port).
Altså ingen mulighed for forbindelse vha. almindelige stik.

Kommentar
Fra : DavidP.

Dato : 23-05-03 21:29

Hej isaksen.

Nu siger du at du vil redigere i dit vhs matriale... er det via din com. For du kunne jo evt forbinde din vhs med din com, hvis dit grafik kort understøtter det (de fleste grafikkort kan på den ene eller den anden måde modtage pal signaler). så er du fri for at optage på dv og derved mister du ikke en overgang og det har jo alligevel en del at sige eftersom vhs ikke er af den bedste kvalitet

Kommentar
Fra : ISAKSEN

Dato : 23-05-03 23:45

Hej DavidP.
Ja, jeg vil redigere vha. min pc: Studio 7.
Men jeg tror ikke, jeg kan forbinde VHS med min PC, som har to grafikkort: Studio DVplus Analog Out og NVIDIA GeForce3 Ti 200.
Er løsningen at købe et nyt grafikkort, lytter jeg gerne til gode forslag.

Kommentar
Fra : Monochrome

Dato : 24-05-03 15:54

Hej ISAKSEN

Det er ikke det store faktisk.
Først og fremmest skal du have sluttet din video maskiner til dit fjernsyn. På de fleste fjernsyn er der foran en video og to audio indgange. Hvis der er i dit kan du vel finde en der har. Så skal du bare slutte en ledning fra dit DV Camera til dit fjernsyn, starte videoen og sætte Cameraet til at optage. Jeg har gjord det mange gange og det virke nemt og uden problemmer.

Kommentar
Fra : Monochrome

Dato : 24-05-03 15:54

Hej ISAKSEN

Det er ikke det store problem faktisk.
Først og fremmest skal du have sluttet din video maskiner til dit fjernsyn. På de fleste fjernsyn er der foran en video og to audio indgange. Hvis der er i dit kan du vel finde en der har. Så skal du bare slutte en ledning fra dit DV Camera til dit fjernsyn, starte videoen og sætte Cameraet til at optage. Jeg har gjord det mange gange og det virke nemt og uden problemmer.

Kommentar
Fra : DavidP.

Dato : 24-05-03 16:11

Der findes masser af grafikkort på markedet der har analog indgang. Hvis du vil opgradere så er det bare at kigge efter dine behov, der sagtens kan blive opfyldt.
Tjeck www.edbpriser.dk der kan du finde en masse kort der opfylder dine ønsker.

Jeg mener at et kort som G-force 2 mx400 i en af udgaverne har analogindgang og det er jo et billigt kort, der selvfølgelig ikke er helt med i udviklingen men hvis det bare drejer sig om at få smidt ting i din puter er det vel fint - men i fremtiden ville jeg satse på et firewire kort når du skal have ting ind og ud

Kommentar
Fra : ISAKSEN

Dato : 25-05-03 03:03

Monochrome:
Fint forslag, men mit DV-kamera har kun et DV IN/OUT-stik, dvs. ingen mulighed for almindelige stik. Findes der kabler med SCART-til-DV stik?

DavidP:
Tak for anbefalingen; jeg undersøger markedet.

Kommentar
Fra : DavidP.

Dato : 27-05-03 00:37

Hej Isaksen.

Har du fået løst dit problem ?
Hvis du ikke har er der måske en anden mulighed...

Men lad høre fra dig

Davidp

Kommentar
Fra : ISAKSEN

Dato : 27-05-03 23:36

Nej, jeg har desværre ikke fået løst mit problem, DavidP.
Jeg kikkede på de forskellige grafikkort (mange prisklasser), men er usikker på om de alle kan fungere med mit Studio 7. Jeg kunne jo også købe Studio Deluxe (kr. 2.900), men det er voldsomt dyrt ifm. til mit behov.
Hvad er den anden mulighed?

Kommentar
Fra : DavidP.

Dato : 27-05-03 23:39

Stik mig din mail så skal jeg forklare...

Kommentar
Fra : ISAKSEN

Dato : 28-05-03 00:44

Vil det ikke være mere fair, hvis svaret kom her, så de andre kandu'ere efterfølgende kan købe sig til svaret. (Ja det er bestemt ikke fordi jeg ikke vil have hjælp, men du forstår, håber jeg...)

Kommentar
Fra : DavidP.

Dato : 28-05-03 00:49

Jeg kan gøre det for dig. Hvis du bare sender mig vhs´en skal jeg gerne overspille den. Jeg gad bare ikke have adr. og lign. stående.

Men selvfølgelig hvis det er en mere permanent løsning du leder efter er det jo ikke vejen frem

Kommentar
Fra : ISAKSEN

Dato : 28-05-03 01:06

Det var et flot tilbud. Tak for det DavidP. Men det er netop en permanent løsning, jeg leder efter, så det dur ikke i længden. Men tak ellers.

Accepteret svar
Fra : DavidP.

Modtaget 440 point
Dato : 28-05-03 01:09

Faldt lige over sådan en svend her...

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1924577907

og kabler var der her...

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1924577908

Ved ikke om det var noget

Kommentar
Fra : DavidP.

Dato : 28-05-03 01:13

Jeg arbejder på en TV-station - så jeg skal forhøre mig der i morgen... der er nogle vilde teknikkerhøvder derude
måske en har en løsning.

Men nu må jeg også se dyner hvis jeg skal komme op på job i morgen...

Kommentar
Fra : ISAKSEN

Dato : 28-05-03 01:23

Også her. Og den der "ViewCast Osprey Break Out Box" ser interessant ud, men jeg må hellere tale med forhandleren om kompabilitet med Studio 7. Tak for din ihærdighed og gode forslag.

Kommentar
Fra : Monochrome

Dato : 04-06-03 09:57

Lige en lille side bemærkning:
Når du skal redigere så er det bedste program Final Cut Pro. Jeg ved om man kan få det til PC, men hvis man kan så skal du nok prøve at se om du kan låne det ellers hvis skal redigere meget så indvistere i det.

Kommentar
Fra : ISAKSEN

Dato : 18-06-03 22:43

"ViewCast Osprey Break Out Box" er alligevel ikke løsningen.
Det lader til jeg må have guldet op af lommen og købe mig et ekstra grafikkort, der kan klare Analog In.
Nogle anbefalinger?

Godkendelse af svar
Fra : ISAKSEN

Dato : 04-07-03 09:01

Det lader til jeg ikke kan få præcis den hjælp/det svar, jeg håbede på, så jeg afslutter spørgsmålet her. DavidP har været den mest hjælpsomme, så hans svar accepteres. Tak for din hjælp, DavidP

Kommentar
Fra : DavidP.

Dato : 04-07-03 18:46

Det var da så lidt - bare ked af at du ikke fik fuld valuta for dine point