/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
værelsesudvidelse ???
Fra : refi
Vist : 874 gange
100 point
Dato : 05-10-11 16:00

Et lidt kringlet problem som nogen måske kender svaret på.

Sagen er den at jeg UNDER en boligblok har et 250 m2 kælderareal.

I dette kælderareal er lavet 2 værelser - det ene GODKENDT til beboelse som værelse - det andet kontor til restarealet som er "tidligere" industri (tømrerværksted).

Altså - 220m2 industri og 30m2 værelse
Ønske - 190m2 industri og 60m2 værelse

Min ide er nu at slå de 2 "værelser" sammen (vælte en IKKE BÆRENDE væg) således at værelset, som er GODKENT, bliver dobbelt så stort.....

Industrien bruges ikke længere (blot egen opmagasinering) medens det godkendte værelse udlejes som værelse.

PS.

Vinduesareal (flugtveje) burde ikke være problemet da der er 6 STORE vinduer i de 2 rum (alle kan åbnes) - egen indgang bad og køkken - kælderen er ½ nedgravet, resten er OVER jord....

Håber det er forståeligt, ellers spørg......

Jeg vil helst ikke til kommunen før jeg har noget konkret at komme med

Kan en sådan ændring udføres uden de store tilladelser ??????? (det giver jo godt mere i leje )

Jeg har søgt og ledt men kan ikke rigtig finde noget brugbart - måske I er bedre......

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-10-11 16:48

Eftersom boligen er godkendt og det er en ikke-bærende væg kan jeg ikke se nogen problemer.

Skulle lige være med ejendommens ejer......medmindre det er Dig selv

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-10-11 17:09

Det er skam mig selv

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-10-11 17:11

Fidusen ligger jo i stille og roligt at få noget af erhvervsarealet gjort til LOVLIG beboelse

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-10-11 17:15

Jeg ser nu heller ikke umiddelbart nogle problemer i at få værelset udvidet, men du kommer ikke udenom at søge kommunen,for at få det godkendt

Prøv engang også at læse dette

http://www.bolius.dk/raadgivning/debat/posts/byggeraadgivning/godkendelse_af_kaelder_til_beboelse_aendring_i_bbr/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-10-11 17:16
Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-10-11 17:40

Det er netop nogen af de samme søgninger og forklaringer JEG løber ind i.....

Men her er jo IKKE tale om en egentlig kælder....

Huset er i 2 plan på skrånende grund - altså et plan til den ene side men 2 plan fra den anden....

Hele arealet der tales om ligger ud til den side med 2 plan - og det øvrige er UDEN vinduer og skal vedblive at være "kælderrum"....

Så det er vel det man kalder 1½ plan

Som sagt er det ene værelse allerede godkendt - så det er et spørgsmål om "udvidelse" UDEN godkendelse....

De to rum er iøvrigt 100% identiske - men det er som sagt kun det ene der er godkendt beboelse - selv køkken og bad findes i begge....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-10-11 18:16

HÆHÆ refi.
HVIS jeg var dig ville jeg være så fræk at spørge en ejendomsmægler til råds.
Naturligvis under påskud af at vil sælge efter det er lavet
De ved altså nogle ting de kloge folk.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-10-11 18:59

Ja - det var da en "ide"

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-10-11 19:33

Citat
De to rum er iøvrigt 100% identiske - men det er som sagt kun det ene der er godkendt beboelse - selv køkken og bad findes i begge....

Så riv det ene sæt ned, dermed kan Du "opgradere" det til at være en lejlighed, vel at mærke hvis der ikke er direkte adgang til bad/toilet fra køkken hvad der ikke må være jfr. en gammel lov.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-10-11 19:53

Den kan IKKE opgraderes til lejlighed - derfor er den "kun" godkendt som værelse......

Spørg mig ikke hvorfor men jeg mener det har noget at gøre med at adgangen er via en gang (og den hører med til industriarealet.....

Citat
vel at mærke hvis der ikke er direkte adgang til bad/toilet fra køkken

Det er der ikke så det er ikke problemet.....

De øvrige LEJLIGHEDER i byggeriet er alle identiske med den i kælderen - men de er godkendte lejligheder, så det kan have noget at gøre med at gulvet i kælderen jo er under terrænhøjde.....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-10-11 20:18

Citat
Ja - det var da en "ide"

Nemlig så du.
Jeg er fuld af dem

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-10-11 20:38

Det bliver da så et pænt stort værelse, var det så ikke en ide at sætte skillevæg op så der kunne blive et soveværelse på 20-25 kvm ?

Minder mig om at jeg et par år i 70`rne lejede et værelse på godt 55 kvm i Hillerød i en ejendom fra tyverne, det var en herskabslejlighed på godt 200 kvm så der var dobbelte franske døre mellem de to første store rum.
Jeg brugte nu kun køkkenet til brødsmøring da jeg knapt vidste hvordan man kogte et æg

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-10-11 20:45

Citat
Det bliver da så et pænt stort værelse

Ja det bliver ca 40m2 + køkken og bad samt en lille entre.....

Spørgsmålet er jo mere at det så ikke længere stemmer overens med BBR

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 06-10-11 14:47

Citat
I dette kælderareal er lavet 2 værelser - det ene GODKENDT til beboelse som værelse - det andet kontor til restarealet som er "tidligere" industri (tømrerværksted).

Altså - 220m2 industri og 30m2 værelse
Ønske - 190m2 industri og 60m2 værelse

Min ide er nu at slå de 2 "værelser" sammen (vælte en IKKE BÆRENDE væg) således at værelset, som er GODKENT, bliver dobbelt så stort.....

Og så udfærdiger du en plantegning, forklarer nøje hvad du vil ændre og hvordan det skal udføres, og så sender du det til kommunen og får enten godkendelse eller afslag.

Det er sådan set den mulighed du har.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-10-11 15:36

Citat
Det er sådan set den mulighed du har.

Det er så det jeg ville sikre mig INDEN.....

Jeg har væltet masser af vægge (ikke bærende) uden at søge noget som helst - så det er ikke alt der skal "søges" om.....

Her er tale om at omlægge lidt erhvervsareal til bolig i en bygning der IKKE bliver brugt til erhverv og hvor der i forvejen er godkendt værelse.....

I princippet kunne jeg jo blot give lejer adgang til at bruge kontoret sålænge han IKKE sover der

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-10-11 18:02

Refi.
Prøv at læse lidt her. Muligt du kan bruge lidt af det.
http://www.ebst.dk/erhverv_bolig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-10-11 18:37

Citat
under forudsætning af at ejendommens bygninger tilsammen indeholder mere end 80 % erhvervsareal, og at der etableres mindst det samme antal nye boliger til helårsbeboelse, som der er i ejendommen i forvejen (dvs. mindst en fordobling af antallet af nye lejligheder). Kun ledige erhvervslejemål kan omdannes. De nye boliger skal hver være på mindst 85 m² bruttoetageareal, og det tinglyste areal skal mindst være på 75 m².

Det så umiddelbart spændende ud, men de kriterier er det umuligt at overholde....

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 19-02-12 12:20

Tak for svaret dova.

Citat
Det er sådan set den mulighed du har.

Jep...

Afslag - og det skyldes at kloakeringen ikke er selvstændig - den hænger sammen fra rum til rum