/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Potentiel køber ønsker tilstandsrapport!
Fra : larsbjoern
Vist : 685 gange
100 point
Dato : 03-10-11 22:14

Jeg har privat kontakt til en interesseret køber af mit hus; men vedkommende vil have at jeg får lavet tilstandsrapport og el-tjek!
Da jeg ikke er sikret at en handel bliver til noget, er jeg jo heller ikke specielt interesseret i at ofre op mod kr. 10.000, som jeg kan risikere at "smide lige ud i luften"!
Kan denne problematik tackles på en anden/smartere vis ?
Huset er let at gennemskue og jeg vurderer ikke nogle væsentlige K-påtegninger.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 03-10-11 22:23

Hejsa,

Du kan være sikker og vis på at alle potentielle købere som minimum vil kræve en Tilstandsraport !
Derfor kan du ligeså godt indstille dig på at få disse 2 rapporter udarbejdet og derved kunne dokumentere husets tilstand. Når du nu ydermere har en interesseret køber er det bare med at få det sat igang.

Sorry - men jeg ville aldrig købe et hus uden at have dette overblik!

Bluesky

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-10-11 22:34

Uden tilstandsrapport kan køber ikke tegne en ejerskifteforsikring (du skal betale ½ af den billigste forsikring du kan finde), og uden ejerskifteforsikring hænger du på ansvaret for alle fejl på hytten i 20 år, så det er en rigtig god ide at få den lavet, ikke mindst for dig!

http://www.boligejer.dk/huseftersyn

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 03-10-11 22:42

Du må ikke modtage tilbud på dit hus,uden har givet tilstandsrapport først,husk det

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 03-10-11 22:43

Hej Bluesky.
Selvfølgelig skal der laves en rapport, men jeg står ikke nødvendigvis og skal sælge huset nu. Jeg vil godt sælge nu eller på et senere tidspunk. Jeg havde nok forestillet mig at ville vente til foråret!
Jeg har pt. jo kun en tilkendegivelse af at køber er interesseret. Jeg har givet et bud på prisen. Dette bud er ikke yderligere forhandlet.
Jeg havde forestillet mig en mulighed for at binde køber lidt mere til en aftale, mod at jeg får lavet rapporten, eller f.eks. noget med 1/2 udgift til hver med refusion ved endeligt salg, eller ?

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 03-10-11 22:44

Pas på! Hvis en køber byder uden at have set tilstandsrapporten
Du skal give tilstandsrapporten og tilbudet om ejerskifteforsikring til køber, INDEN han afgiver tilbud på boligen. Ellers bortfalder dit 10-årige ansvar for mangler ikke! Hvis en køber giver tilbud på boligen uden at have set tilstandsrapporten, skal du derfor af princip afvise tilbudet. Derefter skal du sende tilstandsrapporten plus tilbud om ejerskifteforsikring til køber og bede ham om at komme med sit tilbud igen

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 03-10-11 22:51

Ja, det er fristende i disse tider med lidt hold på køberne,men det er nok ønske tænkning med alle de boliger til salg

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 04-10-11 08:33

Jeg tror heller ikke at en eventuel køber vil bindes til noget som helst.. Tilstandsrapport, energimærke o.l må stå for sælgers regning, som så evt. kan indregne den udgift i salgsprisen. En tilstandsrapport gælder i 6 måneder og kan derefter evt. fornys for et mindre beløb.
Så den er jo ikke helt tabt på gulvet hvis du alligevel vil sætte til salg til foråret.

Mvh.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-10-11 18:53

du kan få lavet en tilstandsrapport for lidt over 5000 kr. de fleste firmaer tilbyder en samlet pris på tilstandsrapport og energiattest for 10000 kr.
og køber har ret til at forlange begge dele.
et eltjek er ikke lovkrav endnu, men det kommer nok snart.
du kunne jo gå huset minutiøst igennem med køberen og derefter vurdere i fællesskab, om der er nogle punkter der skal belyses yderligere. så kan du få en fagmand til at kigge på det.
det er ikke sikkert det er billigere end en tilstandsrapport, men det var da værd at undersøge.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 05-10-11 11:02

Du kan lade det gå på tvangsaktion og så slippe for rapport.