/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kan LED pærer dæmpes (lysdæmper)
Fra : Bille1948
Vist : 887 gange
200 point
Dato : 30-09-11 15:17

Jeg har købt en Verbatim 52002 og på fakturaen står der "kan ikke dæmpes".

Når jeg så sætter den i fatningen og regulerer min lysdæmper, så virker det fint.

Men jeg kender jo ikke langtidseffekten

Nogen kloge hoveder her?

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 30-09-11 15:46

Du er vist heldig, for nogle af de LED lyskilder som skriver de kan dæmpes, kan ikke.

Er det med elektronisk, eller Ohmsk dæmpning

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-09-11 16:21

Jeg har ingen anelse om den er det ene eller det andet. Den dæmper 9 pærer med ca. 40 W hver, den er installeret af en elektriker, og ligger oppe på loftet. Han havde først installeret en på 300W, men den måtte han skifte, da en indbygget termosikring efter en tid slog fra, så vi sad i mørke til den var kold igen

Hjælper det noget? Jeg er ikke fagmand, og bruger derfor altid fagfolk, når jeg skal have lavet noget.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-09-11 18:32

det kan de helt sikkert. har det på båden og det fungerer perfekt

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-09-11 23:31

Visse kan dæmpes ned til 10% uden skade - på det ene eller andet.

Andre = dig, er bare heldige med overhovedet at kunne det.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 01-10-11 17:12

Vil det sige du stadig har 8 stk pærer med 40 w i lampen når du prøver det?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-10-11 18:45

Det er i alt 9 pærer i 9 lamper i en kvadratisk udestue, og den ene er så udskiftet med den nævnte LED pære.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 01-10-11 20:06

Så er det ikke sikkert det virker, hvis du også skifter de andre lyskilder da lysdæmpere normalt kun virker med en belastning på mindst 20 - 50 W lidt afhængigt af modellen

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-10-11 20:43

Det kommer an på en prøve, da jeg lige har bestilt de tilsvarende pærer til de øvrige lamper.

9 * 4 = 36, men jeg kan jo lade én af de øvrige sidde tilbage :)

Jeg vender tilbage, når jeg ved mere.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-10-11 20:35

Med lamper af lysdioder, kan du risikere at brænde trafosystemet af, hvis den er elektronisk.
Jeg har to lamper i mit computerskab, som var bestykket med halogenlamper. Jeg udskiftede den ene med en diodelampe, og det gik godt. Så skiftede jeg også den anden ud, og den ville ikke tænde. Den blev så kickstartet med en halogenlampe. Så virkede det, men kun i en times tid, så begyndte trafoen at te sig mærkeligt, og lugtede fælt. Trafoen var færdig.
Såjeg kan ikke anbefale en elektronisk trafo til lysdioder!

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-10-11 21:13

Hej Severino,

Det lyder jo som en seriøs erfaring!

Jeg har 9 pærer/lampesteder på den samme "lysdæmper", som jeg IKKE ved om er det ene eller det andet (elektronisk eller ??).

De 6 af dem er - nu - på 40W, de 2 på 60W og den sidste er en LED på 4W, og der kan jeg dæmpe det hele.

Jeg har bestilt yderligere 8 LED pårer på 4W, og forventer at modtage dem i løbet af denne uge.

Lige nu har jeg i hvert fald lært, at jeg IKKE - ukritisk - skal sætte dem alle i - på én gang.

I hører mere, når jeg ved mere.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-10-11 22:27

Så er der sat 7 * 4W led pærer i, og jeg har skruet de 2 * 60W pærer løse, og det fungerer fint.