/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Glas i brændeovn bliver meget røgfarvet
Fra : Ysseven
Vist : 957 gange
100 point
Dato : 22-09-11 15:56

Hej derude,

Jeg har fået skiftet brændeovn i min lejebolig - men jeg er ked af, at glasset i lågen bliver meget hurtig gullig-brun ("røgfarvet"...!).

Nu er spørgsmålet: Skyldes det ovnen (Aduro 3), brændet eller mig...?

Jeg fyrer med tørt træ, som ifølge sælgeren er primært ask og supplerer med koksbriketter, for at være sikker på, at det ikke går ud for mig, når jeg ikke lige er ved siden af - men misfarvningen kommer uanset om jeg kun fyrer med træ eller ej.

Kloge svar/forslag...?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 22-09-11 16:43

Hvis det er nu du fyrer forstår jeg godt at det er " røgfarvet" Jeg tror at du skal se en himmelvid forskel når du først kommer til vinter ,og fyrer så hårdt at glasset når at brænde rent.
Vi har en Handöl t10 som også nu bliver røgfarvet ,men om vinteren er den bare fin .
Jeg kan give dig et eks. Her i sommer ville min bedre halvdel lige brænde nogen gamle papirer af .Det var nok til at glasset blev næsten mørkebrunt.
Så min erfaring er at der må varme til før det bliver rent igen. Men det er jo ikke så vanskeligt at fjerne hvis det er for et syns skyld ??!!

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 22-09-11 18:22

Bruger sommehus brændeovnen næsten året rundt , dog minus sommer.

" vinduet" blver altid snavset / røget..

Tag et stor stykke køkkenrulle, gør det vådt og dyp det i sen kolde aske fra ovnen

og tør glasset af....papiret ind i oven, så er det rent igen...

det synes jeg er lettere end at skulle fyre efter forskellige opskrifter

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 22-09-11 19:51

Har en fra samme familie (Asgård2), og den lavede det samme for os. Siden har vi fundet ud af, at brændet skal ligge bag i ovnen og ikke for meget. Siden vi begyndte har vi ikke været nødt til at tage våd køkkenrulle, dyppe i asken og polere ruden.
vh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-09-11 00:01

Det er tjærestoffer som står sig ned på glasset og misfarver det . Værre er det at de også sætter sig i skarstenen og i naboernes lunger og forkorter ders levetid.
Du er med andre ord et miljøsvin, som skal lære at fyre med træ. Der skal være høj temperatur og rigelig luft så aller gaser brænder af og ikke fortættes som klistret tjære.

Ma må først knibe på luften når der er ren trækul tilbage.
Det med koksbriketter for at det ikke skal gå ud beviser at du fyrer alt for svagt.

Træfyr skal have lidt ad gangen men meget tit.

Kum miljøsvin forsæøger at lade træ brænde en hel nat.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-09-11 12:20

Den der Aduro skulle ellers selv passe trækken og skrue ned for primærluften når brændet er afgasset. Tjek hellere om du har fulgt brugsanvisningen - kig særlig på anvisningerne om træets vandindhold eller snarere fravær af vand. Brugsanvisningen til min Asgård (samme fabrikat men uden trækautomatik) er beundringsværdig klar, så jeg forventer det samme gælder din.
vh
pbp

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-09-11 19:09

Citat
Det er tjærestoffer som står sig ned på glasset og misfarver det . Værre er det at de også sætter sig i skarstenen og i naboernes lunger og forkorter ders levetid.

Flyt til storbyen - så kan du nøjes med bilgasser

Selv har jeg prøvet kul og koks, og begge sviner ruden til, mere end træ.

Selv tørt træ!!! optager fugt, og med denne sommer, skal du ikke regne med det er tørt.

Angående at fyre natten over, gør det selv - med næsten ingen luft ind
dog først når ovnen er så varm, at alt sod forsvinder fra ruden,
og min ovn har max en kvart fejebakke sod, når den blver renset,
samt der er aldrig nogen form for partikler/ aske på siderne i selve ovnen.
Og det er en af de billige ovne.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-09-11 19:12

NB:
Du skriver lejebolig (?? flere etager), ved ikke om der er særlige krav, der måske ikke er opfyldt.
Men spørg din skortstensfejer.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 23-09-11 21:09

--> transor: Jeg er absolut IKKE noget miljøsvin - og det er da første gang i min mange år herinde, at jeg er blevet sur over en besvarelse...!!! Hvad bilder du dig ind?

Jeg bruger briketter natten over, så jeg kan holde varmen i huset, og mit brænde er tørt. Jeg fyrer hverken med mælkekartoner eller andet - så du kan bare holde dit vrøvl for dig selv.

Skorstensfejeren har tilfældigvis været (uanmeldt) forbi på sin årlige runde netop idag, og der var intet at bemærke. Jeg spurgte dog ind til den korrekte placering af den øverste løse plade i brændkammeret og fik at vide, at den skulle ligge helt tilbage - hvad den ikke altid har gjort. Og det kan måske hjælpe.

Vi får se.

--> nomore: Det er et (har det vist sig dårlig vedligeholdt) træhus, altså parcelhus.

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 23-09-11 21:10

Tak for svaret pbp_et.

Jeg lukker tråden for ikke at blive kaldt for værre ting end det allerede er sket - og prøver også den med placeringen af træet...