/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Enzymer / cellevæge
Fra : Højris
Vist : 2784 gange
500 point
Dato : 20-09-11 23:36

Når nu æblerne skal klargøres til gæring i en ballon, hvad er det så lige man gør. ?
jeg har heller ikke fundet det enzym der skal tilsættes for at nedbryde cellevægene.
Er der et par hygge bryggere med god erfaring. ? eller gode tips.

Højris

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 21-09-11 03:48

Har du opskriften på æblevin?

Jeg har en meget gammel opskrift på 25 L æblevin - men opskriften ligger i et skab, og jeg vækker resten af familien hvis jeg henter den nu.

Jeg har selv lavet æblevin fra den opskrift flere gange, med et godt resultat. Men der skal ingen enzymer i den opskrift jeg har, så hvis du allerede har gang i brygningen hjælper en gammel opskrift ikke

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-09-11 12:47

Det er bedst at du får æblerne presset til most, inden du begynder at gære den. Så er der heller ikke noget problem med cellevægge.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 18-06-12 18:12

Hvis du sender den æblevins opskrift så, lukker jeg denne tråd til din fordel
Højris

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-06-12 18:24

Hvor er det dejligt at se, du er kommet ned fra træet igen, jeg blev helt bekymret

Egentlig underligt at denne gamle tråd ikke er blevet ann. af kandu. Ubesvarede spørgsmål plejer da ellers at blive ann. efter 3 mdr.

Hvis nu malmin ikke kommer med sin opskrift, så er der denne

https://groups.google.com/group/dk.fritid.hus-og-have/msg/fd56e2bda97f3640

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 18-06-12 18:47

Det enzympulver som kan bruges til vinfremstilling hedder Pektolase, kan bl.a. købes her
http://shop.vinolhobby.dk/pi/Enzympulver_Pektolase_til_25_liter_vin_1723_56.aspx

Citat
Tilsætning af enzymer fremmer et mere aromatisk slutprodukt.
Enzymerne fremmer udvindelsen af de aromaer, der er bundet til frugt og sukker så de lettere frigives, foruden enzymer fremmer klaringen af det endelige produkt.

Vejledning:
Det er meget vigtigt i hvilken rækkefølge ingredienserne tilsættes:
- Enzymet må ikke tilsættes før gæringen (fermenteringen) er afsluttet

http://www.nordiskselvforsyning.dk/shop/enzympulver-zymex-aroma-278p.html

Her er flere forskellige opskriften på æblevin, lavet af råsaft og fremstilling med enzympulver.
http://www.mosteri.dk/tips.htm

Skål

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-06-12 18:52
Kommentar
Fra : Melander

Dato : 18-06-12 19:14

jeg havde engang en hund der hed vaks, men den skulle ikke bruge enzymer sååå

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 18-06-12 21:01

Æblevei ca 10 liter.

6 kg æbler
4 kg sukker
4 liter vand
2 pakker bagegær - ja du læste rigtigt, helt almindeligt gær man bruger til bagning
Et kar der kan rumme alle æbler, vand og sukker

Æblerne deles i både - her er en æbledeler god at bruge.

Vand og sukker koges op - hæld lidt vand i bunden af gryden, når det koger hældes en pose sukker i. Rør endelig rundt straks, så ikke sukkeret sætter sig fast i bunden af gryden. Fyld op med vand. Når det koger hældes det ned på æblebådene.

Når vand og æbler har hånd temperatur - stik hånden ned og rør rundt, så mærker du det bedst - så skal gæren tilsættes.

Tag noget af vandet fra den kommende vin og smelt gæren i. Hæld den opløste gær ned til æblerne og rør godt rundt.

Dæk karret til med et klæde og rør rundt nogle gange i døgnet. Det skal stormgære i 3-4 døgn og stå i et rum hvor temperaturen ikke kommer under 20 grader.

Når det har stormgæret tages æblerne fra og væden hældes gennem et klæde ned i en vinballon.

Sæt gærrør i ballonen og vent til 4-6 måneder.

Derefter kan vinen omstikkes, men jeg har altid ladet gæren blive på bunden af ballonen - og det har holdt sig fint i flere år.

Jeg har også en meget god opskrift på Hyldeblomstvin, som jeg har laver 50 liter af i de sidste 10-15 år. Alle der har smagt den synes at den er vidunderlig. Du siger bare til hvis du vil have opskriften.

Mange hilsener malmin

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 18-06-12 21:03

Overskriften er selvfølgelig Æblevin

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 18-06-12 21:34

Endnu et P.S.

Jeg skulle havde holdt mig fra at skrive idag, med alle de féjl jeg begår

Der skal bruges 8 liter vand. 1 kg sukker bliver til ½ liter når det smelter

Kommentar
Fra : poten

Dato : 18-06-12 22:18

Man kan måske sige du ævler?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-06-12 22:30

Det er da lige før jeg skal sende manden på loftet efter vinballoner.

Jeg kan også anbefale at lave paradisæblesnaps hvis det sku' vær'??

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 18-06-12 22:34

Den hyldeblomstvin jeg lavede sidste år var oppe på 17% alkohol - der er måske nogle % tilbage i blodet endnu - derfor min "ævlen"

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-06-12 22:53

Æbler og æblemost kan indeholde en del pektin. For mange år siden brugte man æbler til fremstilling af peektinpulver. I dag bruges citrusfrugter.

Med pektilase nedbrydes pektinen til stoffer som bidrager til et bedre resultat. Pektin kan også medvirke til uklar vin.
Det er pektin man bruger til mange ting fra hårgele til marmelade stivhed.

Accepteret svar
Fra : malmin

Modtaget 500 point
Dato : 18-06-12 23:12

Jeg glemte også at skrive at vinen - både æblevin og hyldeblomstvin - ikke bliver grumset. Vinene bliver helt klare af sig selv, uden brug af klarings midler. Så de vine jeg laver er uden brug af nogen form for kemikalier kun det der er kommet i frugten fra grundvand, sprøjtning ol.

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 19-06-12 00:09

Tak for svaret malmin.
Nordsted1 Jeg har ikke været der oppe endnu, men ....
malmin jeg går ud fra at der også skal gær i til hyldeblomstvin og så lidt desti efterfølgende.
Pektolase, jo det er modtaget.

Højris

PS. Nu er klokken ved at være max mørke derude så jeg skal køre en lille tur til Brændegårdsøen i håb om at finde et par sankthans orme, de biller er nu så hyggelige at se efter.
Alt i medens i snorker

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 19-06-12 01:02

Tak højris.
Jeg håber at du og sankthansormene hyggede jer

Selvfølgelig skal der gær i hyldeblomstvinen, men der skal ikke Pektolase i hverken den opskrift jeg har på æblevin eller hyldeblomstvin. Hyldeblomstvinen bliver lige så klar som en hvidvin, den skal bare stå ca et halvt år - med bagegæren i bunden og gærrør i toppen Som jeg skrev, der er ingenting tilsat. De gamle opskrifter er noget for sig selv - folk griner af mig når jeg siger at vinen er lavet på bagegær og den på ingen måde er klaret, klaringen gør den selv.

Når først de indledende ting med stormgæring og påfyldning af vinballoner er overstået, passer vinen sig selv og så er det bare at vente på at den er færdig.

Jeg havde en rigtig god årgang der kun blev brugt ved særlige lejligheder - den stod 5 år med gær i bunden og gærrør i toppen - i alle årene. Den var god til sidste dråbe.