/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Rykkerbrev ift pengekrav civilt søgsmål?
Fra : Regnskabsrasmus
Vist : 863 gange
20 point
Dato : 08-09-11 09:35

Jeg skal til at lægge sag an mod en anden privatperson.

Jeg købte en scooter af vedkommende, som viste sig at være stjålet. Jeg har kontrakt på at den ikke var stjålet, hvilket burde være nok til at have loven på min side når jeg nu forlanger at få mine penge retur.

I stævningen står der:
"Ved pengekrav: Har sagsøgeren sendt rykkerbrev i henhold til inkassolovens § 10?"

Har det relevans for mig? eller er det ligegyldigt?

/Rasmus

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-09-11 09:43

Det er vel ligegyldigt med kontrakt om at vaaren ikke er stjålet. Det er jo evident at man ikke må handle med stjålne varer.
Du er blevet hæler, og mener vel at det er uforskyldt, men at sælgeren var i en mere bevidst situation. Det er det det kommer an på.
du skal have dokumentation for at du har forsøgt at få dine penge igen udenretligt. det gør du med et brev til sælgeren. Giv ham 7 dage til betaling inden du går til retten.
en advokat ville være gavnligt,hvis sagen kan bære omkostningen.

Kommentar
Fra : Regnskabsrasmus

Dato : 08-09-11 09:49

Teknisk set er jeg blevet hæler

Jeg ringede dog selv til politiet dagen efter, da jeg fandt ud af den var stjålet, og meldte sælgeren.

Jeg har handlet i god tro, eftersom jeg ringede til politiets servicedisk for at tjekke stelnummeret. Den tossedame der var der inde den ene dag tjekkede kun i 1 af 2 registre, hvilket gjorde jeg fik OK fra politiet til at den ikke var stjålet den ene dag, og nej dagen efter. (DOOOOOH) Politiet har afhørt sælgeren som, hvad jeg har fået info om, har givet dem navnet på den person han købte scooteren af.

Nu er ham der solgte scooteren ikke den kvikkeste, så han mener at jeg skal have mine penge af den person han købte scooteren af. (igen DOOOOH)

Jeg har sms koorspondance fra igår og idag hvor han afviser at betale. Har givet ham en frist til imorgen kl 16, hvorefter jeg har fortalt jeg vil gå videre med sagen til retten.

Han afviser jo mit krav, så jeg behøver vel ikke venter en uge før jeg sagsøger ham? eller hvad?

/Rasmus

Sagen udgår kun 5000kr, så en advokat kan slet ikke betale sig. Jeg vil dog godt betale de 500kr som det koster at føre sagen selv.

Kommer taberen af retssagen egentlig til at betale retssagsomkostningerne for den anden part når man taber i "smaasager"?? (sager under 50.000kr)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-09-11 10:26

Det sidste afgør dommeren.
Jeg er ikke advokat , mener at den ultimative frist, til at betale skal være længere.

Nu kan manden jo godt blive dømrt, uden at du får dine penge af den grund. Det gælder især hvis han er enbemidlet tosse.

Prøv at lokke ham til at skrive underpå at han skylder pengene og vil afdrage dem over en periode.
det kunne f.eks være 500kr pr måned.
Med sådant et undewrskrevet gældsbrev, står du meget stærkere og kan formentlig komme til fogeden ed udlæg, så snart et afdrag ikke falder til tiden.
Det øger også chancen for at du får pengene igen.

Mange tosser skriver under fordi de slipper lige her og nu.

Reglerne for rentetilskrivning er komplicerede, så lad være ,for ikke at falde i en formel fejl.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-09-11 10:27

ubemidlet tosse
skulle der have stået.

Kommentar
Fra : Regnskabsrasmus

Dato : 08-09-11 10:40

Tror han ikke gider svarer på sms/telefon opkald mere. Han har jo henvist mig til politiet :) hehe (man bliver overrasket over hvor tossede folk kan være i den virkelige verden).

@renter: Jeg har læst at hvis fordringen som udgangspunkt var rentefrit, så kan man ikke efterfølgende kræve renter.

/Rasmus

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 20 point
Dato : 09-09-11 04:50

1 du kan vælge at gå til den gratis advkathjælp i din kommune her kan du forelægge sagen og få nået retslig hjælp på hvordan du skal gribe sagen an.

mener helt bestemt at der minimum skal sendes 2 anbefalet breve af 75kr.

Godkendelse af svar
Fra : Regnskabsrasmus

Dato : 09-09-11 16:48

Tak for svaret rotw.

Havde slet ikke tænkt på den gratis retshjælp.. Super ide..

Hiver fat i dem for at tjekke alle formaliteterne ift et søgsmål.

/Rasmus

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-09-11 03:54

Det var så lidt

Kommentar
Fra : Regnskabsrasmus

Dato : 13-09-11 16:00

lidt followup

Retshjælpen sagde at rykkerbrevet kun har relevans ift hvis man har en aftale om der er renter på beløbet (før sagen er anlagt. fx. lån, leasey osv.). Såfremt man bare vælger at sagsøge for det skyldige beløb og "procesrente fra sagens anlæg" så er rykkerbrev ikke nødvendigt.

tossen kommer så til at betale de 5000kr + retsafgiften på 500kr + renter af de 5000kr :)