/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Persille visner, hvorfor?
Fra : Ammitz
Vist : 1052 gange
100 point
Dato : 01-09-11 18:55

Jeg har flere gange i løbet af sommeren købt persille i supermarkedet som gror i noget vækstmedie, - og forsøgt at få dem til at gro i alm. jord.
Jeg har prøvet både ude i et bed i alm. havejord, - men også i en stor krukke med pottemuld.
Hver gang jeg har prøvet, går der bare 8-14 dage, - så er det vissent og slattent.
Kan man ikke plante det ud, - for således at have lidt at tage af i ny og næ?
Eller hvad gør jeg forkert. - Skal man købe det på en anden måde?
Ammitz

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 01-09-11 19:29

Det skal kunne gro fint udendørs, min svigerfar har altid sat de småplanter han købte ud i haven og de gror efterhånden som en mindre hæk

Nu har vi så haft en både meget våd og solfattig sommer, måske det er grunden ?

Mvh Finn

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-09-11 19:29

Har selv prøvet det = med DIT resultat...
Mærkeligt.

Det samme gælder alle de andre varer i samme kategori.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 01-09-11 19:31

Har også prøvet det med samme resultat, men jeg tror, at jeg gjorde den fejl, at den fik for meget sol. Jeg har teori om, at den gerne må så lidt i skygge.

Accepteret svar
Fra : nomore

Modtaget 110 point
Dato : 01-09-11 19:46

Citat
Har også prøvet det med samme resultat, men jeg tror, at jeg gjorde den fejl, at den fik for meget sol. Jeg har teori om, at den gerne må så lidt i skygge.

Har prøvet skygge/ sol/ med og uden gødning/ vand og ikke vand
=
dagen efter var de slatne og ..........

tror det har noget at gøre med deres opvækst, se på stilken
lang og MAGER, og med meget få (et blad på? på hvert frø)
Der imod har jeg selv lavet dem af frø = på samme måde
og det var en helt anden sag, små og lille planter, som gradvist skulle over i større potter
og til sidst ud i haven, og DET blev sg_ til nogle kraftige 'buske' der holdt et par år.
Og meget mere end jeg kunne bruge eller fryse ned.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-09-11 19:47

Citat
Og meget mere end jeg kunne bruge eller fryse ned.

For under 10.-

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-09-11 19:49

Men prøv at smid (potten i engang muldjord) og lad den stå et par måneder
så kan det være? at de vender sig til almendelig jord.
Og så gå igang med at dele dem.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-09-11 19:56

Når du planter om, smutter de allerfleste af de fine rodhår, og så har småplanterne alt for lille rodareal til alt det, som er over jorden. Tag du og klip toppene af, så der kun er et enkelt blad eller to på hver stilk. På den måde er der bedre sammenhæng mellem rod- og bladareal, og planterne har en chance for at etablere sig med nye rodhår osv. Når det først er sket, vil der komme nye blade og alt det andet.
vh
pbp

Du sørger vel for, at det nye medium ("jord"), du sætter dem i, er fugtigt/vådt og bliver klemt eller vandet godt sammen om de små rødder?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-09-11 19:58

Du skiller vel klumpen ad og planter de små hver for sig.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-09-11 20:28

Citat
kun er et enkelt blad eller to på hver stilk.

De planter jeg tænker på, har ikke andet
Ellers har du vist ikke set dem i brugsen osv

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-09-11 20:43

Husk masser af vand til den udplantede persille de måned eller mere, den lille potte med persille du køber er fyldt med rødder næsten uden jord og planten skal have fat i jorden på den nye vokseplads, lad lidt blade blive på planten når den plantes ud.
Hos os bruger vi at plante persille og andre krydderurter ud i haven og det lykkes næsten altid også selv om potten har stået en uges tid inden udplantningen, bare planten får vand hver dag også efter den er plantet ud

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 02-09-11 09:26

nomore..

Hvornår på året laver du selv de små planter? - for det må prøves! - det andet bliver jo dyrt i det lange løb, da jeg har prøvet alle de forskellige fremgangsmåder, som er foreslået her i tråden.
Men det er jo nok rigtigt, at de er dyrket på en sådan måde, at planterne næsten har det som burhøns, - de er drevet til at vokse for hurtigt, og dermed uden kraft, når de bliver solgt.
Måske bliver der også bedre smag i, hvis man dyrker langsomt?
Ammitz

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-09-11 12:14

--Jeg køber en pottedusk tidligt på sommeren og sætter ud i haven. Den kan da godt se lidt slatten ud, men den skal bare vandes omhyggeligt i starten som alt andet nyplantet. God jord, men ingen gødning i vandet.

Og så har jeg persille både til dagen og vejen og til nedfrysning. Jeg klippede af til nedfrysning for godt en måneds tid siden. Og nu står persillen frisk og grøn igen. Der er både til persillesovs og til nedfrysning endnu en gang..

Men jeg har ikke held med at få den til at overvintre. Når frosten kommer er det slut. Purløg kommer igen til foråret. Men persillen må jeg ud og købe en ny potte af til næste forår.

Godkendelse af svar
Fra : Ammitz

Dato : 03-09-11 13:55

Tak for svaret nomore.
Jeg prøver at så selv, når vi når til først på næste forår.
Det er jo nok for sent nu her i september, - når det ikke kan overleve kolde vintre.

Ammitz