/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Testamente gyldighed
Fra : MonieJacobsen
Vist : 1294 gange
100 point
Dato : 22-08-11 11:33

Hvis Rets lægerådet har erklæret en person udegnet eller begrundet det usandsynligt, at personen kunne overskue konsekvensen af sin handlinger ved oprettelsen af et testment.
Skal testamentet da erklæres for ugyldigt og dermed kasseres?

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-11 15:00

Citat
Skal testamentet da erklæres for ugyldigt og dermed kasseres?

Det bestemmer en dommer - retslægerådet kan kun deres indstilling.....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 22-08-11 18:03

Næsten uanset hvor dårlig en person er kan vedkommende lave et gyldig testam,ent ved hjælp af en advokat og notarius. De tager også ud på et sygehus eller andre steder hvor vedkommende ligger.

hawaii7

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 22-08-11 20:48

hawaii fatter som sædvanlig ikke en dyt af spørgsmålet

Accepteret svar
Fra : themis

Modtaget 100 point
Dato : 22-08-11 21:54

Hvis testamentet er underskrevet for en notar, der har bekræftet testators habilitet, er det meget svært at få tilsidesat som ugyldigt, men der findes dog en enkelt trykt afgørelse fra Østre Landsret i 2000, hvor et notartestamente blev erklæret ugyldigt, selv om en notar havde attesteret testators habilitet.

UfR 2000.2365 ØLD: Den 87-årige frk. T havde d. 12.05.1997 for notaren i Helsinge oprettet et testamente, hvorefter hendes gode venners 4 børnebørn skulle være hendes universalarvinger. Testamentet var konciperet af advokat F, der var far til de 4 universalarvinger. T's faste advokat i Frederiksværk havde afslået at medvirke og lederen af plejehjemmet havde besluttet, at personalet ikke måtte medvirke til et vidnetestamente. T døde d. 25.05.1997. Det fandtes godtgjort, at T på grund af demens manglede evnen til fornuftsmæssigt at råde over sine ejendele, og testamentet skulle derfor tilsidesættes som ugyldigt, jfr. AL § 51. Dissens med hensyn til begrundelsen.

Er der tale om et vidnetestamente, er det langt lettere at få testamentet erklæret ugyldigt, da det da er de personer, der skal arve ifølge testamentet, der skal bevise, at testator var i stand til fornuftsmæssigt at råde over sine ejendele

Med venlig hilsen

Jørgen U Grønborg

www.familieadvokaten.dk

Godkendelse af svar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 23-08-11 07:24

Rigtig mange Tak for svaret themis.

GO'Arbejdsdag

Med venlig hilsen
Monie