/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ventilation - Genvindnings anlæg
Fra : prøvet_husejer
Vist : 803 gange
20 point
Dato : 10-08-11 15:10

hej

Vi har købt et træhus med 2 etager og en kælder som ikke er beboelsesklar endnu fra 1958. Vi har efterisoleret indefra i huset (ikke kælder) Vi tænker på at købe et genvindnings anlæg da der ik er meget vind og luft omkring huset og da vi har efterisoleret. Huset er ca 90m2 på 2 etager plus 45m2 med kælder. Vi har set denne fra Thermex Prometeo HR400
http://thermex.dk/26-Varmegenvinding/131-Prometeo---HR400?

Er der nogen der har erfaring med den ?
Tænker også vi kan spare noget strøm da vi kun har el-varme.

mvh

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 30 point
Dato : 10-08-11 15:54

Nok det aller aller billigste plastic anlæg der kan skaffes. Filtrene er åbenbart så ringe at man ikke engang ønsker at angive hvilken virkningsgrad.

Hvis kælderen skal anerkendes til beboelse, kommer den nye brandnorm til at gælde, og så bliver det hele pludselig sværere. Anvendelse af et plasticanlæg, kan jeg ikke lige se hvordan det harmonerer.

Ville ikke sætte det op, om så jeg fik det foræret, men istedet sætte det salg i den blå.

Øgning af ventilationen, kommer til at koste penge, med mindre i lufter rigtig meget ud i dag.

Godkendelse af svar
Fra : prøvet_husejer

Dato : 10-08-11 15:56

Tak for svaret Snedig. Hvilket anlæg ville du anbefale ? Huset er jo ikke så stort - og i 3 etager.....
mvh

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 10-08-11 16:04

Klart noget hvor der er brugt metal hele vejen igennem og med gode filtre. Med din husstørrelse lyder Genvex Energy I som et egnet anlæg. Kunsten bliver at få syet kanalerne ind i huset. Det kan være noget bøvlet med tre etager

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-08-11 16:47

Vi har et norsk anlæg install. (Vi er ikke hjemme p.t. - jeg kan ikke huske navnet). Det genanvender også op til ca. 92% - når jeg har målt temp. ind/ud svarer det til ind: 17 grader ved ud 21 grader. Ved laveste ventilation bruger vi ca. 900 kr. årligt i strøm og ved højeste ventilation ca. 1.300 kr. Da vi kun er to voksne, kører anlæget stort set altid på laveste hastighed. Herudover et er ikke gratis med ventilationen, men det er praktisk, så vi slipper for udluftning, sænkning af temp. osv, så jeg kan anbefale mekanisk ventilation.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 10-08-11 17:18

Alka har en Covent. Om denne er opdateret, således den kan anvendes i DK ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : prøvet_husejer

Dato : 11-08-11 13:42

Hej Alka tak for dit svar. Vi skal hel sikkert have et anlæg bare ik sikker på hvilken en endnu så ville gerne høre lidt flere erfaringer fra folk. Hej Snedig - du skriver du har en Covent, ville du ikke anbefale dette mærke og hvad mener du med om den kan bruges i Danmark ?

Sorry jeg er helt grøn og vil meget gerne høre mere.

mvh

Kommentar
Fra : prøvet_husejer

Dato : 11-08-11 13:55

Er der nogen der kender
Danfoss Air Unit W1 ?
http://www.lavprisvvs.dk/shop/danfoss-danfoss-air-284773p.html

mvh

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 11-08-11 18:08

Jeg har i Covent. Alka ha. Reglerne for tilladt el-forbug skærpede man voldsomt for nogle år siden. Det medførte at ret mange, for ikke at sige alle anlæg på markedet ikke længere kunne anvendes til nybyggede huse og huse der blev ombygget væsentlig (dem der er omhandlet af bygningsreglementet).

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 11-08-11 18:11

Bryder mig ikke særligt om Danfoss.