/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Overvejer køb af Xtreamer Ultra
Fra : G_R_E_E_N
Vist : 1070 gange
50 point
Dato : 10-08-11 12:52

Hej Folkens.
Jeg overvejer at købe en Xtreamer Ultra LINK: http://shop.xtreamer.net/products/Xtreamer-Ultra.html

Den skal KUN bruges til at streame film og musik. Er der evt. nogen der ejer denne og kan gi' mig lidt nyttig information før jeg køber den, og om den er pengene værd? Efter hvad jeg har set på nettet indtil videre, skulle den være ok.

Tak for jeres tid.

Kommentar
Fra : Kayel

Dato : 10-08-11 13:09

undskyld,
jeg har ikke en Xtreamer Ultra, men vil gerne lige blande mig inden du køber noget meget dyrt som du sikkert ikke har brug for!

Hvad har du der skal streames til? har det DLNA, eller bare en Ethernet port?
kan du ikke bare bruge en NAS server med 3 Harddiske i stedet, du vil få mere plads til billigere penge!

Du kan endda få en NAS server med indbygget Download manager, så du ikke behøver tænde din computer for at downloade,
hvad er det ved Xtreamer Ultra du så gerne vil ha, at du vil give 250 Euro for det?

Kommentar
Fra : G_R_E_E_N

Dato : 10-08-11 21:15

Hej Kayel.
Det gør ikke noget du spørger. Jeg har undersøgt en masse selv og ved hvorfor jeg køber den. Det er primært fordi den kan streame FullHD film uden problemer. Og ja, den har det hele samt HDMI, digital lydudgange osv. Jeg skal have den stående som en media center ved siden af min forstærker, eftersom jeg er træt af at trækker kabler hen til min bærbar på sofabordet hver gang jeg skal se film via. XBMC. 250 Euro er ikke meget synes jeg. Jeg ved godt jeg risikere at betale måske 600kr oveni med told og fragt men det bliver stadig kun 2500kr. og jeg slipper for at bygge min egen.

Kommentar
Fra : Kayel

Dato : 11-08-11 07:45

Det vil altså sige at du kun leder efter et Media center, og ikke alternativer i form af NAS servere?

For den eneste forskel du har fra Mediecenter -> NAS er at du med et mediecenter har direkte HDMI udgang, hvor med en NAS server du kører via Ethernet kabel (dog op til Gigabit)

Så hvis dit TV ikke har Ethernet, er media center helt sikkert den bedste løsning og så vidt jeg kan se er transfer rate også højere ved brug af HDMI kabel fremfor Gigabit ethernet /
HDMI 1,3 (10,5 Gbit/s)
Gigabit Ethernet (1 Gbit/s)

så det fremgår jo tydeligt at hvis man vil opnå det bedste resultat i form af fuld HD streaming, er det mediecenter man skal vælge, men én ting jeg bliver i tvivl om, for man kan bare ikke se om der i din Xtreamer medfølger en Harddisk... da det jo er der prisen bliver vigtig, også når man tænker i forhold til udvidelse af media center...

Jeg har dog fundet en hjemmeside med specs for Xtreamer Ultra:
http://shop.xtreamer.net/Support/questions/1053/Xtreamer+Ultra+specs
Og der medfølger ikke harddisk, så den skal du medregne i prisen (husk 2,5")
Så er spørgsmålet om du går efter performance eller mængde:
Performance: SSD > 100Gb (ca. 1100 - 2000 kr)
Mængde: 500 - 1000Gb (ca. 400 - 800 kr)

Så er spørgsmålet med det samme, om det ikke bedre kan svare sig at købe et media center her i DK uden harddisk (http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4521027) i stedet for at ende med en pris på hhv. i ca. priser
Xtreamer: 1875
Told: 400
Harddisk: 400 - 2000

I alt: et sted mellem 2675 - 4275 kr

håber det kaster lidt lys over nogle ting, men kan godt være enig med dig i at NAS nok ikke er løsningen :)

Kommentar
Fra : Kayel

Dato : 11-08-11 07:47

Ser ud som om mit ene link ikke virker pga ()
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4521027
så burde det virke!

Kommentar
Fra : G_R_E_E_N

Dato : 14-08-11 11:48

BACK! Sry for den længe ventede respons.
Tak for en fin forklarring og ja, mit TV har ikke Ethernet, så går efter en media center. En anden grund til det, er også pga. XBMC, det er et "must have" for mig.

Jandt lidt specs på den media center du har linket til, og tror ikke dens hardware er på højde med FullHD streaming.

Accepteret svar
Fra : Kayel

Modtaget 50 point
Dato : 14-08-11 12:01

Undskyld, men kan XBMC ikke bruges på alle maskiner med Windows Installeret?
og den maskinens hardware som jeg har fundet er 90% det samme som din Xtreamer Ultra,
den har dog indbygget en harddisk på 250Gb og dog kun med 1Gb ram, men mere har du altså heller ikke brug for!

CPU og Grafikkort er præcis det samme, så den er fuldt ud lige så klar, hvis ikke endda mere klar til at afspille FullHD film, men når du så siger streaming, så tror jeg ikke helt du er klar over hvad det begreb indebærer...

Streaming er at du vil afspille film i FullHD over Internettet (eller via en anden netværksenhed) altså ikke direkte kabeltilsluttet, men den løsning du her snakker om er jo direkte kabeltilsluttet ind i din Receiver (så direkte tilslutning) og der har du ingen performance +/- ved den ene eller den anden enhed...

det hele kommer altså an på hvad du søger;

én enhed som du skal bestille hjem fra udlandet pris (3-4000 kr) + harddisk osv. eller
én enhed fra DK som du kan få for 2800 kr med harddisk (som kan præcis det samme (og selv hvis du valgte at opgradere med ekstra RAM, ville den ikke koste det samme som den anden maskine)

Så valget er dit, for mig er det en relativ no-brainer :)

Kommentar
Fra : Kayel

Dato : 14-08-11 12:11

   Zotac/Xtreamer Ultra
CPU:   Intel® Atom® D525 (dual-core, 1.8 GHz) / Intel® Atom® D525 (dual-core, 1.8 GHz)
GFX:   NVIDIA Next Generation ION / NVIDIA Next Generation ION
RAM:   1Gb / 4Gb
HDD:   250Gb / N/A

Kommentar
Fra : G_R_E_E_N

Dato : 14-08-11 21:51

Det var vidst mig der ikke kiggede ordenligt efter hvad angår hardware på Zotac. Jeg må have kigget på noget andet :)

Efter at have kigget lidt på den der Zotac hæller jeg nu også mere mod den. Så lige denne video hvor man ser han sætter hardware acceleration på den og den trækker en 2-cifret .mkv fil uden problemer, og strøm forbruget er jo vildt lavt :)

LINK: http://www.youtube.com/watch?v=6lEDyMGn9IA&feature=related

Nu har min surround receiver desværre ikke HDMI så Zotac skal have minimum Optisk lyd og HDMI udgang. Men det ligner det vidst også den har.

Kommentar
Fra : G_R_E_E_N

Dato : 14-08-11 22:04

Kayel - Nu ved jeg med sikkerhed jeg ikke får brugt dvd drevet i den og faldt lige over nogle modeller de havde uden drev og tænkte de måske var bedre hardware mæssigt. link: http://www.pricerunner.dk/cl/223/Stationaere-Computere?ref=redirect&q=zotac%20zbox&search=zotac%20zbox&other_hits=%3B%3B14413%3B&sp=1&sort=4

Er denne model: Zotac ZBOX AD02 Plus LINK:http://www.zotac.com/index.php?page=shop.product_details&product_id=334&option=com_virtuemart&Itemid=100164&lang=un bedre hardware mæssigt end: ZOTAC ZBOX DVD ID31 Plus LNIK: http://www.zotac.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_images-SRW.tpl&product_id=297&category_id=142&option=com_virtuemart&Itemid=100171&lang=un

Kommentar
Fra : Kayel

Dato : 15-08-11 08:02

Så vidt jeg kan læse mig til i tests, slår   ZBOX AD02 PLUS med sin AMD CPU denne ZBOX DVD ID31 PLUS med Intel CPU i performance, eller dvs. i hvert fald hvad angår de to CPU'er sat op i mod hinanden (test: http://www.ehomeupgrade.com/2011/03/22/which-mini-htpc-platform-to-buy-amd-e-350-apu-vs-intel-atom-d525-with-ion-2/ )

det er dog ikke nogen umiddelbar forskel i måden hvorpå de afspiller video, men til gengæld er AMD's CPU langt foran mht. musik, programmer osv. så bedre all around HTPC får du i Zbox AD02 Plus

Så hvis du går efter bedste performance for pengene, ville jeg vælge AD02,
Du kan evt se på dette review, og høre andre folks meninger:

http://www.the-other-view.com/zotac-ad02.html