/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Markise, vægmontering
Fra : larsbjoern
Vist : 3353 gange
100 point
Dato : 07-08-11 18:40

Jeg har købt en markise (5m x 3m). Planen var at den skal monteres på rødstens, teglmur, under tagudhæng. Markisen skal ligge i 3 vægbeslag (anlægsflade 15x15 cm), hvortil der er leveres 4 stk 14mm ekspansionsbolte til hver. Èt af beslagene skal monteres over vindue, og de to andre ca. 10 cm ved siden af vindue og dør.
Markisen (kassette, SUNFUN) er rimelig tung (brochurer siger ca. 85 kg, men virker tungere!
Jeg er yderst betænkelig ved alm. montering i murstenene min. 20 cm over dør/vinduesstik.
Kan det holde? Vil murstene sprænges af boltene?
Taghældningen er 45-50 gr. med synlige spær (8,5 cm brede). Tagrende ca 70 cm fra væg.
3 af spærene sidder ca. der hvorunder de 3 beslag ville skulle monteres.
Jeg overvejer en løsning med en tømmer-/stolpe/limtræsbjælke boltet på mur ned fra hver af de 3 spær (ca. 50cm) og foroven boltet/skruet på spær og fornede skrues beslagene på med franske skruer eller evt. lange ekspansionsbolte som også går ind i mur.
Hvad mener du? Har du en bedre løsning ?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-08-11 19:00

Jeg har haft samme overvejeldet.
Satte galvaniserede ståltrekanter af fladjern op i spærene og monterede markisen på dem.
Så får man den også længere ud og udnytter stykket med tagudhæng.
Det har fungeret fint i ca 9 år.

Trekanterne fik jeg ved at købe en fod beregnet til hegn ( for dem som ikke kan finde ud af at grave hegnsstolper ned).
Foden blev skåret op med en skæreskive så den gav to trekanter. De er i rigelig dimension. og kostede meget mindre en byggemarkededts svage trekanter.
Hvis forklaringewn er svær kan du give en adresse, jegkan sende et billede til.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-08-11 19:01

Jeg har næsten samme markise som dig, expansionsboltene holde udmærket. Lad være med at bygge noget grimt tømmer på. Min ene expansionsbolt sidder kun 3 cm over vinduesudhæng.
Selvfølgelig skal du ikke have markisen rullet ud i stormvejr.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-08-11 19:14

Min markise er monteret gennem første og ind i anden lag mursten.
Det var anbefalingen- og det blev gjort af firmaet.
Det er jo en stor markise du har og der er stærke kræfter - når evt. vind tager fat.

Desuden har jeg en føler, som gør, at den selv lukker ind, hvis der er for meget blæst og det er jeg rigtig glad for, såfremt man ikke lige er i nærheden når der kommer et vindstød.

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 07-08-11 19:15

Tak til Transor og Stig54 for hurtige svar!
Transor: Jeg kunne rigtig godt tænke mig et billede, hvis du ikke har noget mod ulejligheden! bjoern1@stofanet.dk
Stig54: Jeg kan sagtens følge dig med "grimt tømmer". Nu vil tømmeret jo sidde oppe under udhæng og bag ved den "store" markisekasse! Du skriver at "min ENE" bolt sidder kun 3 cm. over vinduesudhæng. Vil det sige at den sidder i murstensstikket lige over vindue? Disse, normalt lodrette sten, er jo normalt kun understøttet forneden af vinduet - vel også derfor opsætningsvejledningen siger min. 20 cm over vinduer og døre ! Jeg kunne også rigtig godt tænke mig et billede af din løsning
På forhånd tak til jer begge!

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 07-08-11 19:21

Til Smuller:
Var det rigtig lange ekspansionbolte firmaet brugte eller hvad ?
For at "få ordentligt fat i indermurern" skal man jo op på en boltlænge på ca. 32 cm !
Var det evt. gevindstænger der blev "limet" ? Ekspansionsbolte "bider" vel kun i enden, altså i stenen i indermuren, eller ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-08-11 19:28

Ja, jeg ved jo ikke hvorlange de bolte var eller det andet du spørger om. Jeg ved bare jeg var tilstede, da de satte den op - og de fortalte undervejs at de gik i gennem første lag og ind i bagerste mursten. (Hvilket også fremstår i regningen) "Profil Markiser"
Den er 4.5 m og 3.5 i udhæng og den sidder nu på 4 år upåklageligt og kan klare rigtig meget i god vind, hvilket vi har stor glæde af.

Min hus er en gammelt muremestervilla- med alm. hulmur.

og der sidder 3 beslag.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-08-11 19:36

Nu går de altså ikke helt igennem, men ind i bagerste mur. Min mur har en tykkelse på omkring de 30 cm fra yderst til inderst.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-08-11 22:19

Jeg sender et par billeder i morgen. De skal lige fotograferes i dagslys.

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 08-08-11 18:01

Hej transor
Din løsning vil jeg gerne se billede af.