/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hækkeplanter kan jeg selv lave dem?
Fra : kai-d
Vist : 1074 gange
100 point
Dato : 05-08-11 23:01

Går med planer om at lave hækkeplanter af friske skud. Skal man bruge roddanelses-midel?
Kan man gøre det nu i august, eller er der et tidspunkt hvor det er bedre?
Håber meget på gode tip, på forhånd mange tak.

Mvh.
Kai.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-08-11 23:09

En hæk har som regel grene helt nede ved jorden, du kan bøje nogle af disse grene ned og dække med jord så kun det de yderste 25-50 cm stikker udenfor, brug en bøjle til at holde grenene nede så de ikke svirper op efter regnvejr og jorden bliver opblødt, rigtig mange træer og buske kan formeres på den måde uden nogen som helst tilsætning, nogle arter er mere villige end andre til at danne rodskud så det kommer helt an på hvilken hæk du vil opformere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-11 23:13

Gør som o.v.n. skriver, men har du ikke en bøjle til at holde grenen nede, så kan du i stedet bare lægge en sten, det er blot ideen i at holde grenen nede i jorden der tæller

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 110 point
Dato : 05-08-11 23:21

og hvis det er liguster, klip lange skud af, sæt dem i en spand vand og når du kan se rødderne kan du plante dem

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-08-11 00:09

Citat
når du kan se rødderne kan du plante dem

http://www.youtube.com/watch?v=H_A2o8ICcIQ

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-08-11 04:15

Næste gang der er atletikmesterskaber kan Du jo bare tale med ham der vinder 200 meter hæk, han har sikkert ikke noget at bruge den til.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-08-11 08:38

Hækplanter kan være så meget.
Liguster kommer af sig selv med sideskud, som kan flyttes. Bærene kan sås, og det sørger fuglene for, så man finder masser af små liguster i haver med sådan en hæk i nærheden.

Men bøg, som også er anvendelig, skal sås med frø fra gamle store træer.

Unge hækplanter kan købes i bundter for ganske små penge. Det er de større som er dyre. Men så sparer man også nogle års venten.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 06-08-11 20:38

Du må tage skud som er "fortræet " dvs at det ikke er dette års skud .
Du klipper ned til det gamle ved. Så rasper du alle blade af grenen -stikker den i jorden ,klipper den ned så der er ca 20-30 cm over jorden ,vander godt og sørg for at det aldrig tørrer ud.
Bedste tid er aug-sept.
Jeg har gjort dette med stor held med -liguster -alperibs-solbær-ribs-og josta.
Jeg har til og med gjort det med vin stiklinger som jeg har klippet i marts før de fik blade ,og da fået planter.

Stik et par hundrede ned så du har lidt at vælge i når du skal plante ud-dvs at du kan tage de planter som er lige høje og stærke

Godkendelse af svar
Fra : kai-d

Dato : 06-08-11 22:39

Tak for svaret Klaudi.
Jeg vil også prøve med de øvrige indkomne forslag.

Endnu en gang rigtigt mange tak.
Mvh.
Kai.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 07-08-11 07:53

var så lidt

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 10-08-11 11:39

Hiv liguster, så de kar en fod. Lv dem ca 20 cm lange, og lad kun de øverste bladpar blive tilbage.Rør ikke snitfladen. stik dem i gennemvandet jord, da det er en anden slags rødder de danner der, end hvis de står i vand. Vendt med at flytte dem, til der er dannet nye blade.

Pil kan også særdeles let formeres. Her kan man lave store planter. Stiklingerne skal ca 1/3 i jorden.