/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tyveri af bil man har lånt ud
Fra : Michael1981
Vist : 670 gange
50 point
Dato : 03-08-11 21:55

Jeg har været ude for en uheldig epsiode, da min bil blev stjålet på en offentlig parkingplads om eftermiddagen med min taske med tøj i, oplader til bærbar, snowboard og andre diverse ting.
Problemet henligger i at jeg havde lånt min bil ud til en kammerat da den blev stjålet mens han havde ansvaret for den.
Hvordan løser man problemet herfra, er det hans forsikring der går ind og dækker for tabet af mine ting, da jeg kun har en alm. ansvarsforsikring og ingen indboforsikring?

Kommentar
Fra : Kayel

Dato : 03-08-11 22:17

du skal jo først og fremmest bare melde den stjålet, selvom din kammerat var føreren af bilen, er bilen stadig indregistreret i dit navn...
så du skal ringe til dit forsikringsselskab og melde din bil stjålet (registeringsnummer, stel osv) og det samme gøres ved politiet,
hvordan og hvorledes den fortsætter derfra er et godt spørgsmål, og desværre nok kun noget dit forsikringsselskab kan svare på

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-08-11 22:57

Din bil = dit ansvar

Citat
da jeg kun har en alm. ansvarsforsikring og ingen indboforsikring?

Hvad har det med en BIL at gøre........
Citat
Problemet henligger i at jeg havde lånt min bil ud til en kammerat da den blev stjålet

Smid regningen til den PERSON der LÅNTE din BIL,
og det tvivler jeg på at en ALMINDELIG Dansk forsikring dækker

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-08-11 22:59

Citat
ingen indboforsikring?

Og hvad skulle den dække FOR, i en bil, du har LÅNT UD

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 03-08-11 23:00

Citat
da den blev stjålet mens han havde ansvaret for den.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 03-08-11 23:18

En ansvarsforsikring dækker ikke hvis bilen bliver stjålet.
En indboforsikring dækker "indbo" der bliver stjålet fra en bil.
Men jeg ved ikke om indboforsikringen dækker hvis der er "indbo" i en bil der bliver stjålet.

At det er din kammerat der havde "ansvar" for bilen, tror jeg ikke ændrer noget, hans forsikring vil næppe dække tyveri af dine ting.

Men tag en snak med din forsikring.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-08-11 23:25

Tyveri af en bil ville du kunne få dækket af en kascoforsikring af bilen. Det har intet at gøre med om den var udlånt (hvis det var et sjældent korvarigt udlån)
Genstande i bilen ville være dækket af ejerens indboforsikring.

din ven er kun erstatningsansvarlig overfor dig, hvis han har handlet groft uansvarlig, som det hedder populært.
Hvis bilen var låst og stod et fornuftigt sted, skylder han dig ikke noget.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-08-11 02:30

Det er bare ærgerligt, og alt er på din egen regning og risiko.

Bilen dækkes ikke fordi du ingen kaskoforsikring har
og løsøre dækkes ikke fordi du ingen indboforsikring har.

Kort og godt.

Du har lånt bilen ud, javist, men medmindre ham der har lånt bilen ligefrem har ladet bilen stå ulåst eller med nøglerne i, så kan han ikke bebrejdes, da bilen lige så godt kunne være blevet stjålet mens du selv havde sat den på en P-plads.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-08-11 08:32

At du lovligt har lånt din bil ud, har ingen forsikringsmæssig betydning. At du kun har lovpligtig ansvarsforsikring på bilen er dit eget valg.
Låneren af bilen har ikke noget ansvar for bilen i forhold til dig, så der er ingen forsikring der dækker din bil.
Dine ting der lå i bilen, kan du heller ikke få nogen til at betale for dig.
Den eneste "glæde" du har er, at du har sparet præmiepenge på indbo- og kaskoforsikring, men at du ikke har en indboforsikring - hvordan "tør du det"?
Det er ikke et sp. om at have råd, men alene et prioiteringssp.!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-08-11 10:00

Trist for dig, at "uheld" med biler sker, når du ikke selv er føreren af bilen.

http://www.kandu.dk/Spg106146.aspx