/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Sammenkoble indbygningsovn og kogeplade
Fra : fehsenfeld
Vist : 507 gange
70 point
Dato : 31-07-11 13:39

Hej,

Jeg har fået en gammel indbygningsovn m. tilhørende kogeplade og betjeningspanel af mærket: Miele H 818E (indbygningsovn), Miele KM 128 (glaskeramisk kogeplader) Miele De Luxe SE80 (betjeningspanel).

Mit problem er at de ikke tidligere har været samlet i en sammenkobling, altså med en strømkilde. Jeg er rimelig sikker på det kan lades sig gøre, men ved ikke hvordan. Det er vigtig fordi jeg kun har en stikdåse til kraft i køkkenet.

Ovnen har et selvstændigt strømstik, og kogeplader og betjeningspanel kan kobles via en kobling, med samlet strømstik fra betjeningspanelet.

Er der nogen der kan hjælpe mig med den rette sammenkobling af disse tre elementer?? (jeg har sat kraftstik i begge, og testet at de virker hver for sig.)

På forhånd tak for hjælpen.

Michael

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-11 13:45

Hvis dine kogeplader kører eller kan køre på 2 faser, så kan den 3. fase bruges til ovnen.
(det forudsætter at ovnen kører på en fase.

Begge dele bruger nul og jord.

Kommentar
Fra : fehsenfeld

Dato : 31-07-11 14:17

Hej Eyvind,

Tak for hurtigt svar.

Kogepladerne kobles på betjeningspanelet med en dertil indrettet 'kobling', og ledningen fra betjeningspanelet har 4 ledninger, som vel må være jord (gul/grøn), 0 (blå), fase (sort) og fase (brun). Betyder det at den kører på 2 faser, og kan jeg så bare koble ovnens fase på den sidste fase i kraftstikket? Skal jord og 0 fra ovnen kobles i de samme indgange som jord og 0 fra pladerne? Skal der en specielt kraftstik til en sådan sammenkobling??

Mvh
Michael

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-11 15:55

Hvis det er sådan:
Forsyning > betjeningspanel > plader.
Så ja der er en fase tilovers til ovnen.

De bruger begge samme NUL (blå) og JORD (Gul/grøn)

Citat
Skal jord og 0 fra ovnen kobles i de samme indgange som jord og 0 fra pladerne?
Hvordan det kobles sammen tør jeg ikke at udtale mig om.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-07-11 20:46

det er vel bare et spørgsmål om at sætte en stikdåse mere op. den forbinder du bare med installationskabel fra den der allerede sidder der.
sådan gør jeg når den slags skal laves.