/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Besvær med 1. gear Audi A3 2000
Fra : MrGibbs18
Vist : 579 gange
100 point
Dato : 26-07-11 09:43

Jeg har besvær med, at får bilen i 1 gear. Går jeg ned i 2. gear og derfra i 1.gear, går det noget bedre. Men ikke helt godt

Bilen har kørt 315,000 km

Nogen forsalg

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 26-07-11 09:53

slidt synkromeshringe. Prøv at gi' "mellemgas", når du gearer ned
Altså i fregear, slip koblingen, gi' speederen et lille tryk, kobl ud og sæt i første.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-07-11 12:28

Citat
Nogen forsalg

Kun dette at jeg mener hjkofoed,har ret. Og jeg synes da at 315,000 km.,er rimelig godt klaret.
Synkromeshringene bremser jo gearhjulene ned,så det kan gå i indgreb.Så de har arbejdet en hel del ved de 315.000.

Man derfor sagtens køre uden (såvel som at skifte gear,uden brug af kobling) det indebærer bare,at afstemmer omdr. på motoren med bilens fremdrift/hastighed,ved gearskift.Helt som hjkofoed skriver.

M.

Kommentar
Fra : MrGibbs18

Dato : 26-07-11 13:27

Disse synkromeshringe, er de dyre og er de besværlige at skifte ?

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 26-07-11 14:11

Man skal have erfaring og øvelse til at reparere en gearkasse som der er lagt op til, det kan bedre
betale sig at prøve at finde en brugt. At klare arbejdet med udskiftelsen, er måske for stor mundfuld for spørgeren, så henvendelse til et autoværksted er nok den billigste og bedste løsning.
En bil der har kørt så langt, og som skal køre en del mere, skal vedligeholdes med stor faglighed.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-07-11 00:09

Det kan også være din kopling der er slidt.Men da plejer det også være problemer med at få bilen i revers.
alimak

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 27-07-11 02:21

At vide hvad er ofte at vide, hvornår man skal overlade det til specialister.
Jeg mener: "Når du ikke havde lokaliseret problemet selv, er det nok ikke klogt selv at spliktte en gearkasse ad"
Selv om - eller måske netop fordi, jeg ved lidt om gearkasser, holder jeg nallerne langt væk.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-07-11 10:18

Citat
At vide hvad er ofte at vide, hvornår man skal overlade det til specialister.
Jeg mener: "Når du ikke havde lokaliseret problemet selv, er det nok ikke klogt selv at spliktte en gearkasse ad"
Selv om - eller måske netop fordi, jeg ved lidt om gearkasser, holder jeg nallerne langt væk.

Igen enig med hjkofoed.Man skal kende sine begrænsninger.Det er altså komplicerede sager.
Som kan sætte grå hår i hovedet,på selv en proffer.

M.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 28-07-11 01:15

Tak for dine anerkende ord Mosebaek, det luner.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-07-11 09:22

Selvtak hjkofoed.Jeg synes du skriver meget fornuftig her.Bare afmontering af de forskellige dele,inden man i det hele taget,er i "nærheden" af gearkassen,er et stort arbejde.Jeg mindes endnu lidt om,hvordan en gearkasse,ser ud indvendig.......... i en Kadett B......og der er immervæk en spring op til en Audi. Nej,det er ikke for Gørdetselv.

M.