/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Plankegulve uden fasede kanter
Fra : urban
Vist : 581 gange
100 point
Dato : 25-07-11 22:01

Hej

Jeg skal have et fyrretræsgulv i min tilbygning til at flette sammen med et fyrretræsgulv fra 1950 i det gamle hus. Plankerne skal være 112x20 mm, og det er ikke svært at få fat i, men i dag ser det ud til, at alle fyrretræsplanker er med fasede kanter, hvilket gulvet fra 1950 ikke er.

Jeg er i første om gang ikke interesseret i svar med alternative løsninger - det jeg gerne vil vide, er, om nogen kender til et sted, der forhandler fyrretræsplanker på 112x20mm uden fasede kanter?!

Og er der nogen der ved, hvorfor det i dag er standard med fasede kanter?! Jeg mener, de riller er da ikke til andet end at opsamle skidt og møg?!

Og til sidst, er der nogen der ved, om det med de fasede kanter, er noget specielt for fyrretræsplanker eller om det også gælder hvis plankerne er af f.eks. eg, ask, bøg, pitch pine, gran, lærk og så videre?

Mvh
Urban

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-07-11 22:18

Du skal have fat i et tømrerfirma som høvler brædderne på værksted.

Jeg ved sgu ikke hvorfor de brækker kanterne nu, muligvis for at alle de kunder der roder med brædderne i byggemarkedet ikke skal skære sig på de skarpe kanter.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 26-07-11 03:25

Citat
Og er der nogen der ved, hvorfor det i dag er standard med fasede kanter?! Jeg mener, de riller er da ikke til andet end at opsamle skidt og møg?!

Egentligt skulle de limes/ sømmes ?
ellers har du samlet dem forkert...
Citat
det jeg gerne vil vide, er, om nogen kender til et sted, der forhandler fyrretræsplanker på 112x20mm uden fasede kanter?!

Køb en elhøvl og fis de kanter af selv, ellers køb RÅ/ høvlede brædder, (TØRRE)
mener de kan købes høvlet på en eller flere sider = men dyre´re, end en høvl?

Fasede kanter, kan muligvis?? holde formen på brættet, ellers kan de slå sig
så de ikke er til at ligge sammen....! min erfaring med DET

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 26-07-11 03:28

Citat
Og til sidst, er der nogen der ved, om det med de fasede kanter, er noget specielt for fyrretræsplanker eller om det også gælder hvis plankerne er af f.eks. eg, ask, bøg, pitch pine, gran, lærk og så videre?

Kun hvis du køber dem som gulv-plamker.
Der hvor jeg handler, er de ALTID rene og lige? = bortset fra en pind på
knap 15 meter, den var mere skæv end lillebæltsbroen, i stormvejr.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-07-11 07:03

Rillerne har iøvrigt også en kosmetisk funktion, hvis et eller flere brædder arbejder ses det omgående.

Kommentar
Fra : urban

Dato : 26-07-11 09:42

Hej nomore

Tak for dine svar!

Kan du oplyse, hvor du køber dine brædder?!

Og jeg har ikke samlet dem, da jeg endnu ikke har købt dem. Planen er at skrue dem fast i noten.

Dit forslag med at høvle dem, duer ikke, da de så ikke længere har samme mål som de gamle planker.

Mvh
Urban