/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Blommetræ....Hvilken ????
Fra : pk2dk99
Vist : 901 gange
100 point
Dato : 18-07-11 23:26

Hej kære kandu bruger

Vi vil gerne have en blomme træ i vores haven. Hvilken blommetræ skal vi køb som er bedste og der bærer pænt med god og sød frugt.

Vi har plante forum her i nærheden.

Venligst anbefale mig med jers råd.

På forhånd tak
mvh

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-11 00:02

Oullins Reine Claude helt sikker
Citat
Stor, rund spiseblomme, konservering. Gulliggrøn med lys dug og rødlige prikker i solrige år. Blødt, meget saftigt, fibret kød, sødlig smag. Primo august-ultimo september. Sparsom frugtbarhed som ung. 1860 Frankrig. Kraftige træer med regelmæssig krone. Stor bredt, højt træ. Selvbestøvende.
det er min favorit blomme, klik på linket og rul ned til dem der ligger i kassen:
http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/997.html

sparsom frugtbarhed som ung står der i citatet og det er fuldstændig korrekt, min stod i 5-6 år før der var blommer af betydning

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 19-07-11 00:03

Italiensk sveske

Sidst i sept

Sortblå

Middelstor

Sveske med fast kød og kraftig smag.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 19-07-11 06:18

Vi har flere forskellige blommetræer, men den klassiske Victoria-blomme er og bliver nr. 1 hos os, efter "reglerne" skal de udtyndes, det har vi kun sjældent gjort, men de smager dejligt selv når de ikke er så store.

http://www.planteskoler.dk/4/2/5470/victoria-blomme-spis-9-mdr-roedorange-blommer-selvbestoevende-.aspx

Men du kan jo også helgardere (hvis du kun skal have et træ, og købet et træ der er podet med flere sorter, så kan sæsonen blive lidt længere.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-07-11 09:29

Vi har også Victoria blommen. De smager pragtfuldt og træet bærer rigeligt med frugter. Vi har aldrig udtyndet vort træ, det er nu 4 år gammelt.
God blommejagt.
Mvh Akle

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 19-07-11 14:08

Jeg er totalt enig med o.v.n. i hans valg af en dejlig fransk Reine Claude, som jeg faktisk netop sidder og nyder i denne stund (behøver jeg at sige hvor? - i Provence, selvfølgelig )
Vær opmærksom på sorten af reine clauder, for det er de små grimme, der smager bedst. Spørg på planteskolen, så du får den rigtige.

Høsten er måske ikke altid så stor, men smagen er fantastisk.

Jeg kan godt lide Victoria blommen. den er lækker, og der er næsten altid en god høst. Vil nu sige, at det godt kan betale sig at udtynde i Victoria, for så kommer de til at smage endnu bedre.

Kirkes er også en dejlig blomme, og så findes der en helt rund næsten sort blomme, som desværre revner i skallen ret hurtigt. Jeg kan ved grød ikke komme i tanke om navnet, men den smager også fantastisk.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-07-11 14:44

Jeg tror den pifo tænker på er Kirkes, som vi også har, men man kan ikke regne med en bare rimelig høst hvert år, så den er ikke egnet til at være eneste blommesort i haven.

pifo, hvordan får du tid til at nyde Provence, når du hele tiden er på nettet?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 19-07-11 14:51

@vagnr: Ærgerligt at skulle indrømme det, men i dag regner det, så livet må nydes indendøre. Resten af familien er opslugt af bøger, og computer og rosévin er en udemærket kombination. Min tur udi vinindkøb må vente til i morgen, hvor vejret skulle blive fint igen.

I øvrigt er det nok Kirkes, jeg tænker på. Ved bare at den er fantastisk

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-07-11 14:55

Provence laver dejlig rosé, nyd den!

Godkendelse af svar
Fra : pk2dk99

Dato : 22-07-11 00:51

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-07-11 05:10

Selv tak, pk2dk99.