/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hessian - "udspartling"
Fra : lgs
Vist : 2917 gange
20 point
Dato : 17-07-11 15:52

Har et mindre vægparti m/hessian, som er beskadiget af katteklør, men som også skal dækkes af andet, f.eks. glasvæv. De beskadigede partier skal fjernes, men i stedet for at rive al hessianen af vil jeg gerne, om jeg kan "udspartle" hessianen samt de beskadigede partier som forberedelse til opsæt af f.eks. glasvæv.
Er i tvivl om, hvilken "spartelmasse" jeg skal bruge - forslag modtages med taknemmelighed.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 17-07-11 16:01

http://www.maxbo.no/Tips-og-rad/Maling-og-tapetsering/Sparkling-av-vegg/

Her er en fremgangsmåde beskrevet ( på norsk men ikke vanskelig at forstå )
Jeg ville nok have brugt den løsningen med at bruge rulle til at påføre det jævnt med.Hessian suger som bare det -så måske det var en ide at give det hele et strøg med tapetlim først???
Men her har du ihvertfald et tip.
Held og lykke

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 30 point
Dato : 17-07-11 16:16

Jeg har ordnet en hessianvæg. Og det foregik ved at købe billig maling. Male et tykt lag på hessian og vente til det er tørt, derefter mere maling på. Bliv ved til hessian har suget det hele. Vent til det er helt og aldeles tørt, gerne 10-12 dage. Derefter slibes væggen let, hessian stritter som et pindsvin. Og nu kan den overmalen, eller sætte tapet, glasvæv op.

Ovenstående måde er anbefalet af en maler.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-07-11 16:42

Hvis væggen under hessianen ikke er helt elendig, ville det så ikke være nemmere/hurtigere at fjerne hessianen?

Med al den spartling eller maling der skal til går der jo flere uger før du kan gå i gang med at sætte glasvæv op, og du risikerer at hessianen løsner sig fra væggen med al den fugt, det får undervejs.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-07-11 17:22

Hmm, det sad ikke på papir fra nyt af ?

Det var en lidt anden men dyrere måde at opsætte hessian, dels var det lettere at opsætte, og dels lettere at fjerne ved f.eks afdampning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-11 19:37

Lav det ordentligt.......................af med den hessian, og så spartle ud.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 18-07-11 08:47

Værktøjet er det halve i et godt resultat. GÅ I kop & Kande, og køb en organisk rund dejskraber i silikonegummi, og med metalkerne. formen gør arbejdet meget lettere og uden vulker. Jeg ville vælge en filtfylder fra flygger, som jeg vil komme på i tynde lag og spartle efter; lad tørre, slip hurtigt med korn 60 eller 80 mellem hvert lag. 3-5 gange, og det er glat

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-07-11 17:58

Der er ingen problemer i at fjerne hessian.
Der er mange historier om at det er besværligt men de holder ikke.

Jeg har på en eftermiddag fjernet hessin i et stort lokale 4 vægge i et lokale på 20 M2.

Procedure
Det er bare at rive vævet af og så male eller sprøjte med flydende tapetopløser eller dampe skidte af. Da ovefladen ikke er lukket er det faktisk lettere at få bundpapiret af end ved almindeligtapet med lukket overflade.

Glem alt om at tro spartling er en let løsning, det er kun en grim og besværlig løsning.

Vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 31-07-11 22:57

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-08-11 14:35

Selv tak. Vi prøvede først at fjerne hessianen men det duede ikke. Maling virkede.