/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Første bil MED forsikring til pendler?
Fra : Krogh_Jensen
Vist : 1034 gange
40 point
Dato : 15-07-11 18:39

Hej på Kandu.dk!

Jeg er så heldig at ha' fået et job umiddelbart efter mit studie, som jeg ser meget frem til at starte på! I den forbindelse er en bil en nødvendighed, idet jeg bor i Aarhus medens arbejdspladsen hovedsageligt vil være i Ølgod (ca. 120 km., hver vej!). Jeg skal før eller siden flytte tættere på, men der er ingen tvivl om at der nok vil gå mindst et halvt års tid, inden det sker.

Om mig:

Mand
26 år
Bosat i 8000, Aarhus C

Mit spørgsmål til jer er derfor:

Hvilke NYE biler findes der, som sælges inkl. forsikring til en førstegangskøber som jeg er? -Jeg kan kigge finde Checrolet?

ELLER - kan det svare sig at købe en bil uden forsikring (fx brugt) når min præmie sikkert bliver høj grundet min alder og manglende ancinitet?

Med det høje kilometerantal antager jeg at leasing ikke vil være fordelagtigt?

Skal jeg overveje at købe en brugt bil, evt. på gule plader?

Min økonomi er ganske sund, men har ingen stor opsparing at tære på :) Så tænker at at ny bil max skal koste de her 130.000?

Nogle gode råd eller erfaringer?

MVH Krogh

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-07-11 15:38

Hatten af for dig du tænker ansvarlig og vil sikre andre i tilfælde f en bilulykke som du af en eller anden årsag er skyld i.
En passager i din bil er i næsten altid dækket af sin egen ulykkes forsikring, som så dækker hvis passgeren kommer til skade ved en ulykke i en bil som han/hun ikke selv er fører af, det vil føre for vidt at remse alle forsikrings selskabers politik for private ulykkesforsikringer op så det bør undersøges hvad en privat ulykkesforsikring dækker i hvert tilfælde.
Det kan være en god ide at tegne en kaskoforsikringen med bilulykkesdækning som et tillæg, den vil dække passagerer som ikke selv har en privat ulykkesforsikring, du skal også selv have en privat ulykkesforsikring for selv at få en forsikringsdækning, kaskoforsikringen dækker nemlig kun skader på din bil - ikke på skader på dig, alle tillæg til forsikringer koster og oveni at du er førstegangs bilejer kan det blive ret dyrt men du har så en alder hvor du hurtig får anciennitet for skadesfri kørsel, det kunne blive meget dyrt hvis du var 18-20 år.
Du kan muligvis finde et bilmærke som tilbyder forsikring, men helt sikker ikke hvor forsikringen dækker eventuelle passgerer, det bliver en helt anden pris end den de annoncerer med hvis du skal have det tillæg med, den meget populære Chevorlet Spark har kunnet købes med billig forsikring men hvis jeg klikker på linket hvor der står 1 års forsikring kun 3588kr. så kan siden ikke findes.
http://www.chevrolet.dk/modeller/spark/
andre mærker har også haft lignende tilbud men jeg ved ikke om du stadig kan benytte tilbudet

De fleste forsikrings selskaber giver bonus når du har alle forsikringer samlet hos dem så du kan starte med at undersøge hvad en bilforsikring med bilulykkesforsikring som tillæg til kaskoforsikringen vil koste hos det selskab du benytter nu.
Du bør også undersøge hvilken pris og hvilken dækning Alka kan tilbyde, de er ret billige og gode til at strikke en forsikring sammen som dækker dit behov:
http://www.alka.dk/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-07-11 15:45

Citat
Skal jeg overveje at købe en brugt bil, evt. på gule plader?
det kan være en god ide at købe en god brugt bil, de første par år falder prisen meget og bilen er stadig næsten som ny, men køb ikke en på gule plader, den må du ikke bruge i det tilfælde du nævner dit spørgmål, så du skal måske se efter en brugt som kan registreres med papegøje plader

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-07-11 01:05

Citat
men køb ikke en på gule plader, den må du ikke bruge i det tilfælde du nævner dit spørgmål,

Selvfølgelig må man da det, der er da intet til hinder for at eje og benytte en gulpladebil som privatbil hvis bare der er indbetalt moms på den, men hvis den er for ny er det for dyrt, da der kommer privatbenyttelsesafgift oveni vægtafgiften.

Og til trådstarter, at tegne forsikring som nystartet uden anciennitet, det er dyrt..svinedyrt.
Blot en lovpligtig ansvarsforsikring koster omkring 10000 om året.
og hvis bilen skal financieres er kaskoforsikring obligatorisk og de næste 10000 + er allerede væk også så..

Leasing tror jeg vil være en god løsning..også muligt selv om der køres mange kilometer

Her kan du se en masse bilmodeller og løsninger og priser ud fra leaingperiode opg kilometer og inkl. forsikring o.s.v.

http://www.billeasing.dk/

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 40 point
Dato : 17-07-11 12:30

For at rette et par forsikringsmæssige misforståelser. Alle passagere i en bil er dækket af bilens ansvarsforsikring, hvis andre trafikanter ikke er anledning/ansvarlig for uheldet. Her er føren ikke dækket.

Er der fx to biler involveret, så dækker modpartens bils ansvarsforsikring førene. Privattegnede forsikringer (ulykke, liv, arbejdskade, autoulykke mf.) supplerer de lovpligtige forsikringer.

Krogh_Jensen, du får givet vis den billigste ansvars- og kasoforsikring ved køb af ny bil, som du selv er inde på. Nystartet bilist med en gammel bil og kun ansvar kan let komme op på 10.000-12.000 kr. årligt - og så skal du nok forvente nogle større omkostninger på den gamle bil frem for en ny.

De bilforsikringer som du køber der, sammen med bilen har ingen personforsikringer med, men jeg opfatten heller ikke dit sp. om perosnforsikring, men alene om bilforsikring.

Godkendelse af svar
Fra : Krogh_Jensen

Dato : 17-07-11 15:21

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-07-11 09:03

Selv tak Krogh_Jensen