/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Relæ til 6 forbindelser
Fra : pejath
Vist : 918 gange
100 point
Dato : 15-07-11 13:15

Jeg skal måske bruge et relæ til at skifte fra 30 km/t cdi til 45 km/t cdi. Der skal være min 5 klemmer helst 6, det er som sikkert gættet til en knallert 30 som kører 28 km/t og jeg troede den ville køre ca. 40 km/t med 45 cdi en men den kører over 40 og det er lig med bøde, så tænkte jeg hvis man lavede en omskifter med 12v kontakt så kan man skifte fra den ene til den anden, når den kom på rullefeltet.
Peter T. Sønderjylland

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-07-11 16:20
Kommentar
Fra : pejath

Dato : 15-07-11 16:40

De gængse ting til begrænser passer ikke til denne, da det er en fire takter, "kineser model" Baotian, den kører fint, de skal have stillet ventiler ret ofte, tror det er ca 3000 km.
Plan er st montere 2 cdi bokse og så skifte fra en til den anden, ved hjælp af et relæ.
Jeg er ved at omvikle en 220 volt til 12 volt. Der er kun 5 ben men jeg regner med at kunne springe over steledningen.
Peter T. Sønderjylland

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 16-07-11 00:27

Ulovlighederne er ikke så store, med gps måles den til 41,6 km/t med 45 km/t cdi'en, politiet giver først bøde fra ca. 39,9 km/t.
Personligt synes jeg det er sindsygt at den kun kører 28 km/t, jeg kan blive overhalet af en traktor som kun kan køre 30 km/t.
Jeg havde et håb om at 45 cdi'en ville ende på 38 km/t, men desværre kører den for hurtigt.

Jeg har prøvet at montere en variatorring i varioen, men så tager den bare omdrejninger, og ender igen på 41,5 km/t da der sidder en magnet på bageste remskive som sender impulser til styringen.

Peter T. Sønderjylland

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 16-07-11 00:32

Jeg har nu langtidstestet mine kobbertrådsvindinger til 12 volt, på den gamle 220 volt spole, det ser ud til at den ikke varmer for meget efter 3 timer, strømforbruget er ca 0,2 ampere, så jeg tror jeg kan få mit gamle 220 vot relæ igang som omskifter. Nu mangler jeg at teste om kontakterne er gode nok, da jeg måtte sætte en mindre kraftig fjeder på relæ klappen.
Men er der nogen som har en god ide er i stadig velkomne endnu.

Peter T.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 16-07-11 05:48

6 ben? Er det to omskifter funktioner eller hva? Hvor mange ledninger er det du skal have skiftet over?

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 16-07-11 11:06

6 ledninger skal omkobles eller skiftes over ialt.

Accepteret svar
Fra : 1901

Modtaget 100 point
Dato : 17-07-11 06:10

Måske med sådan 2 af disse: (så skal begge afb. bare skiftes over samtidig)
http://www.el-supply.dk/?Gid=658&VNr=6022K

Eller hvis du kan lade begge bokse stå med plus og minus hele tiden, kan du nøjes med denne:
http://www.el-supply.dk/?Gid=658&VNr=6024P

Nu har jeg ingen ide om hvor mange watt sådan en boks bruger, men kan da ikke forestille mig det skulle være alverden. Jeg mener de afb. der er linket til kan tage 5 amp.

Godkendelse af svar
Fra : pejath

Dato : 18-07-11 00:08

Tak for svaret 1901.
Det var faktisk noget i den stil jeg tænkte på, dog med 6 tilslutninger, men denne kan gøre det da der er en ledning med speciel funktion som kan / skal køres over en anden kontakt, og så vælger jeg bare at lade stel sidde permanent.

Men jeg fik den omviklede til at virke, nu skal den bare monteres en dag jeg har tid og ryggen ikke driller for meget.

Hvordan er det jeg giver dig pointene?

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 18-07-11 00:09

Nå jeg kan se du har fået pointene, dem har du fortjent.