/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
opstarts problmer på HP PC
Fra : henrik2008
Vist : 404 gange
50 point
Dato : 14-07-11 19:07

Hjææælp, nu syntes jeg at alt går gjaldt, med snart alt!.

Nærmere forklaring herunder.

jeg har for nyelig haft problemr med mit Geforce 8500GT PCIE grafikkort i min stationære HP PC puter fra Bilka (og et er sidste gang jeg køber noget elektronik fra Bilka, puteren var en udstillings model, og normalt plejer jeg at bygge skidtet selv (selvbygger) og har nogle års erfaringer med sådanne ting!).

jeg har fornyeligt købt Windows 7 64bit Home Premium Dansk.
Alt køre fint.
Men så stod grafikkortet af (tror jeg!), Windows 7 Blue screen of death,, jeg genstartet, den gik i sort pludselig efter at den har loadet Windows ind (det har den vist gjort nogle gange, og nej der er ingen virus, har tjekket med Norton 360!).

grafikortet`s blæser lavede da også nogle mærkelig lyde som om den ikke kunne køre ordentligt, jeg tog grafikkortet ud og rensede grafikortet for støv og skidt, det, var propfyldt med skidt, ved af forsigtig at puste med munden og satte grafikkortet ind igen, lukkede PCèn og Tænde PCèn, den vil ikke opstarte mere overhovedet.
Så tog jeg grafikkortet fra en anden`s ven PC, et ATI Radeon PCIE grafikkort i og installerede driver, alt virker pefekt, så jeg smuttet ind i Fønix computer på Frederiksberg og købte et stk ATI Radeon HD 5450 til 316 kr (jeg ved det sikkert et skod kort, men jeg forventer at bygge en hel ny PC med Core i7 og hele svineriet til, så jeg gider ikke at offer et dyrt grafikkort til 1200 kr på min HP PC). jeg købte denne HP PC, fordi jeg fik den billig, og så var jeg fri for at bygge den selv!.

nu har jeg sat det nye ATI Radeon hd 5450 kort i og nu sker der noget mærkelig, den vil ikke starte op, før lampen på tænd/sluk knappen blinker 5-7 gange og derefter starter den fint op.
det gør den hver gang. ?????
Hvad kan det være, er det fordi det er et PCIE kort med PCI Express 2.1 (min pc er fra 2008, så jeg gætter at den har PCI Express 1.2 eller lign).
Det kunne vel også være at strømforsyningen ikke kan trække kortet, der for tog jeg DVD drevet fra, det hjalp ikke.

Kan det være hukomelsen der er defekt ??
Kan det være bundkort der er defekt ?.

Jeg har fortaget en hardware power reset, ved at holde tænd/sluk knappen nede mere end 15 sek. ved opstart, hjalp ikke.

Har kigget i BIOS for mærkelig tegn, inklusiv varme tegn fra temp diagnostic monitor, alt ok.

Har åbnet pc og kigget på alle blæserne, de køre alle sammen og larmer ikke.

Hvad er det mon gjaldt. ????.

Har lige nu hentet og installeret Sisoft Sandre 2010, nu prøver jeg at tjekke for hardware fejl, hvis programmet kan det.

Fandens også, nu har jeg lige ofret et stk. grafikkort og Win7 på sådan en skod computer.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 14-07-11 19:20

er det en med grafikkortet sammen med bundkortet for så skal det vel deaktiveres også i bios

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-07-11 19:21

Citat
og et er sidste gang jeg køber noget elektronik fra Bilka

Det er da "fløjtende" ligegyldigt HVOR du køber den - de er ALLE fremstillet i østen

Prøv at køre den tilbage til fabriksindstillinger - så kører det nok - "pilleri" giver tit problemer på komputere født med Vista - og det var den vel i 2008

PS...

Om 4 dage lukker Kandu dit første spørgsmål....

Kommentar
Fra : henrik2008

Dato : 14-07-11 19:42

ja, der er vistnok onboard grafikkort på ,mener bestemt at grafikkortet er disabled, men kigger lige.

harlige kigget på Sisoft sandra 2010, den melder ingen problemer!

sisoft sandra siger også at der der PCI Express version 2.1

ps. Sisoft Sandra 2010 er et diagnostic og benchmark tools til at teste grafikort cpu osv...

jeg har nu harft pc tændt i 2 timer ingen crash.

det eneste der er,, at at puteren køre en lille smule langsommere, ellers alt ok, undtagen opstarts tænd/sluk knappen der stadigvæk blinker!!.

hvis man ikke kan gøre noget ved det, kan jeg vel leve med det, men jeg prøver senere at teste rammen, ved at udtage 1 ellle 2 blokke (der er 3 blokke a 1gb ddr2 ram pc6400!).

Kommentar
Fra : henrik2008

Dato : 14-07-11 19:43

har prøvet at køre tilbage til frabriks instillinger i bios ved at "LOAD DEFAULT BIOS SETUP", hjalp ikke!.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-07-11 20:32

Dit skærmkort skal du også sætte til standard for kortet.

Kommentar
Fra : henrik2008

Dato : 14-07-11 21:43

nej, jeg tog fejl, der er ikke onboard skærmkort indbygget på bundkortet, så det har intet med dette at gøre.

har nu genstartet og kørt og slukkede min pc, den virker stadtigvæk ok, men samme problem med blinker tænd/sluk 5-7 gange med 1 sekund imellem hvert blink og derefter 2 sekunder ingenting, derefter starter win7, normalt.
enheds håntering i win7, er der ingen udråbs tegn eller errors af nogen art, desuden kan gfx kortet fint spille spil og hd video uden nogen problmeer.

jeg prøvede også gfxkortet på en lidt ældre med vistnok pcie 1.2, computeren fucked totalt op, og fremprovokorede blå fejl skærm og frys, så jeg satte den tilbage på min HP PC, måske er det kortet der er defekt ? (det andet gfx kort jeg prøvede på PH PCèn gav ingen fejl i form af blink tænd/sluk knappen osv!).

Kommentar
Fra : henrik2008

Dato : 14-07-11 21:48

i BIOS , kan man vælge om, man vil opstarte fra PCI grafikkort eller PCIE grafikkort, jeg har valgt PCIE grafikkort opstart (har også prøvede begge ting!), intet virker, alså stadig blink errors.

det er ihvertfald ikke hukomelse, hd cpu, eller andet der er gjaldt, der er enten gfx kort, eller bundkort, eller noget trejdie, eller også kan puteren ikke lide gfx kortet !???.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-07-11 09:57

Det kan være så meget .

Strømforsyningen kan være lidt tid om at komme op på korrekt spænding. Den når det først nå r harddisk mv. belaster mindre.

Check kontakter i bundkort ,specielt til grafikkort, for støv mv.

Dine indstillinger af timing i bios er for skrap til det simple grafikkort.

Kommentar
Fra : henrik2008

Dato : 15-07-11 11:23

HAR tjekket alle molex kabler plugs sata kabler osv, ram kontakter osv, alt perfekt.

har udtaget batteri (har tjekket om batteri er sat med plus siden op af, når jeg indsætter det i pc), i mere en 20 sekunder, og indtaatet alle bios data (der er ikke mange date at udfylde).

hjælper ikke.

Kommentar
Fra : henrik2008

Dato : 17-07-11 11:21

ok alt vel, har købt et stk. geforce 210, alt virker perfekt, ingen tønd/sluk oære der blinker, eller
problemr med opstart.

løsning fundet.