/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Privat vej
Fra : taunusanden
Vist : 1754 gange
200 point
Dato : 14-07-11 17:57

Ved ikke helt om jeg har fundet den rigtige kategori..

Jeg bor ude på landet , på en privat grusvej, der ender blindt.
Vi bor 5 på vejen, jeg bor som nummer 2 oppe fra den asfalterede vej.
Min nærmeste nabo og jeg har hus der støder op til vejen, så sætter derfor pris på at man kører med en fornuftig hastighed forbi os. Vejen er en del af grunden ud for vores huse.
Hende der bor længst nede af vejen kører nærmest racer kørsel, gerne 80km/t, forbi os. De gange jeg har kommenteret det på en pæn måde, har hun blot kommenteret det med at det jo er et træls sted jeg bor. Bortset fra hendes hensynsløse kørsel der gør os utrygge, så bor vi faktisk rigtig rart. Os andre på vejen er enige om at hun kører alt for stærkt forbi os, og hun har ikke villet lytte til fornuft fra de andre naboer heller. Skal dog siges at hendes mand altid kører pænt. Efter jeg nu har boet her i over 7 år, fik jeg nok en dag hun kom forbi, og kørte der ned og sagde at jeg ikke ville have hun kørte sådan forbi mig, hun blev sur og sagde "at hun jo også skulle være her" og smækkede døren i hovedet på mig. Hun har så ikke hilst siden, som os andre normalt gør når vi ser hinanden. Den hensynsløse kørsel fortsætter.. Hun kørte faktisk ud over marken engang vi havde spærret vejen af for at fælde et par træer der stod op af vejen, hvilket fortæller lidt om hvor ligeglad hun er.

Historie nok... Men er træt af at der nu er en nabo der er sur på mig, men det går jo nok..

Spørgsmålet er ikke så meget hvad jeg KAN gøre ved det, for der er kommet mange gode forslag fra venner og bekendte når de har oplevet det.

Mit spørgsmål er hvad MÅ jeg gøre, for at forhindre hende i at køre så stærkt forbi mig?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-07-11 18:03

Citat
Tilsyn
Kommunen fører tilsyn med private fællesveje, behandler indkomne sager, afholder vejsyn og udsteder påbud om vedligeholdelse.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-07-11 18:05

Hvordan skal jeg forholde mig til det svar?

Vedligeholdelse af vejen står vi selv for.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-07-11 18:09

Citat
Vejen er en del af grunden ud for vores huse.

Hvis det er rigtigt forstået - at det er din vej lige der, så undersøg hos kommunen om du ikke må lave et bumb

Ellers ville jeg nok bare sætte skraldespanden derud - med mindre vejen er meget bred, for så er det jo ligemeget

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-07-11 18:15

Citat
Ellers ville jeg nok bare sætte skraldespanden derud - med mindre vejen er meget bred, for så er det jo ligemeget

Så generer jeg de to naboer der bor mellem mig og hende, den ene er en ældre mand der ikke går så godt mere.

Et bump må jeg godt lave, hvis jeg skilter med det. Men de holder bare ikke ret længe når landbrugs maskinerne kommer. Og de forsvinder til vinter når der bliver ryddet sne, det er en gummiged der ordner det.

De ting burde jeg nok have nævnt i mit spørgsmål

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-07-11 18:16

Citat
Hvordan skal jeg forholde mig til det svar?

Du skal henvende dig til kommunen

De kan bl.a. bestemme om der skal laves hastighedsbegrænsning eller andet hastighedsreducerende.....

Derefter bliver det politiets opgave at sørge for færdselsloven overholdes.....

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 210 point
Dato : 14-07-11 18:22

Citat
Mit spørgsmål er hvad MÅ jeg gøre, for at forhindre hende i at køre så stærkt forbi mig?

Du skal ikke lave bump...du skal grave nogle rander/grøfter så hun er pisket til at nedsætte farten.
Vi har med held gjort det i sin tid.
Posten lærte i hvert tilfælde at man kører roligt.
Du informerer dine nærmeste naboer og går i gang.
Afledningsmanøvren i dette er at der REGNER og vandet skal væk.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-07-11 18:28

Det er jo så straks en bedre ide
Om Jeg så må det, ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-07-11 19:05

Citat
Om Jeg så må det, ved jeg ikke.

Det VED kommunen....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-07-11 20:15

Køb et stykke af marken overfor og lav en vejforlægning.
Hvis den vejforlægning samtidig hælder forkert, skal man være noget af en rallykører for at køre stærkt der.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-07-11 20:25

Nu spurgte jeg jo her, for at undgå et besværligt offentligt system.

Købe et stykke af marken er ikke noget man bare lige gør. Specielt ikke når ham der har jorden hellere så min grund lagt til marken.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-07-11 20:28

Nå ja - så er det så ikke nogen god idé.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-07-11 20:45

Har i overvejet at snakke med kvindens mand? Måske kan han "banke" hende på plads. Og jeg mener ikke slå.
At hun nu er fornærmet kan du bare være ligeglad med, det er ikke dit problem men hendes.

Og i vores kolonihaveforening blev der også kørt for stærke. Vi har gravet togsveller på tværs af vejen, de stikker lidt op, og det sænker hastigheden.
Alle køretøjer kan køre over svellen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-07-11 20:54

Citat
Om Jeg så må det, ved jeg ikke.

Det ved jeg så heller ikke. Vi gjorde det og det hjalp. Det var hovedsagen for os

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-07-11 20:57

Noget der stikker op af vejen er jo som nævnt ikke en god løsning.

De gange jeg har sagt det på en pæn måde har han været der, han er en virkelig rar og rolig mand, men nok det man beskriver som en tøffel helt. Får ham ikke til at sige hende imod.
Og det er ikke engang noget med at hun er en ung pige der tror hun styrer verden, damen er over 50 år. Men som noget af hendes familie sagde, så mente de godt jeg kunne opgive det, for hun retter sig kun efter hendes egen mening, så må andre indordne sig.

Ja, jeg bør nok være ligeglad med at hun er sur på mig og det kan jeg også fint leve med. Noget af det jeg syntes rigtig godt om herude på landet er ellers at vi er gode til at snakke sammen og hjælpe hinanden. Men når der så skal være en nabo strid, det tager lige som toppen af idyllen når hun kommer der flere gange om dagen. Jeg har jo hund og kat, samt de fleste i min omgangs kreds har børn.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-07-11 20:58

@piaskov
Dit forslag er skam også det der tiltaler mig mest
Vil lige tage det op med de andre naboer!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-07-11 21:06

Citat
De gange jeg har kommenteret det på en pæn måde, har hun blot kommenteret det med at det jo er et træls sted jeg bor.

Det er åbenbart ikke "trælst" for hende at skulle køre på en grusvej det stykke.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-07-11 21:13

Hun er selvstændig maler, har tænkt at malingen må vælte rundt i hendes firmabil når hun kommer med den fart. Ville sgu bare ønske hun ville vise lidt hensyn ligesom os andre herude.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-07-11 21:56

Citat
har tænkt at malingen må vælte rundt i hendes firmabil når hun kommer med den fart.

Du hælder da bare maling i "grøften" når den er gravet...så ka' hun lære det ka' hun

Jeg kan da fortælle at vores postbud fik ødelagt sin bil da han strøg over med 100 i timen...så lærte han at køre ordentligt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-07-11 22:00

Citat
Nu spurgte jeg jo her, for at undgå et besværligt offentligt system.

hmmmm

Spørgsmålet er ikke så meget hvad jeg KAN gøre ved det, for der er kommet mange gode forslag fra venner og bekendte når de har oplevet det.

Mit spørgsmål er hvad MÅ jeg gøre, for at forhindre hende i at køre så stærkt forbi mig?

Og det kan KUN myndighederne svare dig på....

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-07-11 22:02

Er ikke sikker på om hun ville lære noget af det.
Sagen med bump i vejen er jo at man kan blive gjort erstatnings ansvarlig, hvis man ikke har skiltet med det.

Render i vejen bliver ikke ødelagt når vi får ryddet sne som bumpene derimod vil, derfor syntes jeg det er en god ide med render på tværs af vejen. Men et par skilte slipper jeg ikke for, for at gøre det rigtigt.

Men tager det lige op med de andre naboer, så de ved hvad der foregår.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-07-11 22:06

@refi, der er alt for mange "svar" her på kandu der ikke er noget svar.
Dit svar er nøjagtigt det samme som hvis der var stillet et spørgsmål med en reparation af en bil og der bliver skrevet "kør til mekaniker".

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-07-11 22:09

Nu kan jeg godt nok ikke se de render på tværs af vejen for mig, meeen vil jorden/gruset ikke bare ryge ned i renden, så den skal tømmes med jævne mellemrum

Renden må da også blive fyldt op af sneen??

En skraldespand (eller evt. en blomsterkumme) kan da ikke generer dine naboer, selv om det bliver til lidt slaloom, de kører jo pænt, men for en fartgal, betyder det at hun bliver nød til at sætte farten ned??

Min far havde også sådan en tumpe på sin vej engang, han smed en bold over hækken, og ud på vejen, og sagde at det var os børn der legede - men den kan du nok ikke bruge??

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-07-11 22:18

Den med bolden har jeg overvejet
Men har bare aldrig nået det. Nok ligger hundenes bold i haven og der er hegn så de ikke løber efter den, men det er jeg bare ikke hurtig nok til. Slalom kørsel med blomsterkummer er heller ikke så godt når landbrugs maskinerne kommer forbi.

Renderne i vejen forestiller jeg mig lige som en omvendt vejbump, og jo, tror på jeg bliver nødt til at rense dem op nu og da, det opdager jeg vel hvis hun sætter farten op.
Min nærmeste nabo og jeg er gode til at køre en tur med gårdriven indimellem, så gruset er løst nok til at rive et par render op med.

At de bliver fyldt op med sne er der bare ikke noget at gøre ved. Tror ikke hun kan lide at køre når der er glat, hun kører nærmest aldrig om vinteren.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-07-11 23:10

Har Du og naboen ikke nogle vinduer i "skudlinien" som I selv kan smadre og så præsentere kællingen for en erstatning ?

Der kan muligvis gøres noget, men det kommer an på om Du kan få kommunen til at gå med på at det er "tættere bebygget område", et af argumenterne for dette kan være at både Dit og naboens hus støder helt op til vejen.
http://webarkiv.ft.dk/?/Samling/20021/udvbilag/TRU/Almdel_bilag282.htm

Her er der et sommerhusområde hvor de har fået sat hastigheden ned til 20 km/t, men det beror nok på at der formodes at være små børn i området.
http://www.bilgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=405955

"Du må jo i teorien køre 80 km/t , men spørg på teknisk forvaltning i den kommune du bor i , de kan hjælpe med at få sat skilte op med feks 20 km/t .
Det fik vi gjort i vores sommeerhus område efter at naboens møgunger var væltet rundt 2 gange på taget inden for kort tid."

Nå ja, kørelærerne anbefaler 30 km/t på grusvej, men hvor mange kører efter anbefalinger når de først har fået kortet ?.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-07-11 23:17

Jeg synes den kone skal flytte, kan i ikke rotte jer sammen om at drille hende så meget at hun flytter?

Hun er da en strigle som kan ødelægge det for alle andre.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-07-11 23:20

Hun har ødelagt en termorude, den kostede 600kr kan jeg huske.. Men gjorde ikke noget ud af det, for ikke at lave ballade. Jeg havde ikke boet her så lang tid dengang.

Jeg bor uden for tættere bebygget område, så godt at hastigheds begrænsningen er 80km/t her. Men syntes det hensynsløst af hende!

Og et skilt forhindrer hende ikke i at køre stærkt.

Men den med renderne over vejen er en god ide, tror jeg.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-07-11 23:24

En køber billig maling af hende, en anden siger hun kører lige stærkt nok men at det jo ikke generer ham da han ikke bor op af vejen og det sidste hold naboer har hun ikke været på talefod med manden i over 10 år. Ham der køber billig maling har hun ellers været ved at køre ned en del gange når han river vejen. Så rotte os sammen, nej.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-07-11 23:24

Jeg synes også den med render lyder go'¨... men tror bare heksen flyver over og at det kun vil være til gene for dine naboer, men lad det komme an på en prøve, hvis det er tilladt

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-07-11 23:34

Jeg skal jo også selv køre over dem.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-07-11 23:35

Citat
Og et skilt forhindrer hende ikke i at køre stærkt.

Får I et 50-km skilt sat op bliver det satme dyrt for hende hvis hun kører 80.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-07-11 23:37

Ja, men jeg har aldrig oplevet en fart kontrol på hverken privat vej eller en grusvej.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-07-11 00:08

Hovhov

Inden nu I hjælper taunusanden med en masse ideer til at hetze damen, så er der lige nogen ting at præcisere:

Der gælder nøjagtigt de samme færdselsregler for den private vej, som for alle øvrige veje i Danmark.

Det har overhovedet ikke nogen betydning i den forbindelse at vejen er privat.

Citat
Hun kørte faktisk ud over marken engang vi havde spærret vejen af for at fælde et par træer der stod op af vejen, hvilket fortæller lidt om hvor ligeglad hun er.

Tjae, en vej har man jo ikke bare lige lov til at spærre af, heller ikke selv om vejen er privat.

Hvis det er nødvendigt at spærre en vej i mere end 5 minutter skal der tilladelse til og der skal etableres omkørsel..

Hvis vejen ligger uden for tættere bebygget område så gælder der jo at man må køre 80 km/t såfremt forholdene er til det, og i den forbindelse tænker man ikke på om der ligger et hus tæt på vejen, men kun på færdselslovens regler om oversigtsforhold o.s.v.

Skilte skal der tilladelse til at sætte op.

Bump/ render/slalomkørsel eller lignende trafikchikaner kræver også tilladelse at etablere..

Så hjælp til hvad der kan gøres...ikke en skid, sorry to say, kun håbe på at damen på et tidspunkt finder ud af, at det er alt for hårdt ved bilen at køre så stærkt på grusvej og derfor sætter farten ned.

Du og evt. naboer kan faktisk meget nemmere komme i knibe ved at iværksætte tiltag af nogen art eller at "ulejlige" damen med diverse henstillinger.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-07-11 00:11

Et alternativ til bump eller huller i vejen kunne være at lave en chikane med store plantekummer hvor hun skal dreje 20-30 grader et par gange.
Men det kræver selvfølgelig at vejen er bred nok, og der er så en helt 3. instans der kunne blande sig, nemlig brandvæsnet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-07-11 00:12

Forresten, så bor jeg selv på sådan en privat fællesvej der ender blindt.

Vi (beboerne på vejen) søgte engang om at få lov at sætte et skilt op nede for enden af vejen, om at det var privat vej, fordi så mange uvedkommende kørte herud , men det fik vi afslag på.
Ikke engang et "Pas på børn på vejen" eller "Vis hensyn" måtte sættes op.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 15-07-11 00:34

Det tog nok en halv time at fælde det største træ og få det væk fra vejen. Om jeg måtte det eller ej er jeg egentlig fuldstændig ligeglad med, træet skulle væk. Det stod alt for tæt på huset og den nærmeste nabo havde spurgt til om det ikke skulle væk, for han havde knækket antennen på lastbilen pga. træet. Det var lige da jeg var flyttet derud og tidligere boede var en enlig ældre dame der ikke ville have det fjernet. Og fælde træet og det faldt ned i en bil uden der var synligt spærret af, det ville jeg alligevel heller ikke. Det var et elmetræ med en diameter på ca. 80 cm, så det ville jo være livsfarligt ikke at spærre af.

Om ikke andet, hvis kommunen har noget imod at jeg sætter skilte på min grund, så kan de rende og hoppe, det skal de ikke blande sig i. Det stykke vej forbi mig hører til grunden. Jeg må selvfølgelig ikke lave permanente forhindringer der forhindrer gennemkørsel.

Jeg er klar over at jeg ikke bare uden videre kan sætte skilte op på veje der ikke tilhører mig, men det må være noget andet når det er mit eget.

Spørgsmålet går mest på om jeg må lave en eller flere foranstaltninger der gør det nødvendigt at sætte farten ned. At der skal skiltes med sådanne foranstaltninger ved jeg der skal, ellers kan man blive gjort erstatnings pligtig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-07-11 07:47

Citat
En skraldespand (eller evt. en blomsterkumme) kan da ikke generer dine naboer, selv om det bliver til lidt slaloom, de kører jo pænt, men for en fartgal, betyder det at hun bliver nød til at sætte farten ned??

Hvis der er hjul under, kan de nemt fjernes af landmænd/brandmænd

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 15-07-11 08:30

http://www.vejsektoren.dk/vejjuradoc.asp?page=document&objno=605269

iflg. her så skal du:
1) søge skilte hos politiet.
2) aftale indbyrdes hastighedsbegrænsning ellers domstol

evt, mere her

http://www.vejsektoren.dk/temavejjura.asp?page=dept&objno=154623

http://www.daluiso.dk/katalog.html

måske du skal kigge efter udstyr og muligheder i ovenstående katalog. Der er vidst noget for enhver smag.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 15-07-11 08:36

http://www.roskilde.dk/webtop/site.aspx?p=6126

her er en manual til hvordan du kan udføre tiltag. Som der står anbefales det at nedsætte et vejlaug først.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-11 08:49

Citat
Dit svar er nøjagtigt det samme som hvis der var stillet et spørgsmål med en reparation af en bil og der bliver skrevet "kør til mekaniker".

Og det var så også det svar du ville få hvis du fortalte at du ikke aner noget om biler......

Du formulerede dit spørgsmål sådan at du IKKE ville have gode ideer til hvad du KUNNE gøre, men hvad du MÅTTE gøre.....

Og beklager det ikke falder i din smag, men du MÅ IKKE gøre noget uden tilladelse......

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 15-07-11 12:09

- bare op med et skilt hvor der står: MAX 30 KM
- og nedenunder: Gælder OGSÅ den pikløse maler!

God weekend

Godkendelse af svar
Fra : taunusanden

Dato : 15-07-11 17:02

Tak for svaret piaskov.
Det er det bedste forslag jeg har fået

For at gøre refi glad har jeg idag sendt en ansøgning til kommunen. Får jeg afslag, bare ærgeligt, det bliver lavet alligevel. Skiltene tror jeg ikke hun tør brokke sig over, for så ved jeg hun får problemer med hendes egne reklame skilte. Dem er der IKKE søgt eller lavet en nabo høring om ihvertfald.

Også tak for flere andre gode indlæg

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-07-11 18:00

Rigtig meget held og lykke med det.
Jeg indrømmer at vi da ikke spurgte...vi gjorde det bare og hørte intet for det .

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 19-07-11 10:52

Jeg er i samråd med 2 andre naboer nået frem til at vi sætter brøndringe op, så man er nødt til at sætte farten ned for at komme igennem.
Men selvfølgelig skal der kunne komme en brandbil igennem.
Min ene nabo der ofte kommer hjem i bus eller lastbil, han er mekaniker, sagde det var helt ok, om så han kun kunne snegle sig igennem, for "hun er en rigtig kælling" som han sagde.

Da jeg var ude og ordne vej i lørdags, forsøgte hun at køre mig ned da jeg stoppede havetraktoren for igen at bede hende om at køre ordentligt forbi mig. Jeg kigger ofte bagud for at se om der er nogen der skal forbi, så jeg kan køre ind til siden, men hun var der bare lige pludselig. Traktoren holdt midt på vejen ved gavlen af mit hus, så mente jeg jo ikke hun kunne komme forbi før jeg havde sagt mit. Hun havde vinduet åbent, mens jeg er på vej hen mod bilen siger hun: "jeg gider ikke snakke med dig René!", mit svar er, ligesom jeg når hen ved siden af bilen, "Det er jeg ligeglad med, men du skal køre ordentligt når du kører forbi mig". Dertil svarede hun: "Så må du jo flytte! For jeg kører som det passer mig!" Dette er skrevet ordret som det blev sagt! Derpå satte hun igang med hjulspind i firmabilen, mens hun svingede over mod mig. Hun kunne lige køre mellem gård riven på havetraktoren og huset, jeg måtte springe helt ind til muren for ikke at blive ramt.
Så var jeg selvfølgelig godt sur og kørte derned, det vil jeg virkelig ikke finde mig i.
Hendes bil var der selvfølgelig, samt mandens bil og datterens bil. Der kom jo selvfølgelig ikke nogen og åbnede op, selvom jeg hamrede godt på døren. Men hendes vanvittige kørsel fortsætter. Flytte gør jeg ikke, der er så mange gode mennesker herude, det skal sådan en hensynsløs dame ikke ødelægge for mig, og andre for den sags skyld!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-07-11 19:08

Hvor er det kedeligt at sådan en K****** skal ødelægge det hele for andre.
Håber virkelig i får skovlen under hende.
Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 23-07-11 00:43

Grus vejen ender jo blindt ved dem, så de har aldrig trafik gener. Men vejen ender ikke blindt på kortet! Den fortsætter gennem deres have. Nu er alle naboer enige om at køre gennem deres have, hvis de ikke kører hensigtsmæssigt :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-07-11 07:03

Og i er sikre på at kortet er opdateret?? I skulle nødig komme ud i - ulovlig indtrængen på privat område -

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 23-07-11 09:15

Vejen er der ihvertfald både på www.krak.dk og på www.dgs.dk.
Flere af mine venners gps'er vil også have dem den vej ud af vejen.
De har selv fortalt at de aldrig har søgt om det. Det var så FØR vi blev uvenner.
Og så vidt vi ved kan man ikke lukke en vej i den ene ende uden at spørge de andre der bor på vejen

Kan ikke rigtig finde ud af at lave et link til et kort der viser det

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 23-07-11 09:17

Det er jo så ikke engang i den ene ende, vejen ender jo selvfølgelig bare der nu. Der er nærmest midt på grusvejen den er blevet lukket.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-07-11 09:23

Citat
De har selv fortalt at de aldrig har søgt om det. Det var så FØR vi blev uvenner

Jeg ville spørge på teknisk forvaltning, eller hvor det nu er (måske kort og martikelstyrelsen) inden jeg kørte videre ind på "deres grund"

Tror du kan finde noget her http://www.kms.dk/Matrikelogejendomsdannelse/Matrikelkort/